arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۵۸۹۱
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۴ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۸

استراتژی بیت‌کوینی ایران برای مقابله با تحریم‌ها / فارین پالیسی: ایران رایزنی با ۸ کشور را برای گسترش تجارت با ارز‌های دیجیتالی آغاز کرده

پایگاه خبری "فارین پالیسی" مدعی شد همزمان با شدت گرفتن تحریم های آمریکا، ایران به استفاده از ارزهای دیجیتالی روی آورده است. فارین پالیسی در ادامه با اشاره به مجوز دولت سوئد به یک استارت آپ این کشور برای سرمایه‌گذاری در بازار سهام ایران با استفاده از بیت کوین، به امضای توافق همکاری ایران با روسیه در حوزه بلاک چین اشاره کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پایگاه خبری آمریکایی فارین پالیسی در گزارشی با اشاره به تشدید تحریم‌های اقصادی آمریکا بر ضد ایران در دو سال اخیر مدعی شد که این تحریم ها باعث شده است تا تمایل ایران به استفاده از ارزهای دیجیتالی نظیر بیت کوین شدت گیرد. دولت ایران از مدت ها پیش نسبت به ارزهای دیجیتالی در تجارت خارجی علاقه نشان داده است چرا که این ارزها امکان تجارت بدون استفاده از نظام بانکداری را فراهم کرده است. دولت ایران در ژوئیه سال ۲۰۱۸ خبر از تمایل برای عرضه ارز دیجیتالی داده بود.

این پایگاه خبری در ادامه با اشاره به برگزاری رویدادهای متعدد مربوط به ارزهای دیجیتالی در ایران طی یک سال اخیر می نویسد: در جامعه ایران ارزهای دیجیتالی بسیار محبوب هستند تا جایی که برخی از ایرانی ها معتقدند که بیت کوین تنها راه خارج کردن پول از ایران است. میزان استخراج ارزهای دیجیتالی در ایران نیز با توجه به ارزان بودن قیمت برق استخراج بیت‌کوین (در مقایسه با دیگر کشورها) در سطح بالایی قرار دارد.

نتایج یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۹ نشان می دهد که از یک جامعه ۱۶۵۰ نفری استفاده‌کننده از بیت کوین در ایران حداقل ۲۵ درصد آن‌ها تراکنش هایی بین ۵۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار در ماه با استفاده از بیت کوین داشته اند. به نظر می رسد دولت ایران نیز استخراج ارزهای دیجیتالی را به عنوان فعالیت اقتصادی به رسمیت شناخته باشد.

فارین پالیسی در ادامه با اشاره به مجوز دولت سوئد به یک استارت آپ این کشور برای سرمایه‌گذاری در بازار سهام ایران با استفاده از بیت کوین، به امضای توافق همکاری ایران با روسیه در حوزه بلاک چین اشاره کرده و می نویسد: سازمان توسعه تجارت ایران رایزنی با هشت کشور را برای گسترش تجارت با استفاده از ارزهای دیجیتالی آغاز کرده است. این هشت کشور شامل: سوئیس، آفریقای جنوبی، فرانسه، انگلیس، روسیه، اتریش، آلمان و بوسنی و هرزگووین هستند. به عنوان یکی از بخش های توافق هسته ای سال ۲۰۱۵، سازمان ملل و اتحادیه اروپا تحریم‌های ایران را برداشته اند و اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۸ مکانیزم مالی ویژه همکاری با ایران را توسعه داده است.

با این حال استفاده از ارزهای دیجیتالی دارای مشکلات مخصوص به خود نیز هستند: در بسیاری از موارد امکان شناسایی طرفین وجود ندارد. از طرف دیگر دفتر کنترل دارایی خارجی وزارت خزانه داری آمریکا در حال رصد فعالیت های مرتبط با تحریم از طریق ارزهای دیجیتالی است و در سال ۲۰۱۸ نیز نام دو فرد ایرانی را به دلیل دور زدن تحریم با استفاده از بیت‌کوین به فهرست تحریمی خود افزود.

این پایگاه خبری آمریکایی در انتها نوشت: ایران به خوبی فهمیده است که ارزهای دیجیتالی یکی از راه های مناسب به چالش کشیدن سلطه آمریکا بر بازارهای مالی جهانی هستند. هم آمریکا و هم جهان قوانینی برای تعیین چگونگی دسترسی به منابع درآمدی ارزی دارند با این حال در حوزه ارزهای دیجیتالی روزنه هایی وجود دارد که ایران ممکن است از آن‌ها استفاده کند.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان