arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۷۸۳۲
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۷ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
اسناد ویکی لیکس در «انتخاب»؛ شماره ۱۳۶/

تلگراف محرمانه آمریکا در سال ۱۳۸۲: ترکیه از اطلاعاتی که درباره برنامه هسته‌ای ایران به آن‌ها دادیم، قدردانی کرد / آنکارا درباره برنامه اتمی ایران با ما هم نظر است، اما خوشبین‌تر

یاغلی با رویکرد تعریف شده در درخواست ما موافقت و تاکید کرد که موضع دولت ترکیه درباره این موضوع آن است که دولت ایران باید بدون قید و شرط با روند بازرسی آژانس همکاری کند. البته او همچنین گفت که در صورت آغاز همکاری ایران با بازرسی‌های آژانس، جامعه بین المللی باید تقدیر و ترغیب مناسب خود را در قبال چنین اقدامی نشان دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند

سرویس تاریخ «انتخاب»: سفارت آمریکا در تلگرافی محرمانه از ترکیه به تاریخ دوشنبه ۱۶ تیر ۱۳۸۲ به بحث همراهی ترکیه با رویکرد آمریکا درباره ایران پرداخته است.

به گزارش «انتخاب»؛ متن این سند که ویکی لیکس آن را منتشر کرده، در زیر آمده است:

موضوع سند: همراهی ترکیه با رویکرد آمریکا درباره ایران/آژانس، تاکید دارد که ایران باید بدون قیدوشرط با آژانس همکاری کند
طبقه بندی: محرمانه
دوشنبه ۹:۱۶ دقیقه هفتم جولای ۲۰۰۳
از: ترکیه
به: نامشخص
۱. طبقه بندی شده توسط رابرت داچ، معاون نمایندگی آمریکا در آژانس

۲. متعاقب تلگراف A. ما درخواست B. را روز ۲ جولای به ابراهیم یاغلی، رییس بخش خلع سلاح وزارت امور خارجه ترکیه تحویل دادیم. یاغلی با رویکرد تعریف شده در درخواست ما موافقت و تاکید کرد که موضع دولت ترکیه درباره این موضوع آن است که دولت ایران باید بدون قید و شرط با روند بازرسی آژانس همکاری کند. البته او همچنین گفت که در صورت آغاز همکاری ایران با بازرسی‌های آژانس، جامعه بین المللی باید تقدیر و ترغیب مناسب خود را در قبال چنین اقدامی نشان دهد.

۳. یاغلی درباره نشست شورای حکام در ماه ژوئن هم گفت که معتقد است دولت ایران از اتحاد نشان داده شده توسط جامعه بین المللی تعجب کرده و شدت پیام جامعه جهانی را درک کرده است و هیچ گزینه‌ای غیر از همکاری با آژانس ندارد. یاغلی معتقد بود در این مرحله دولت ایران از تاکتیک دعوت از بازرسان ملی خودشان برای بازدید از تاسیسات هسته‌ای دعوت خواهد کرد و تصریح کرد که جامعه بین المللی (از جمله دولت ترکیه) هرگز گزارش «بازرسان ملی» را نخواهد پذیرفت. فرستاده سیاسی ما اشاره کرد که همه اعضای جامعه بین المللی به اندازه دولت آمریکا و ترکیه درباره تهدید بودن برنامه هسته‌ای ایران برای امنیت جهانی متقاعد نشده اند – برخی از آن‌ها به دنبال دلیلی برای توجیه اقدامات دولت ایران می‌گردند.

۴. نکته: هرچند دولت ترکیه کاملا با نگرانی‌های دولت آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران موافق است، اما گفته‌های یاغلی احتمالا نشان دهنده یک رویکرد خوش بینانه‌تر در داخل دولت ترکیه درباره همکاری ایران با آژانس بعد از نشست شورای حکام در ماه ژوئن و یکپارچگی جامعه بین المللی است. یاغلی همیشه به شدت قدردان اطلاعات تحویلی آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران بوده است. هرگونه اطلاعاتی که واشنگتن بتواند درباره همکاری دولت ایران با آژانس با دولت ترکیه به اشتراک بگذارد، بسیار مفید خواهد بود.
پیرسون

نظرات بینندگان