arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۶۶۱۴
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۲۰ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۸

ترامپ «معامله قرن» را اعلام کرد: اورشلیم (قدس) پایتخت تقسیم‌ناپذیر اسرائیل باقی می‌ماند/ فلسطینیان ۴ سال فرصت دارند جایی را که برای کشور جدیدشان در نظر گرفته شده، تحویل بگیرند/ نتانیاهو: این طرح حاکمیت اسرائیل بر دره اردن و دیگر مناطق راهبردی یهودا و سامره (کرانه باختری) را به رسمیت شناخته / بسیاری از نقاطی که در تورات به آن‌ها اشاره شده، بخش ثابت اسرائیل می‌شود / مرز شرقی اسرائیل به رسمیت شناخته می‌شود / معامله قرن خواهان خلع سلاح حماس و حذف تسلیحات از غزه است

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه در حالی که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل را در کنار خود داشت، از طرح سازش تحمیلی موسوم به «معامله قرن» رونمایی کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ترامپ «معامله قرن» را اعلام کرد: اورشلیم (قدس) پایتخت تقسیم‌ناپذیر اسرائیل باقی می‌ماند/جایی که برای کشور جدید فلسطینیان درنظر گرفته شده چهار سال فرصت است که بیایند و آن را تحویل بگیرند/نتانیاهو: این طرح حاکمیت اسرائیل بر دره اردن و دیگر مناطق راهبردی یهودا و سامره (کرانه باختری) را به رسمیت شناخته/ این طرح، بسیاری از نقاطی را که در تورات به آن‌ها اشاره شده، به عنوان بخش ثابت اسرائیل به رسمیت شناخته/این طرح مرز شرقی اسرائیل را به رسمیت می‌شناسد/این طرح خواهان خلع سلاح حماس و حذف تسلیحات از غزه است

رئیس جمهوری آمریکا که این روزها خود را گرفتار محکمه استیضاح و فشار داخلی می‌بیند، در اقدامی نمادین که از نظر قوانین بین المللی جایگاهی ندارد، با رونمایی آنچه که معامله قرن نامید، بر راه حل دو دولت در سرزمین‌های اشغالی تاکید کرد.

ترامپ معامله قرن را «گامی به سمت صلح» برای اسرائیل توصیف کرد و مدعی شد که از وضعیتی که فلسطینی‌ها در آن به سر می‌برند، ناراحت است.

طرح پیشنهادی ما ۸۰ صفحه و با جزئیات‌ترین طرحی است که تاکنون ارائه شده است.
این طرح، یک پیشنهاد برد-برد برای هر دو طرف است.
ین طرح برای رسیدن به منطقه‌ای آرامتر و مرفه‌تر، راهکارهای عملی ارائه می‌دهد.

آینده تشکیل دولت فلسطین به این بستگی دارد که آن‌ها قاطعانه تروریسم را رد کنند.
اورشلیم (قدس) پایتخت تقسیم‌ناپذیر اسرائیل باقی می‌ماند.
البته قبلا این کار را برای شما کرده بودم و ایالات متحده حاکمیت اسرائیل بر این اراضی را به رسمیت شناخته است.

هرگز کاری نمی‌کنیم که امنیت اسرائیل را به خطر بیاندازد.
صلح نیازمند کوتاه آمدن است، اما هرگز نمی‌خواهیم اسرائیل بابت صلح از امنیت خود کوتاه بیاید.
من کارهای زیادی برای اسرائیل کرده‌ام.
من پایتختی اورشلیم (قدس) را به رسمیت شناختم، حاکمیت اسرائیل برای جولان را به رسمیت شناختم و از همه مهمتر، از توافق وحشتناک هسته‌ای با ایران خارج شدم.
این فرصت فوق‌العاده‌ای برای فلسطینی‌هاست که بعد از سال‌ها کشوری برای خود داشته باشند.
ما تیم فوق‌العاده‌ای داریم، همه آن‌ها عاشق اسرائیل هستند.

ترامپ وعده داد که این طرح شرق قدس را به پایتختی فلسطین به رسمیت شناخته و آمریکا در این منطقه سفارت بگشاید
رئیس‌جمهور آمریکا همچنین وعده داد با کمک کشورهای خارجی، ۵۰ میلیارد دلار در کشور فلسطین سرمایه‌گذاری شود.

ترامپ توقف فعالیت‌های حماس و جهاد اسلامی، توقف بیان شعارهای ضداسرائیلی و همچنین توقف پرداخت غرامت به خانواده‌های شهدای فلسطینی را خواستار شد.

ایران به شدت منزوی شده است. ما قاسم سلیمانی را حذف کردیم.همراه با او، فرمانده حزب‌الله هم بود. فکر نمی‌کنم آن‌ها دنبال چیز خوبی بودند. ترامپ از عمان، بحرین و امارات بابت کمک‌هایی که کرده‌اند و اعزام سفرایشان به این مراسم، تشکر کرد.

ترامپ «معامله قرن» را اعلام کرد: اورشلیم (قدس) پایتخت تقسیم‌ناپذیر اسرائیل باقی می‌ماند/جایی که برای کشور جدید فلسطینیان درنظر گرفته شده چهار سال فرصت است که بیایند و آن را تحویل بگیرند

نتانیاهو در این نشست از سفرای عمان، بحرین و امارات برای حضور در این مراسم تشکر کرد و گفت از دیدن آن‌ها خرسند است. طرح‌های پیشین هرگز موازنه لازم را برقرار نمی‌کرد. طرح‌های پیشین حاکمیت اسرائیل بر دره اردن را به رسمیت نمی‌شناخت
اما طرح رئیس‌جمهور ترامپ حاکمیت اسرائیل بر دره اردن و دیگر مناطق راهبردی یهودا و سامره (کرانه باختری) را به رسمیت شناخته است.

این طرح، بسیاری از نقاطی را که در تورات به آن‌ها اشاره شده، به عنوان بخش ثابت اسرائیل به رسمیت شناخته است.
به همین دلیل و به این دلیل که این طرح توازن مناسب را دارد، پذیرفتم که بر اساس آن با فلسطینی‌ها درباره صلح مذاکره کنم.
شما رئیس‌جمهور ترامپ، بهترین دوستی هستید که اسرائیل تاکنون در کاخ سفید داشته است. شما در برابر ایران ایستادید و قاسم سلیمانی را حذف کردید. این طرح، تأکید می‌کند که فلسطینی‌ها باید یهودی بودن اسرائیل را به رسمیت بشناسند. این طرح مرز شرقی اسرائیل را به رسمیت می‌شناسد. این طرح خواهان خلع سلاح حماس و حذف تسلیحات از غزه است. این طرح تأکید می‌کند که مسئله آوارگان فلسطینی باید بیرون از اسرائیل حل شود. نتانیاهو «معامله قرن» را «طرح صلحی خارق‌العاده» توصیف کرد و از ترامپ و تیم دولت آمریکا بابت تدوین چنین طرحی تشکر کرد. اسرائیل تا ابد و برای همیشه، به جرد کوشنر و رئیس‌جمهور ترامپ، مدیون است. رئیس‌جمهور ترامپ، معامله قرن شما، فرصت قرن است. اطمینان داشته باشید که ما از این فرصت استفاده خواهیم کرد.

نظرات بینندگان