arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۵۲۳۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۸ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۸

همه چیز درباره ویروس مرگبار و جدید چینی ها / از روش انتقال ویروس تا علائم و درمان

این روزها خبر ویروس مرگبار و جدید چین در صدر بسیار از خبرها قرار گرفته است. این ویروس جدید بیش از 200 نفر را آلوده کرده و تا کنون مرگ سه نفر را نیز در پی داشته است. در ادامه همه چیزهایی را که راجع به این بیماری جدید و مرموز می دانیم بررسی می کنیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

این روزها خبر ویروس مرگبار و جدید چین در صدر بسیار از خبرها قرار گرفته است. این ویروس جدید بیش از 200 نفر را آلوده کرده و تا کنون مرگ سه نفر را نیز در پی داشته است. در ادامه همه چیزهایی را که راجع به این بیماری جدید و مرموز می دانیم بررسی می کنیم.

به گزارش سرویس خواندنی های انتخاب، این ویروسی که قبلاً دیده نشده بود ، در شهر مرکزی ووهان چین کشف شد ، جان دو نفر را گرفت و ده ها تن از شهروندان چینی را به یک بیماری مانند پنومونی آلوده کرد. این ویروس نخستین بار در 31 دسامبر 2019 به سازمان بهداشت جهانی گزارش شد و از آن زمان تحت بررسی است.

 بررسی های سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد که هنوز ویروسهای ناشناخته زیادی وجود دارد، اما دانشمندان چینی این بیماری را به خانواده ویروس هایی موسوم به coronaviruses ، همان خانواده ویروس های کشنده SARS و MERS مرتبط کرده اند. دانشمندان هنوز کاملاً درک نکرده اند که ویروس جدید موسوم به 2019-nCoV چقدر ویرانگر است.

از 20 ژانویه ، تعداد پرونده های ابتلا به این بیماری در چین و خارج از کشور چین به بیش از 200 رسیده است. مقامات چینی همچنین تأیید كردند كه كارمندان بهداشتی نیز به ویروس آلوده شده اند و این موضوع نشان می دهد كه این بیماری به مرحله انتقال انسان به انسان نیز رسیده است. در نتیجه ، مقامات در حال اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از شیوع آن هستند و سازمان بهداشت جهانی كمیته اضطراری را تشكیل می دهد تا این ویروس را یک اورژانس بهداشت عمومی تبدیل کند. سه فرودگاه نیز سیستم شناسایی و قرنطینه افراد بر اساس علائم بیماری را آغاز کرده اند ، مانند فرودگاه های هنگ کنگ ، سنگاپور ، کره جنوبی و مالزی.

همه چیز درباره ویروس مرگبار و جدید چینی ها / از روش انتقال ویروس تا علائم و درمان

coronavirus چیست؟

Coronaviruses متعلق به یک خانواده ویروس معروف به Coronaviridae است و  مانند حلقه های سنبله ای در زیر میکروسکوپ الکترونی به نظر می رسد. به دلیل همین سنبله ها ، که هاله ای در اطراف پاکت ویروسی آنها ایجاد می کند ، به این نام خوانده می شوند.

این ویروسها حاوی رشته RNA در پاکت خود هستند و بدون وارد شدن به سلولهای زنده قادر به تولید مثل نیستند. سنبله های موجود در پاکت به آنها کمک می کند تا به سلول ها متصل شوند و این یک نقطه ورود به آنها است. پس از ورود به سلول ، آنها را به یک کارخانه ویروس تبدیل کرده و از کمربند نقاله مولکولی آن استفاده می کنند تا ویروس های بیشتری تولید کرده و به خارج از بدن نیز منتقل شوند. ویروس های جدید سلول دیگری را آلوده می کنند ، چرخه دوباره شروع می شود.

به طور معمول ، این نوع ویروس ها در حیوانات اعم از دام تا حیوانات خانگی و حیوانات وحشی مانند خفاش ها یافت می شوند. با پرش به انسان می توانند باعث ایجاد تب ، بیماری تنفسی و التهاب در ریه ها شوند. در افراد دارای نقص ایمنی مانند افراد مسن و یا مبتلایان به ایدز ، می توانند باعث بیماری شدید تنفسی شوند.

 

ویروس از کجا آمده است؟

به نظر می رسد این ویروس در بازار عمده فروشی غذاهای دریایی خوانان در ووهان ، یک شهر چین با بیش از 11 میلیون نفر جمعیتدر حدود 650 مایل جنوب پکن سرچشمه گرفته است. این بازار انواع ماهی و همچنین تکه هایی از گوشت های حیوانات دیگر را به فروش می رساند. با این حال ، هنوز مشخص نیست که آیا ویروس دقیقا از گونه های جانوری پدید آمده یا خی.

بازارهای اینچنینی معمولا در شیوع بیماریهای ویروسی در اپیدمیهای گذشته نقش داشته اند و به نظر می رسد بازار یک قطعه جدایی ناپذیر از معما است ، اما محققان برای تأیید منشأ ویروس باید تعدادی آزمایش و بررسی تکمیلی انجام دهند.

همه چیز درباره ویروس مرگبار و جدید چینی ها / از روش انتقال ویروس تا علائم و درمان

چند مورد گزارش شده است؟

از 16 ژانویه ، 41 مورد از 59 مورد احتمالی در ووهان تأیید شده بود. در تاریخ 19 ژانویه ، یک مورد اضافی در شنژن ، در چین ، در مرد 66 ساله ای که در ماه دسامبر به ووهان سفر کرده بود ، تأیید شد.

دو مورد دیگر در تایلند تأیید شد و یک مورد در 17 ژانویه در ژاپن گزارش شد. در تاریخ 20 ژانویه ، اولین پرونده در کره جنوبی گزارش شده است. براساس گزارشی از استرالیا ، مردی از بریزبن که اخیراً از ووهان بازگشته ، پس از نشان دادن علائم مشابه SARS ، در حالت ایزوله و تحت آزمایش قرار گرفته است.

کمیسیون بهداشت شهرداری ووهان در 18 ژانویه بیانیه مطبوعاتی صادر کرد و 17 مورد جدید از ویروس ناشناخته را گزارش کرد. یک روز بعد ، مقامات چینی 136 پرونده جدید را در ووهان ، پکن و شنژن تأیید کردند.مقامات ملی چین همچنان نظارت بر بیش از 800 نفر از ساکنان منطقه ر بازار ووهان را در دستور کار خود قرار داده اند.

تا کنون سه کشته رسمی ثبت شده است. اولین مرگ در مرد 61 ساله ای که مکرراً در بازار ووهان به سر می برد و به بیماری مزمن کبدی و تومورهای شکمی مبتلا بود ، رخ داد. مرگ دوم در مردی 69 ساله رخ داد که با آسیب شدید به اندام های متعدد به بیمارستان رفت.

coronavirus چگونه گسترش می یابد؟

این یکی از مهمترین سؤالی است که محققان برای پاسخ به آن با اشتیاق کار می کنند. مشخص نیست که حیوانات به عنوان مخزن ویروس عمل می کنند یا خیر و چه میزان از بازارهای حیوانات زنده در گسترش آن نقش دارد. گزارشی از مسئولان بهداشتی و مراجعه کنندگان برای گزارش این بیماری وجود ندارد اما  به نظر می رسد انتقال انسان به انسان محدود است.

بازار محلی چین ، که گمان می رود مرکز گسترش ویروس باشد، در تاریخ 1 ژانویه تعطیل شد. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که انتقال انسان به انسان در این مرحله یک نگرانی بزرگ است.

علائم چیست؟

در بیمارانی که در حال حاضر شناسایی شده اند، طیف متعددی از  بیماری وجود دارد. تعداد زیادی از آنها علائم پنومونی خفیف را تجربه می کنند ، در حالی که دیگران پاسخ بسیار شدیدتری دارند.بیماران مبتلا به این ویروس با افزایش دمای بدن و سرفه خشک شناسایی می شوند. پریشانی تنفسی با بیماری پیشرونده رخ می دهد و می تواند منجر به تنگی نفس یا مشکلات تنفسی شود. به گفته سازمان بهداشت جهانی برخی علائم  ذات الریه که ریه ها را فلج می کند و باعث پر شدن مایعات می شود ، در برخی از عکسهای قفسه سینه بیماران مشاهده شده است.

آیا درمانی برای ویروس وجود دارد؟

تا کنون هیچ درمان قابل اطمینان یا واکسن هایی که بتواند آن را از بین ببرد پیدا نشده است، اما  این بدان معنا نیست که  استفاده از واکسنها بی فایده است. بسیاری از بیماران نسبت به درمانهای دارویی واکنشی قابل قبول داشته اند.

 

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
آرش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
0
0
چرا هیچ درمانی برای این بیماری وجود نداره
نظرات بینندگان