arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۵۱۲۳
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۲ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۸

اردوغان: ابوظبی هر کمک نظامی که بتواند به حفتر ارائه می‌دهد

رئیس‌جمهور ترکیه در مصاحبه با خبرنگاران حین پرواز بازگشت از برلین، درباره مسائل مختلفی از جمله بحران لیبی، وضعیت ادلب در سوریه و حمایت برخی کشورها از حفتر صحبت کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اردوغان: ابوظبی هر کمک نظامی که بتواند به حفتر ارائه می‌دهد«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در ادامه حمایت‌های خود از دولت وفاق ملی لیبی به ریاست «فائز السراج»، گفت که آنکارا هر کاری لازم باشد برای صلح و ثبات در این کشور انجام می‌دهد.

اردوغان در گفت‌وگو با خبرنگاران حین پرواز بازگشت از آلمان، ضمن اشاره به تداوم تلاش‌های دیپلماتیک ترکیه برای بازگرداندن ثبات به لیبی، توضیح داد تمام اقدامات لازم را برای حمایت از دولت وفاق ملی و متوقف کردن حملات نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی (به سرکردگی خلیفه حفتر) اجرا می‌کنند.

به نوشته وبگاه روزنامه «دیلی صاباح»، وی ضمن اشاره به مذاکراتی که در جریان کنفرانس برلین درباره راه‌های پایان دادن به بحران لیبی انجام شد، اظهار داشت: «مسئله حیاتی این است که حفتر موضع ستیزه‌جویانه خود را پایان دهد. حفتر از ماه آوریل، طرفی بوده که تمام توافق‌ها را نقض کرده و به دولت مشروع [لیبی] حمله کرده است».

روز یکشنبه سران کشورهای آلمان، فرانسه، روسیه و ترکیه به همراه نمایندگانی از آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل در برلین گردهم آمدند و طی نشستی به بررسی راهکارهای پایان دادن به بحران نبود دولت در لیبی و برقراری آتش‌بس جهت توقف نبردهای مسلحانه چندین ساله صحبت کردند.

رئیس‌جمهور ترکیه با بیان اینکه آنکارا وظایف خود را برای رسیدن به راهکار دیپلماتیک جهت پایان دادن بحران لیبی انجام داده، تاکید کرد کشورش آماده است در صورت عدم پایبندی حفتر به تعهدات آتش‌بس، تدابیر لازم را اجرا کند.

اردوغان با انتقاد از برخی مخالفت‌ها با اعزام نیروی نظامی به لیبی، به برخی گروه‌های شبه‌نظامی روس فعال در طبرق اشاره کرده و گفت: «گروه واگنر ۲۵۰۰ نیروی امنیتی آنجا دارد. چرا کسی از آن انتقاد نمی‌کند. فقط واگنر نیست، پنج هزار سرباز سودانی هم هستند. علاوه بر آن، نظامیان چاد و نیجر هم حضور دارند».

وی همچنین تصریح کرد مزدوران سودانی و آفریقایی که در حال کمک به نیروهای حفتر هستند، توسط امارات عربی متحده به آنجا برده شده و دولت ابوظبی هر حمایت نظامی بتواند برای حمایت از طبرق انجام می‌دهد.

رئیس‌جمهور ترکیه با بیان اینکه فائر السراج، مسئولی است که شورای امنیت سازمان ملل او را به رسمیت شناخته است. حفتر چینن وضعیتی ندارد».

اردوغان ضمن اشاره به تلاش حفتر برای ساخت موانعی در مسیرهای منتهی به بنادر نفتی لیبی جهت تصرف آنها، ادامه داد: «امروز [غسان] سلام (فرستاده سازمان ملل در امور لیبی) و [مایک] پامپئو (وزیر خارجه آمریکا) تفکرات خود درباره بنادر نفتی را علنی کردند... این ثابت کرد که در وضعیت بسیار مهمی هستیم».

وی با بیان اینکه ترکیه با تروریست‌های ارتش ملی لیبی (نیروهای حفتر) سر میز مذاکره نمی‌نشیند، توضیح داد: «آقای [ولادیمیر] پوتین (رئیس‌جمهور روسیه) به من گفت که حفتر را خودش رفع و رجوع می‌کند، و اگر ما نیز بتوانیم سراج را راضی کنیم، پس می‌توانیم مشکل را حل کنیم».

رئیس‌جمهور ترکیه در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به تماس‌هایی که با روسیه بر سر موضوع ادلب در سوریه دارند، افزود: «آنها (مسکو) اکنون گروه‌هایی را که ما "معارضان میانه‌رو" می‌دانیم، به عنوان "تروریست" می‌دانند، با این ادعا که به روسیه صدمه زده‌اند. با این حال به او (پوتین) گفتم اگر آن گروه‌ها را تروریست می‌دانید، پس رژیم [بشار] اسد که کل کشورش را زیر سیطره تروریسم گرفته است».

لیبی در حال حاضر بین دو مرکز قدرت تقسیم شده است. یکی از آن‌ها دولت مستقر در طرابلس است که سازمان ملل متحد آن را به رسمیت شناخته‌ و مورد حمایت ترکیه قرار دارد و دیگری دولتی که در شهر «طبرق» در شرق لیبی مستقر است و از سوی امارات عربی متحده، عربستان سعودی و چند کشور اروپایی از جمله روسیه حمایت می‌شود.

منبع: فارس
نظرات بینندگان