arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۴۷۵۷
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۶ - ۲۹ دی ۱۳۹۸
کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان:

اعضای شورای نگهبان مشغول بررسی شکایات نامزدهای رد صلاحیت شده انتخابات مجلس هستند/ مثل ادوار گذشته، ممکن است صلاحیت افرادی که اعتراض کرده اند، با توجه به اسناد و مدارک جدیدی که به دست ما می رسد، تائید شود

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه مشغول بررسی شکایات هستیم، گفت: ممکن است افرادی که اعتراض کرده‌اند، صلاحیتشان تایید شود
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اعضای شورای نگهبان مشغول بررسی شکایات نامزدهای رد صلاحیت شده انتخابات مجلس هستند/ مثل ادوار گذشته، ممکن است صلاحیت افرادی که اعتراض کرده اند، با توجه به اسناد و مدارک جدیدی که به دست ما می رسد، تائید شودعباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به  خبرنگاران با اشاره به انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: کمتر از هفت‌هزار شکایت درباره ردصلاحیت‌ها دریافت کردیم که مشغول بررسی آن‌ها هستیم. قانونگذار برای ما تکلیفی معین نکرده که اگر تخلفاتی یا جرایمی است، آن‌ها را به قوه قضائیه ارسال کنیم.

به گزارش انتخاب، به نقل از باشگاه خبرنگاران او ادامه داد: آنچه که ملاک است بررسی صلاحیت‌ها برای ورود به مجلس است، بنابراین هیچ گاه اسناد و مدارک را مستقیما برای قوه قضائیه ارسال نخواهیم کرد. اگر مراجعِ دیگر صلاحیت داشته باشند و تشخیص‌شان این باشد، آن‌ها می‌توانند اعلام نظر کنند.

کدخدایی افزود: تا روز پنج شنبه (۲۶ دی) دریافت شکایات نامزد‌های رد صلاحیت شده را داشتیم و همزمان رسیدگی به شکایت‌ها آغاز شد. اعضای شورای نگهبان مشغول بررسی شکایات هستند.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به نتایج احتمالی اعتراضات به رد صلاحیت‌ها خاطرنشان کرد: مثل ادوار گذشته ممکن است افرادی که اعتراض کردند با توجه به اسناد و مدارک جدیدی که به دست ما می‌رسد صلاحیتشان تائید شود و ما نتیجه را اعلام خواهیم کرد.

او ادامه داد: اعضای شورای نگهبان، نمایندگان رد صلاحیت شده را پذیرفتند و جزئیات پرونده ها یکایک برای آنان روشن شد. در قانون انتخابات، مباحث مربوط به سوءاستفاده های اقتصادی، اخلاقی و مقابله با حاکمیت را داریم و مواد ۲۸، ۲۹ و ۳۰ قانون انتخابات خارج از این‌ها نیست.

کدخدایی افزود: انتظار این است نمایندگانی که در شورای نگهبان حضور پیدا می‌کنند و از جزییات پرونده‌شان مطلع می‌شوند اطلاعات را در اختیار مقامات قرار دهند. اگر رئیس محترم مجلس در جریان قرار نگرفته اشکال از نمایندگانی است که مراجعه کردند، اما جزئیات را اعلام نکرده اند. ما به عنوان شورای نگهبان از جهت قانونی ممنوعیت داریم که جزئیات پرونده ها را به افکار عمومی اعلام کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان ناچار است در ظرف مدت قانونی، رسیدگی به صلاحیت ها را اعلام کند. مراجع چهارگانه بعد از اعلام نظر هیات های اجرایی نسبت به پانزده هزار ثبت نام انتخابات مجلس اظهار نظر کردند. نظرات مراجع کارشناسی است. اعضای شورای نگهبان نظرات کارشناسی را بررسی و تطبیق می‌کنند.

کدخدایی ادامه داد: نظراتی که شورای نگهبان داده بسیار دقیق و مبتنی بر مستندات متقنی است که در پرونده‌ها وجود دارد. ممکن است اسناد جدیدی به دستمان برسد که می تواند درباره تغییر نظر اعضای شورای نگهبان هم موثر باشد؛ اگر قانون انتخابات را اصلاح می کردند به چنین وضعیتی نمی‌رسیدیم. نمایندگان مجلس در اصلاح قانون انتخابات کم لطفی کردند.

او با اشاره به انتقادات به روند تایید صلاحیت‌ها ادامه داد: وقتی نسبتی به شورای نگهبان داده می شود، آن هم زمانی که نهادهای مجری در جریان امور هستند، درست نیست؛ از یک مقام عالی کشور انتظار نداشتیم عملکرد هیات های نظارت یک جانبه قضاوت شود.

کدخدایی با اشاره به سخنان رئیس جمهور در مورد شورای نگهبان اظهار کرد: ما همکاری خوبی با وزارت کشور و وزارت اطلاعات داشتیم و از همه جزئیات مطلع بودند. من نمی‌دانم اطلاعات دقیق به آقای رئیس جمهور نداده بودند یا چه اتفاقی افتاده بود که این گونه اظهار نظر شد. شورای نگهبان و هیات های مرکزی با خط کش سیاسی نسبت به افراد اظهار نظر نکردند.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: ما نمی‌دانیم چه وضعیت سیاسی و چه گروهی، افراد کم تر یا بیشتری را در انتخابات دارند. در بررسی صلاحیت ها نگاه سیاسی مطرح نبوده و نیست، آنچه ملاک بود مواد قانونی و مستندات پرونده ها بود و ما باید تابع قانون باشیم. ما در بررسی صلاحیت ها نگاه سیاسی نداشتیم و از این جهت ناراحت بودیم که یک مقام عالی شورای نگهبان را به جانبداری از گرو ههای سیاسی متهم می‌کند.

نظرات بینندگان