arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۵۶۸۷
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۰ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۸

احتمال افت فشار و قطعی گاز در برخی از مناطق

با کاهش بیش از پیش دمای هوا و در صورت عبور مصرف گاز بخش خانگی از مرز ۶۰۰ میلیون مترمکعب در روز، احتمال افت فشار یا قطعی گاز در برخی از نقاط کشور وجود دارد که این مسئله کاملا بستگی به میزان توجه مردم به اصول صرفه جویی در مصرف گاز طبیعی خواهد داشت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

احتمال افت فشار و قطعی گاز در برخی از مناطق

طبق گزارشی که سازمان هواشناسی کشور به مجموعه وزارت نفت ارسال کرده، از امروز (جمعه چهارم بهمن‌ماه) موج جدید سرما کشور را در برمی‌گیرد.

سرد شدن بیش از پیش هوای کشور، در حالی که در هفته اخیر، رکورد مصرف گاز در بخش خانگی با مصرف روزانه حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب گاز و رکورد انتقال گاز کشور با ارسال ۷۹۲ میلیون مترمکعب در یک شبانه روز شکست، هشداری در خصوص رکوردشکنی دوباره انتقال و مصرف گاز در کشور است.

غلامرضا مشایخی، سرپرست مدیریت گازرسانی شرکت ملی گاز ایران، در این خصوص با بیان اینکه "شرکت ملی گاز ایران با تداوم تولیدی پایدار و مستمر، کار انتقال و توزیع گاز را به رغم برودت شدید هوا در روزهای آتی، منسجم و هماهنگ ادامه داده و امیدوار است که همچون همیشه با همکاری خوب مردم عزیز، از این سرمای سخت نیز به سلامت عبور کند"، گفت: مجموعه شرکت ملی گاز ایران از مبادی تولید، انتقال و توزیع همچنان منسجم و هماهنگ در حال انتقال گاز تولیدی به مبادی مصرف هستند.

وی ادامه داد: شدت برودت هوا طی چند روز آینده به‌ویژه روزهای جمعه و شنبه افزایش می‌یابد و پیش‌بینی‌ها حاکی از پایداری این جبهه هوای سرد طی هفته آینده است که طبیعتاً افزایش مصرف گاز مشترکین را در پی دارد.

مشایخی برای حفظ این پایداری، از مردم کمک خواست و گفت: انتظار ما از عزیزان این است که برای این که بتوانیم این پایداری را حفظ و گاز را به تمامی سرشاخه‌های دوردست در جای‌جای کشور عزیزمان ارسال کنیم، همکاری بسیار خوبی که تاکنون نیز با شرکت ملی گاز ایران داشته و ما را ممنون خویش ساخته‌اند، همچنان ادامه دهند.

سرپرست مدیریت گازرسانی شرکت ملی گاز ایران در پایان، افزود: توصیه من این است که برای کمک به حفظ این پایداری، عزیزان از گرم کردن فضاهایی در منزل که واقعاً به آن نیازی ندارند، جداً بپرهیزند و سعی کنند با کمک کردن به ما در مواردی همچون نگاه داشتن دمای منزل در سطح دمای رفاه (۱۸ تا ۲۲ درجه)، ما را در عبور از این روزهای سرد یاری دهند تا ما نیز بتوانیم با راحتی خیال، گاز را همچنان به کانون گرم خانواده‌ها برسانیم.

همچنین، سعید توکلی، مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران با اشاره به ثبت رکورد جدید و بی‌سابقه انتقال گاز در هفته اخیر، گفت: در روزهای گذشته، ۷۹۲ میلیون مترمکعب گاز در یک روز منتقل شده که برای ثبت این رکورد، ۱۵ ایستگاه تقویت فشار بالاتر از ظرفیت اسمی فعالیت داشته‌اند.

وی افزود: آماده سازی شبکه خطوط لوله و تاسیسات تقویت فشار و انجام به موقع تعمیرات اساسی این واحدها نقش غیرقابل انکاری در ثبت رکورد جدید انتقال گاز کشور داشته است.

 

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران با اعلام اینکه در حال حاضر، شبکه گاز کشور از توان و ظرفیت انتقال روزانه ۹۰۰ میلیون مترمکعب گاز در روز برخوردار است، تصریح کرد: یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در ثبت رکورد جدید، انتقال بالاتر از ظرفیت اسمی برخی از تاسیسات تقویت فشار در کشور بوده که زمینه انتقال پایدار و مطمئن تر گاز در روزهای پیک مصرف را فراهم کرده است.

وی با اشاره به ثبت رکورد بی‌سابقه مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی و تجاری، بیان کرد: با هماهنگی تمامی شرکت ها و مدیریت‌های شرکت ملی گاز ایران، با وجود ثبت بالاترین میران مصرف گاز خانگی اما گاز حتی یک مشترک خانگی شهری و روستایی قطع نشد و همکاران شرکت ملی گاز ایران در این آزمون سربلند بیرون آمدند.

این مقام مسئول با بیان اینکه امکان ثبت رکوردهای بالاتر برای انتقال گاز طبیعی در کشور وجود دارد به شرط آنکه گاز بیشتری توسط بالادست صنعت گاز عرضه شود، تاکید کرد: در چند روز گذشته برای انتقال پایدار و مطمئن گاز دست کم ۱۵ ایستگاه تقویت فشار بالاتر از ظرفیت اسمی فعالیت داشته اند.

توکلی با اشاره به مدیریت یکپارچه در حوزه های پالایش، انتقال، توزیع و دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران برای ثبت رکوردهای حداکثری انتقال گاز در کشور به ویژه در روزهای پیک مصرف زمستانی، گفت: با انجام مدیریتی هوشمندانه و حساب شده هیچ گازی در مبادی تولید وجود نداشت که برای انتقال آن اقدام نشده باشد.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران همچنین با اشاره به افزایش وسعت خطوط لوله و تعداد تاسیسات تقویت فشار گاز برای زمستان امسال در مقایسه با مدت زمان مشابه پارسال، اظهار کرد: با وجود تلاش های شبانه‌روزی کارکنان شرکت ملی گاز ایران برای تامین گاز زمستانی مشترکان از مردم درخواست می شود که صرف‌جویی جدی در مصرف گاز را در دستور کار قرار بدهند.

به گزارش تسنیم، وزارت نفت یکپارچه در آمادگی کامل گازرسانی با اولویت بخش خانگی قرار گرفته، به طوری‌که افزایش مصرف در بخش خانگی، به کاهش تخصیص گاز به صنایع عمده، پتروشیمی‌ها و نیروگاه‌ها منجر شده است. با کاهش بیش از پیش دمای هوا و عبور مصرف گاز بخش خانگی از مرز ۶۰۰ میلیون مترمکعب در روز، امکان افت فشار یا قطعی گاز در برخی از نقاط کشور وجود دارد که این مسئله کاملا بستگی به میزان توجه مردم، به خصوص ساکنان کلانشهرها، به اصول صرفه جویی در مصرف گاز طبیعی دارد.

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان