arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۶۹۱۳
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۰۹ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۸

مخالف سعودی: بن سلمان در پشت پرده حمله به معارضان قرار دارد

"غانم المصایر الدوسری" فعال مخالف سعودی پنجشنبه شب گفت که "محمد بن سلمان"ولیعهد سعودی در پشت پرده حملات پنهانی به منتقدان رژیم سعودی قرار دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش تارنمای روزنامه "القدس العربی" الدوسری گفت: حمله به معارضان در دوران بن سلمان علنی شده است.

این فعال مخالف سعودی با بیان این که تلفن همراه وی از سوی مقام‌های سعودی مورد جاسوسی قرار گرفته است، تصریح کرد، دادخواستی را در این خصوص علیه دولت عربستان در انگلیس تنظیم کرده است.

این نخستین بار نیست که از تلفن همراه معارضان عربستانی جاسوسی می‌شود. در همین ارتباط، روزنامه گاردین دوم بهمن ماه گزارش داد که بن سلمان با ارسال یک بدافزار به پیام‌رسان واتساپ، تلفن همراه "جف بزوس" مالک شرکت آمازون را هک کرده است.

الدوسری با اشاره به به این که از سوی چندین فرد عربستانی در لندن مورد حمله قرار گرفته است، افزود: افرادی مرا را زیر نظر داشته‌اند.

وی ادامه داد: پلیس لندن به دیدن من آمده و اطلاع داد که زندگی‌ام در خطر است به همین خاطر هم‌اکنون تحت حمایت پلیس قرار دارم.

الدوسری اضافه کرد: پلیس اشاره‌ نکرد که توسط چه کسانی تهدید می‌شوم، اما معتقدم که منشاء تهدید رژیم سعودی است، چرا که بسیاری از مخالفان و معارضان سعودی (در خارج از کشور) توسط ولیعهد تحت نظر هستند.

این فعال عربستانی افزود: سعودی‌ها منتقدان را زیر نظر دارند. به عنوان نمونه جمال خاشقجی را که تحت نظر بود کشتته و جسدش را مثله کردند و این موضوعی است که همه به آن واقف‌اند.

الدوسری با بیان اینکه اندکی پیش از حادثه خاشقچی از سوی دولت سعودی مورد سوء قصد قرار گرفته بود، اضافه کرد: دولت عربستان منتقدانش را زیر نظر دارد و مسوولان ریاض آن را بصورت علنی بیان کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه دولت سعودی از قتل خاشقجی بدون مجازات و به سلامت عبور کرد، افزود: تا زمانی که افرادی در کاخ سفید از آنها حمایت می‌کنند، رهبران عربستان از جنایت‌های بسیاری بسلامت خواهند گذشت.

وی با بیان این‌که عاملان اصلی قتل خاشقچی از این جنایت تبرئه شدند، افزود: از بن سلمان در این خصوص تحقیقاتی صورت نگرفت.

الدوسری ادامه داد: تحت فشارگذاشتن معارضان سعودی از سوی دولت، مسأله تازه‌ای نیست،مثلا در سال ۱۹۸۰ میلادی فردی در لبنان ربوده و به عربستان منتقل شد.

وی فاش کرد که سه نفر از خانواده سلطنتی سعودی نیز در سال 1980 در مرکز اروپا ربوده شدند.

الدوسری گفت: در گذشته مقام‌های ریاض اقدامات کثیف خود را پنهان می‌کردند، اما در دوران بن سلمان به نظر می‌رسد آنان دیگر به چیزی اهمیت نمی‌دهند و کارهی زشت خود را علنی و در انظار عموم انجام می‌دهند.

در همین راستا، اردیبهشت ماه ۹۸ نیز «إیاد البغدادی» فعال فلسطینی که در زمینه حقوق بشر عربستان فعالیت می‌کند، اعلام کرده بود که به خاطر انتقاد از بن سلمان از سوی دولت سعودی پیام‌های تهدیدآمیز ترور دریافت کرده است.

خاشقچی ۲ اکتبر ۲۰۱۸ (۱۰ مهر ۱۳۹۷) در عملیاتی در کنسولگری سعودی در استانبول ترکیه که به گفته سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به دستور محمد بن سلمان ولیعهد عربستان طراحی شده بود به قتل رسید.

براساس اعلام نهادهای اطلاعاتی آمریکا، جسد این روزنامه نگار منتقد و ستون نویس روزنامه واشنگتن پست، مثله و به مکانی نامعلوم منتقل شد.

جنایت قتل روزنامه نگار معترض و منتقد عربستانی خشم جهانی را برانگیخت و جهانیان خواهان پاسخگویی مقام های ریاض در خصوص محل دفن خاشقچی و مجازات آمران اصلی این جنایت هستند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان