arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۵۷۴۵
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۷ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۸

رئیس ستاد انتخابات اصلاح‌طلبان: به طرز بی سابقه‌ای با کمبود کاندیدا برای بستن لیست مواجهیم /در ۱۵۸ حوزه انتخابی اساسا رقابتی وجود ندارد

حسن رسولی، رییس ستاد انتخابات جبهه ائتلاف اصلاح طلبان گفت: جریان اصلاحات به طرز بی‌سابقه‌ای در تهران و سراسر کشور با نبود یا کمبود نامزد تاییدصلاحیت شده برای بستن لیست انتخاباتی مواجه است؛ براساس اعلام وزارت کشور در ۱۵۸ کرسی رقابتی وجود ندارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

حسن رسولی، رییس ستاد مرکزی انتخابات جبهه ائتلاف اصلاح طلبان گفت: یک ماه دیگر تا برگزاری مهمترین رویداد حوزه سیاست داخلی ایران یعنی انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی باقی مانده است و بر اساس اصل ششم قانون اساسی و سایر فصول و اصول قانون اساسی، مراجعه به آرای عمومی مبنای تصمیمات نظام جمهوری اسلامی در امور مختلف به خصوص در زمینه نحوه اداره امور کشور و مراجعه به آرای عمومی یک اصل است.

وی با بیان این موضوع که مبانی جمهوری اسلامی ایران، در درجه نخست بر پایه دین مبین اسلام و در درجه دوم بر پایه رای مردم است، گفت: این دو تضمین کننده تحقق دو جمهوریت و اسلامیت نظام هستند.

رییس ستاد مرکزی انتخابات شورای عالی جبهه اصلاح طلبان با اشاره به برگزاری انتخابات‌ متعدد در کشور طی چهار دهه گذشته افزود: در ۴۱ سال گذشته، بارها و بارها در مقاطع مهم برای تشکیل و نوسازی نهادهای انتخاباتی به آرای عمومی مراجعه کرده‌ایم و هم در داخل کشور و هم در بیرون از مرزهای ایران، حضور مردم در انتخابات شاخص سنجش مشروعیت و مقبولیت نظام است.

رسولی به صحبت‌های اخیر رهبری در نمازجمعه تهران اشاره کرد و گفت: همان‌گونه که به درستی، رهبری روز جمعه فرمودند انتخابات است که کشور را بیمه، اقتدار ایران را تضمین و دشمنان را ناامید می‌کند و هر منش و روشی که به بی‌انگیزه شدن مردم برای حضور در پای صندوق‌های رای و آسیب‌پذیری رفتار انتخاباتی مردم لطمه بزند، اقدامی در جهت عکس مصالح و منافع نظام است.

وی تصریح کرد: همه دلسوزان جمهوری اسلامی و ایران وظیفه دارند که به این مهم اهتمام بورزند و نرخ مشارکت در این انتخابات را به عنوان یک سنجه معتبر قابل اعتنا در حد متوسط انتخابات‌های قبلی حفظ کنیم.

این فعال اصلاح‌طلب با بیان این موضوع که در این مسیر، وظیفه‌ای بر عهده بخش اجرایی و نظارتی است و نیز انتظاراتی متوجه احزاب و گروه‌های سیاسی و سایر مراجع موثر در شکلی دهی به افکار عمومی است، اضافه کرد: آنچه که به مسؤولان اجرایی مربوط می شود، فراهم کردن مقدماتی است برای اینکه این انتخابات در کمال آرامش، امنیت و سلامت و به صورت کاملا رقابتی برگزار شود.

رسولی ادامه داد: آنچه به بخش نظارتی و شورای نگهبان مربوط می‌شود عبارت از این است که در چارچوب قانون، ایفای نقش نظارتی را به گونه‌ای اعمال کند که باعث تشویق و ترغیب انتخاب‌کنندگان و انتخاب‌شوندگان به مشارکت باشد.

وی در خصوص نقش احزاب نیز گفت: احزاب و جریان‌های سیاسی در این راستا هر چقدر با حفظ اخلاق سیاسی و انتخاباتی اقدام به رقابت سالم و گسترده‌تر کنند به شادابی و گرمی انتخابات کمک می کند و برقراری رقابت میان احزاب و جریانات سیاسی امری کاملا ضروری و لازم است.

این فعال سیاسی تاکید کرد: لازمه یک انتخابات پرشور و رقابتی وجود رقابت میان جریان‌ها و احزاب سیاسی است.

رسولی به رقابت سیاسی میان دو جناح عمده سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا در دوران پس از انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: در عبور از فیلتر نظارتی، متاسفانه بستر برای این دو جریان به صورت مساوی فراهم نبوده و این فرایندی است که در گذشته به عنوان یک رویه درآمده است.

وی با بیان این موضوع که طی روزهای آینده شورای نگهبان نظر نهایی خود را روی لیست‌ها و نامزدهای انتخاباتی اعلام می‌کند، تصریح کرد: در مجموع، جریان اصولگرا ضمن اینکه ریزش‌هایی داشته است اما در کلان، کمترین مشکل را در نامزدگزینی و معرفی داوطلب برای حوزه‌های انتخابیه دارای یک کرسی و حتی بیش از یک کرسی ندارد.

رییس ستاد مرکزی انتخابات جبهه ائتلاف اصلاح طلبان تصریح کرد: جریان اصولگرا، نه تنها از این جهت با محدودیتی مواجه نیست بلکه کثرت ظرفیت‌ها الان برای این جریان مشکل ساز شده و شاید اگر نتواند این جریان به یک لیست واحد در سراسر کشور برسد متاثر از فراوانی نامزدهای انتخاباتی و به نوعی رقابت درون جریانی است.

رسولی درباره وضعیت جریان اصلاحات گفت: جریان اصلاحات به طرز بی سابقه‌ای هم در تهران و در سراسر کشور با نبود و یا کمبود نامزد تاییدصلاحیت شده برای بستن لیست انتخاباتی مواجه است به گونه‌ای که خود وزارت کشور اعلام کرده که از ۲۹۰ کرسی، در ۱۵۸ کرسی و حوزه اساسا رقابتی وجود ندارد و در بسیاری از استان‌ها ما حتی فاقد یک نامزد اصلاح‌طلب هستیم که بدنه جریان اصلاحات، برای رای دادن به وی راغب باشد.

وی، رویکرد جریان اصلاحات را شرکت در انتخابات عنوان کرد و افزود: جریان اصلاحات بر اساس رویکردی که پیشاپیش اعلام کرده یعنی حضور در انتخابات با حفظ هویت اصلاح‌طلبی، ستاد انتخاباتی خود را هم مستقر کرده و در مسیر ایفای وظیفه ملی و سیاسی خود مصمم و استوار است اما همه مولفه‌های لازم برای تحقق این رویکرد مسؤولانه در اختیار جریان فکری ما نیست.

عضو شورای شهر تهران افزود: به طور کلی سه رویکرد نسبت به وضع موجود در مواجهه با انتخابات وجود دارد؛ جریان ضد انقلاب، تحریم و براندازی را دنبال می‌کند که پدیده جدیدی نیست و در گذشته هم بوده است. جریان راضی از وضع موجود از ورود احتمالی به یک میدان رقابت کم یا بی رقیب ابراز شادمانی می‌کند و رویکرد سوم رویکرد جریان اصلاحات است که میان این دو رویکرد قرار دارد و صندوق رای و حضور در انتخابات را به عنوان "مدنی‌ترین" رفتار سیاسی سرلوحه فعالیت های خود قرار داده است.

رسولی یادآور شد:هر چند فرصت ناکافی است اما امیدوارم در فرصت باقی مانده با تجدید نظر شورای نگهبان، فضا به گونه‌ای آماده شود که بتوانیم با رویکرد اصلاح‌طلبانه در همه ۲۰۷ حوزه انتخابیه سراسر کشور دارای نامزد باشیم و از این طریق برای بسیج بدنه اصلاحات برای شرکت در انتخابات اقدام کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر خدای ناکرده این شرایط فراهم نشود به احتمال بسیار ناگزیر خواهیم بود که فقط در حوزه‌هایی که دارای نامزد هستیم به نشاط سیاسی و انتخاباتی کمک کنیم و در حوزه‌هایی که فاقد نامزد تاییدشده هستیم طبیعتا کاری از ما ساخته نیست و تکلیفی هم بر عهده خودمان متصور نیستیم.

این فعال اصلاح‌طلب افزود: شخصا امیدوارم و انتظار دارم که مسؤولان ارشد کشور به ویژه بخش‌های مربوط به امنیت ملی در مواجهه با شرایط نامطلوب داخلی پس از حوادث اخیر و نیز در مواجهه با شرایط نه چندان مطلوب بین‌المللی به جمعه دوم اسفندماه به عنوان یک فرصت مناسب برای تقویت امنیت و منافع ملی نگاه کنند و برای بهسازی آرایش انتخاباتی به نحوی که امکان برگزاری انتخابات رقابتی برقرار شود مداخله کنند.

رسولی به تاکیدات بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی و رهبری بر واجب بودن حضور در انتخابات اشاره داشت و تاکید کرد: امیدواریم شرایط برای حضور همه جریان‌های سیاسی به‌ویژه اصلاح‌طلبان مهیا شود تا بتوانیم با حفظ هویت اصلاح‌طلبی در این حرکت مهم به عنوان یک جریان ریشه‌دار سیاسی وظیفه ملی و انقلابی خود را انجام دهیم.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان