arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۷۴۶۳
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۲۳ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۸

قالیباف: از من پرسیدند اگر شما به دولت بروید آیا برجام را پیگیری می کنید یا نه، من گفتم برجام را دنبال می کنم / نقد ما به دولت یازدهم روش مذاکره اش بود، در آن روش بجای خدا می گفت کدخدا / امروز خطرناک تراز تحریم و تهدید نظامی خطر غرب زدگی است

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با برجام بود که سپاه در تنگنا قرار گرفت پس چرا شما در سال 96 گفتید از آن پاسداری می‌کنید عنوان کرد: بزرگترین دروغ، راست ناقص است. وی در این رابطه افزود: از من پرسیدند اگر شما به دولت بروید آیا برجام را پیگیری می کنید یا نه. من گفتم برجام را دنبال می کنم چرا گفتم برجام را دنبال می کنم چون برجام در دولت دهم در شورای عالی امنیت ملی تصویب شده و به تایید رهبر انقلاب رسیده بود و شده بود قانون و دولت بعد باید آن را اجرا کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

محمدباقر قالیباف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز در یادواره شهدای مقاومت؛ حاج قاسم سلیمانی، وحید زمانی نیا و گرامیداشت دهه مبارک فجر در مسجد امام حسن مجتبی(ع) در شهرری ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و امام شهدا اظهار داشت: انقلاب اسلامی باعث احیای مجدد اسلام و عزت مسلمین در همه دنیا شد.

وی افزود: این انقلاب برکات و نعمات بزرگی برای ما آورده است و باید قدرشناس این انقلاب باشیم ازجمله اینکه به ما هویت بخشید. به طوری که هویت اسلامی و تمدن عظیم ایرانی ما را احیا کرد، استقلال و آزادی نیز همینطور. در حوزه مسائل زیرساختی هم شاهد اقدامات بسیاری هستیم در حوزه های سلامت، راه و غیره اتفاقات بزرگی افتاده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه عنوان کرد: البته فراموش نکنیم این انقلاب دشمنان کمربسته ای داشته و دارد زیرا در مقطعی از زمان این انقلاب شکل گرفت که شوروی و آمریکا به عنوان دو قدرت شرق و غرب همه کشورها را در همه زمینه ها تحت سیطره خود داشتند اما انقلاب اسلامی از زیر جریانی که بر دنیا حاکم بود بیرون امد و از مکتب اهل بیت و فرهنگ قرانی سخن گفت. این انقلاب مبتنی بر سنت های الهی ان هم در مقطعی که دین و مهدویت در جوامع نبود، شکل گرفت.

وی با بیان اینکه هر یک از اتفاقات و توطئه هایی که برای انقلاب و کشور ما رخ داد به تنهایی کافی بود که یک کشور را به نابودی بکشاند، اظهار کرد: اما پیشرفت کشور ما همزمان با این فشارها صورت گرفته که ارزشمند است.

قالیباف با تاکید بر اینکه در کنار موفقیت ها اما مشکلاتی هم در برخی حوزه ها از جمله حوزه اقتصادی داریم، تصریح کرد: در حوزه اقتصاد بی عدالتی و تبعیض و مشکلات متعددی می بینیم و گلایه مردم هم در این حوزه بحق است. اما ریشه اصلی این مشکلات کجاست؟ آیا از نداشتن پول و امکانات ناشی شده یا ریشه در حرکت ما در مسیر اسلام دارد یا ریشه جای دیگری دارد؟ این خیلی مهم است که مورد توجه قرار گیرد.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه برخی می‌گویند چون ما انقلاب کردیم و با همه دنیا داریم دشمنی می‌کنیم به مشکل خورده ایم اگر دشمنی با امریکا و دیگران نکنیم همه مشکلات مان رفع می شود، بیان کرد: آیا ان کشورهایی که حاضرند عزت شان را بفروشند و با امریکا دشمنی نمی کنند مشکلات ندارند؟ کشورهای بسیاری زیر سیطره امریکا هستند اما مشکلات شان از ما هم بیشتر است.

قالیباف بااشاره به ادعای برخی که قبل از برجام می‌گفتند آمریکا می‌خواهد صلح کند اما ایران نمی خواهد مذاکره کند، بیان کرد: اما دیدید توافق شد و به تایید شورای امنیت هم رسید اما کس دیگری مانند ترامپ امد و ان را ملغی کرد. این تنها درباره جمهوری اسلامی اتفاق نمی افتاد از یکصد سال پیش هم امریکایی ها به هرجای دنیا رفتند و خواستند چپاول کنند همین ماجرا رخ داده لذا قابل اعتماد نیستند.

وی افزود: اشکالات ما از زمانی آغاز شد که برخی از مسئولان ما مسیری را برای اداره کشور انتخاب کردند که با مبانی انقلاب اسلامی سازگار نبود و منطبق بر سنت های الهی که اساس انقلاب ماست نبود.

قالیباف با پرداختن به فرموده امام راحل مبنی براینکه ما رژیم فاسد پهلوی را ساقط کردیم اما نگران کسانی هستم که غرب زده هستند که همچنان در کشور باشند و تفکر غرب زدگی در کشور باقی بماند و باعث انحراف در مسیر انقلاب بشود، اظهار داشت: هرکجا از مبانی انقلاب که مبتنی بر فرهنگ قران و اهل بیت است فاصله گرفتیم دچار مشکل شدیم.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به دوران دفاع مقدس تصریح کرد: نقش مردم در دوران دفاع مقدس عامل مهمی در پیروزی ما بود. به طوری که هریک از شهدایی که نامشان اکنون به یک فرهنگ و منش تبدیل شده، از همین مردم برخواستند؛ نظامی یا عضو سپاه هم نبودند با اینکه سپاه ارگان مردمی بود. مانند شهید کاظمی ها، شهید همت ها و شهید سلیمانی‌ها.

قالیباف با بیان اینکه انبیا وقتی مبعوث می‌شدند 3 ابزار داشتند؛ وحی معجزه و مردم تاکید کرد: اگر مردم در دوران دفاع مقدس در میدان نبودند ارتش و سپاه کاری از دست شان بر نمی امد. مردم از ارکان اساسی اداره یک جامعه هستند.

فرمانده لشگر پنج نصر در دوران دفاع مقدس با اشاره به برخی زخم زبان ها بعد از پذیرفتن قطع نامه گفت: گرچه ان روز عده ای می گفتند بعد از این همه جنگ هنوز صدام و حزب بعث سرجایش و راه کربلا هم که بسته است . ما کمی صبر کردیم و دیدیم همه اهدافی که امام راحل مشخص کرده و خواسته هایی که مردم داشتند همه محقق شد. به طوری که امروز می بینید انقلاب اسلامی تا کجا اشاعه یافته، امریکا در چه وضعیتی است و صدام و حزب بعث کجا هستند.

وی با ذکر خاطره ای از شهید سلیمانی در دوران دفاع مقدس گفت: در جلسه ای به مسئولان دولتی ان زمان گفتیم ما فقط جیره غذایی برای رزمندگان می خواهیم نه هیچ امکانات دیگری. یعنی تا این حد کمبود داشتیم اما باور داشتیم که خدا به ما در قران گفته بود شما اگر حداقل امکانات را داشته باشید اما به درستی ان را به کار بگیرید و با تدبیر، من شما را پیروز می کنم. یعنی به «کم من فئه قلیله» ایمان داشتیم.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان کرد: ریشه مشکلات اقتصادی ما بی توجهی به همین باور هاست. امروز خطرناک تراز تحریم و تهدید نظامی و دشمنی‌هایی که در منطقه برای مان هست، خطر غرب زدگی و فاصله گرفتن از فرهنگ قران است.

قالیباف با بیان اینکه در حوزه اقتصاد به مردم میدان نمی دهیم، عنوان کرد: در دوران دفاع مقدس هم بنی صدر مانع حضور مردم در جبهه ها شد- البته ان زمان قرار بود جان داده شود نه به کسی پول بدهند چه برسد در حوزه اقتصاد که سرش دعواست آیا به جوان و مردم فرصت می دهند؟- اما بعد از اینکه بنی صدر از فرماندهی کل قوا برکنار شد اوضاع جنگ هم به دست مردم تغییر کرد.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد ما 80درصدش دولتی است گفت: حتما این اقتصاد با مشکل مواجه می شود و در ان فساد رخ می دهد و حتما مبارزه با این فساد بی نتیجه است. ضعف دیگر ما چالش های جدی مدیریتی است که امروز با همه وجود ان را همه ما حس می کنیم. ما در حوزه مدیریت ناکارآمدی اشباع شده داریم. یعنی اگر مدیران دست به هیچی نزنند و تصمیمی نگیرند حتما وضع بهتر خواهد بود.

وی بااشاره به افزایش 4برابری درامد ما طی دو سال و عدم تغییر در رشد اقتصادی در مقطعی ، خاطرنشان کرد: امروز مردم دنبال جریان سیاسی چه کسی اصلاح طلب و چه کسی اصولگراست نیستند دنبال این هستند چه کسی عرضه دارد مشکلات را حل کند حالا با هر گرایش سیاسی. دعوا سر با عرضه و بی عرضه بودن است. سر اینکه چه کسی باورهای انقلاب را باور دارد که بتواند مشکلات را حل کند.

قالیباف افزود: مردم باید به میدان بیایند. هرچقدر برنامه خوب و سیاست های خوب داشته باشیم اما در اجرای اینها سازمان ها و نهادها و سیستم بروکراسی اداری کشور تحولی اتفاق نیفتد هرچه سیاست خوب هم که رهبر معظم انقلاب ابلاغ می کنند باز هم اتفاقی نمی افتد و بدتر می شود چون مردم می بینند این وظایف است اما انجام نمی شود؛خب مشکلات بیشتر می شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مجلس از ارکان مهم کشور است و به تعبیر امام راحل در راس امور است، تاکید کرد: امروز مجلس کارامد نیست به همین دلیل در راس امور نیست. مجلس باید برای مشکلات بتواند راهکار یافته و برای مشکلات ریل گذاری کرده و اجرا را مطالبه کند. اگر نتواند چاره اندیشی کند پس ناکارآمد است. امروز مردم ما توقع شان از مسئولان و مجلس این است که به مشکلات تخصصی نگاه گرده و انقلابی برخورد کنند.تا چاره اندیشی شود. نه اینکه جناح سیاسی را دنبال کنند.

وی در تعریف مجلس اسلامی گفت: مجلس وقتی انقلابی و اسلامی است که بتواند کاری انجام دهد که مردم از زندگی شان راضی بوده و بتواند گره از مشکلات مردم باز کند. اگر شعار انقلابی بودن داده اما نتوانیم برای مردم کاری کنیم بیشتر کمک به دشمن کرده ایم. رهبر معظم انقلاب فرمودند راه مبارزه با دشمن کار است و کار و کار. مردم باید بود و نبود یک مسوول را حس کنند.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: شهید سلیمانی چرا اینقدر بین مردم عزیز زیرا مبتنی بر سنت های الهی عمل کرد.

قالیباف با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب فرمودند وظیفه ما 3 چیز است اول دشمن را خوب بشناسیم دوم نقشه دشمن را بدانیم و سوم شیوه مقابله را به درستی انتخاب کرده و برایش تدبیر کنیم تصریح کرد: شهید سلیمانی در طول زندگی اش این سه عنصر را به درستی دنبال می کرد و فارغ از دسته بندی مذهبی، قومی، ملیتی و ... مردم را به صحنه آورد. هرکسی را که حاضر بود در مقابل ظلم امریکا بایستد به میدان آورد. در شیوه مبارزه هم آنجایی که لازم بود بجنگد جنگید و آنجا که لازم بود گفت و گو کند مذاکره کرد.

فرمانده لشگر پنج نصر در دوران دفاع مقدس بابیان اینکه خیلی ها می گفتند اینها دیپلماسی و سیاست خارجی را بلد نیستند، تصریح کرد: در طول 40سال از عمر انقلاب اگر ما یک بار فرصت استفاده از وتو در شورای امنیت یافتیم در دوره ای بود که شهید سلیمانی هم جنگید هم مذاکره کرد و توانست از روسیه وتو را در حمله امریکا به طور مستقیم در سوریه بگیرد.

وی با اشاره به شکست کشورهای عربی در دهه شصت مقابل اسراییل و پیروزی در جنگ های 33 روزه با حضور مردم گفت: این مردم بودند که توانستند اسراییل را شکست دهند.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر امروز دل به سنت های الهی داده و انها را باور داشته باشیم مردم را در صحنه داشته باشیم و کار و تلاش کرده و با عقل و تدبیر و همدلی فارغ از دسته بندی مردم خدمت صادقانه دهیم، ما بر مشکلات فائق می‌آییم.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر امروز دل به سنت های الهی داده و انها را باور داشته باشیم مردم را در صحنه داشته باشیم و کار و تلاش کرده و با عقل و تدبیر و همدلی فارغ از دسته بندی مردم خدمت صادقانه دهیم، ما بر مشکلات فائق می‌آییم.

قالیباف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با برجام بود که سپاه مقدس در تنگنا قرار گرفت پس چرا شما در سال 96 گفتید از ان پاسداری می‌کنید عنوان کرد: بزرگترین دروغ، راست ناقص است.

وی در همین رابطه افزود: از من پرسیدند اگر شما به دولت بروید آیا برجام را پیگیری می کنید یا نه. من گفتم برجام را دنبال می کنم چرا گفتم برجام را دنبال می کنم چون برجام در دولت دهم در شورای عالی امنیت ملی تصویب شده و به تایید رهبر انقلاب رسیده بود و شده بود قانون و دولت بعد باید آن را اجرا کند.

قالیباف بیان کرد: این توضیح را هم باید بدهم مذاکرات هسته ای با تایید رهبر انقلاب در دولت قبل و در دوران آقای صالحی آغاز شد اما دولت قبل مانع شد دلیلش هم این بود که می گفت اجازه دهید مذاکرات در سطح وزرای خارجه نباشد در سطح روسای جمهور باشد ثانیا فقط درباره هسته ای نباشد درباره مسائل منطقه و همه موضوعات دیگر هم با امریکا مذاکره کنیم که حضرت آقا مخالف بودند و فرمودند این موضوع باید در دبیرخانه شورای امنیت ملی دنبال شود دوم اینکه سطحش فقط وزرای خارجه باشد و فقط موضوع هسته ای. لذا آغاز مذاکرات هسته ای بدلیل انتخابات ریاست جمهوری و رای آوردن آقای روحانی نبود.

وی ادامه داد: نقد ما به دولت یازدهم روش مذاکره اش بود. چون در آن روش بجای خدا می گفت کدخدا و نتیجه این شدکه در اجرا این مشکلات اجرا شد من همان جا هم گفتم مهم این است مذاکره را یک روش مبارزه بدانیم. روش شهید سلیمانی این بود که مبارزه می کرد و هرجا لازم بود با شیوه درست و در چارچوب مذاکره میکرد. مذاکره را برای مبارزه انجام می داد و این منطق اسلام و انقلاب است.

وی تاکید کرد: بر اینکه در حوزه اقتصاد و مدیریت هم باید دشمن ر ا خوب بشناسیم نقشه اش را بدانیم و تلاش کنیم با شیوه درست ان را حل و فصل کنیم. امروز کارامدی مهم ترین موضوعی است که مردم به ان نیاز دارند.

وی ادامه داد: یکی از اساتید علم اقتصاد که شاید دیدگاهش هم با ما یکی نباشد گفت: 70درصد مشکلات اقتصادی ما به ناکارآمدی اقتصاد در حوزه داخلی بر می گردد.
نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام هرکجا به من مسوولیتی واگذار شد سعی کردیم عدالت را رعایت کرده و در حد توان مان به بهترین شکل خدمات دهی کنیم. مثلا در شهرداری مترو را از جنوب به شمال یعنی از طرف منطقه محروم تر ساختیم و توسعه دادیم.

قالیباف با تاکید بر لزوم شفافیت گفت: وقتی حرف از انقلاب می زنیم باید عدالت را برقرار کرده و شفاف با مردم رفتار کنیم. راه اندازی سامانه 110 برای ایجاد عدالت بین مردم بود که هر کس از هر طبقه ای با هر سلیقه ای بتواند یکسان از خدمات پلیس استفاده کند.

وی با اشاره به کمک هایی که در دوران شهرداری به خانواده های مستضعف و معلول صورت داده است گفت: وظیفه من خدمت به اینها بود. تلاش کردم انها فرصت آموزش بیابند.

منبع: فارس
نظرات بینندگان