arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۷۷۲
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۷ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۰

طعنه تند باهنر به صدر: نمی خواهم بگویم خدای ناکرده متهم به چیزی بود!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نسبت به نحوه هزینه جریان انحرافی در انتخابات به شورای نگهبان هشدار داد.

محمدرضا باهنر در گفت و گو با خبرآنلاین، با بیان اینکه جریان انحرافی پس از رد صلاحیت‌های شورای نگهبان با وجود اینکه ضعیف شده اما هنوز هم یک سری نیروهایی برای شرکت در انتخابات دارد، گفت: متاسفانه این جریان پول زیاد در اختیار دارد. ما توصیه ای که به شورای نگهبان داشتیم این بود که در نحوه هزینه ها یک نیم نگاهی داشته باشند، اگر نمی توانند کامل در این مسئله زوم کنند و دقت داشته باشند باید یادآوری کنیم که بعضی از هزینه ها خیلی غیر عرف است.


وی با بیان اینکه من همین الان اطلاع دارم که کسانی هستند که برای آمدن به مجلس یک میلیارد پول کنار گذاشته اند، اظهار داشت: باید به این موضوع پرداخته شود، بر فرض که این یک میلیارد تومان، پول حلال، پاکیزه، مخمس. واقعا یک نفر از زندگی شخصی اش حاضر است یک میلیارد تومان هزینه کند که 4 سال به مجلس بیاید که چه کند؟می خواهد خدمت به خلق و اسلام و مسلمین بکند؟! اینها را باید مواظبت کنیم.


دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین این نحوه رقابت را یک انحراف در مسیر انتخابات کشور خواند و گفت: یعنی اگر در این مملکت بشود که یک نفر بتواند با یک میلیارد بیاید به مجلس، اگر این پول را در 300 ضرب کنی چه می شود؟ یعنی یک نفر، یک نفوذی در مملکت 300 میلیارد هزینه کند، بعد 150 تا کرسی را بگیرد. این چه می شود. صد در صد باید فاتحه همه چیز را خواند.

 

شورای نگهبان مراقب تخلفات مالی نامزدها باشد

وی تاکید کرد: من خواهشم از شورای نگهبان این است که به این مسائل به صورت جدی توجه کنند و این بحثها را برای بعد از انتخابات نگذارند. همین الان اگر باهنر این نوع خطا را مرتکب شد همین الان عدم صلاحیت بدهند. این برای سلامت نگه داشتن جریان انتخابات بسیار موثر است.
باهنر افزود: البته یک جاهایی هم بر عکس است، جریان انحرافی در برخی مناطق به دنبال اشخاصی رفته، وقتی آنها علاقه ای به همکاری نشان نداده اند، همه جا مطرح کرده اند که فلانی از جریان انحرافی است. مثل اواخر دوره طاغوت، شگرد ساواکی ها این بود، فشار می آوردند که باید کمک کنید، خوشان می دانستند چقدر بدنام است. می گفتند اگر همکاری نکنی می رویم و اعلام می کنیم که فلانی ساواکی است.


اگر دکتر صدر در لیست جبهه متحد قرار می‌گرفت اصلا جبهه بصیرت و بیداری تشکیل نمی‌شد
باهنر در پاسخ به دلیل تشکیل جبهه‌های متعدد انتخاباتی به ویژه جریان بصیرت و بیداری گفت: من نمی خواهم خیلی صریح بگویم، اما اگر فردای تشکیل جبهه بصیرت و بیداری به آقای دکتر می‌گفتند که اسم شما در لیست جبهه متحد اصولگرایی هست، همه چیز تمام می‌شود. چیزی باقی نمی ماند، اصلا جبهه ای و 35 تشکل و 70 سمینار باقی نمی ماند. فقط کافی است اسم آقای صدر در لیست بیاید همه چیز تمام می شود.


نایب رئیس اول مجلس در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه گفته می‌شود اختلاف سلیقه شما با آقای صدر مانع قرار گرفتن ایشان در لیست جبهه متحد شد، گفت: چون امکان این اتهام وجود داشت، واقعا من هیچ گاه در جلسات جبهه متحد در مورد ایشان صحبت نکردم. هر چند که شاید موضع شخصی با ایشان داشته باشم اما در آن جلسات اعلام نکردم.
وی افزود: حتی بعضی ها به من مراجعه کردند که بیایند در مورد معایب آقای صدر صحبت کنند و حرفهایی بزنند که برایم اثبات شده نیست. واقع قضیه این است که من تلاش کردم حرفهای آنها را هم گوش ندهم. چون فکر کردم ممکن است حب و بغض های دیگر بیاید و در این مسائل قاطی شود. اما حقیقت آن است که آقای صدر هم مثل خیلی های دیگر در رای گیری نهایی پذیرفته نشد. باز هم نمی خواهم بگویم خدای ناکرده متهم به چیزی بود یا مشکل خاصی داشت. نه آقای صدر به صورت طبیعی در پروسه رای گیری، رای کافی را نیاورد.


توهم رای آوردن

نایب رئیس اول مجلس در پاسخ به تحلیل‌های ارائه شده مبنی بر شکل گیری درگیری‌هایی پس از انتخابات گفت: مقام معظم رهبری توصیه بسیار خوبی کردند و آن اینکه کلاهی که بر سر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سال 88 رفت، بر سر نامزدهای انتخابات اخیر نرود. این حرف بسیار حکیمانه و دقیقی است. من به صورت کمی و برای اینکه حرفهای من برای مخاطبین ملموس شود، این توصیه را توضیح می‌دهم.
وی در تشریح این موضوع گفت: الان در کشور حدود 3500 نفر برای انتخابات تأیید صلاحیت شده‌اند. چون من تجربه 30 ساله در انتخابات دارم کاملا شرایط را حس می کنم. از این تعداد 10 تا 15 درصد آدمهایی هستند که مطمئن هستند رای نمی آورند، اما به دلایل مختلف آمده اند و ثبت نام کرده اند. یا آمده اند خود را برای دور بعد گرم کنند، یا مسئله قومی قبیله ای دارند، یا می خواستند ببینند وضعیت تایید صلاحیت شورای نگهبان در باره شان چگونه است.
باهنر ادامه داد: اما 90 درصد باقی مطمئن هستند که رای می آورند. یعنی نامزدها خیلی زود گول می خورند؛ علتش هم مشخص است. بندهِ باهنر فرض می کنم از شهرستانی در کرمان نامزد می شدم. فردا می خواستم بروم کرمان، یک عده می آیند و به استقبال. بعد این ماشینها من را کجا می برند، تمام جاهایی که من هوادار دارم. من را به لانه زنبور که مخالفان هستند که نمی برند، من هرجا نگاه می کنم همه طرفدار من هستند با خودم تصور می کنم که الحمدلله من رای می آورم.


وی گفت: فقط اشکال قضیه اینجاست که از این تعداد بیش از 3 هزار نفری فقط 300 نماینده لازم داریم و مابقی رای نمی آورند. این تعداد که رای نمی آورند به نسبت بعد از اینکه رای نمی آورند مسئله دار می شوند. برخی قانع می شوند که بله اشتباه کردیم و حتما رایمان خوب نبود. اما به تعداد زیادی القا می شود که آقا تقلب شده، خوردند، بردند، دزدی شده و این مسائل.
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: این صحبت حکیمانه مقام معظم رهبری هم همین است. کاندیداهای محترم بدانید 90 درصد شما رای نمی آورید. همه قبول دارند این مسئله را اما باور نمی کنند خودشان در میان آن 90 درصد باشند. این گرفتاری ایجاد می کند.
وی تاکید کرد: اولین شرط معنوی حضور در انتخابات به عنوان نامزد این است که آدم اخلاق پیروزی و شکست را داشته باشد. اگر پیروز شد فکر نکند عالم و آدم باید به او سجده کنند، اگر هم شکست خورد فکر نکند عالم و آدم به هم خورده است.
 

تحلیل سیاسیون با امنیتی ها درباره انتخابات متفاوت است
وی با بیان اینکه نظامی ها همواره باید اصل را بر این بگذارند که همین امشب دشمن حمله می کند و تمام امکاناتشان را آماده کنند. سیاسیون می نشیندد و تحلیل می کنند که تا 50 سال دیگر هم کسی جرات حمله به ما را ندارد. این گفته به این معنا نیست که نظامی ها بیکار بنشینند.
عضو شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایی افزود: در مورد انتخابات هم همین را می گویم. مراکز نظامی ما، مراکز امنیتی ما باید اصل را بر این بگذارند که حتما شلوغ می شود. مواظبت کنند و دقت کنند؛ اما ما سیاسیون معتقدیم که به صورت طبیعی نباید چنین اتفاقی بیوفتد.

نظرات بینندگان