arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۸۰۴۹
تعداد نظرات: ۷۲ نظر
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۵ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۸
نقدی بر اثر جدید ابراهیم حاتمی کیا؛ گویی «دهه‌ات گذشته مربی»!

«خروج» یا «سقوط»؟/ حاتمی کیا می توانست به جای «خروج»، در یک ستون طنز یا سخنرانی حسن عباسی و رائفی پور، بیانیه اش را بخواند/ آقای حاتمی کیا! «ابراهیم» را برای ما و سینمای ایران باقی بگذار!

مصطفی فقیهی: هنگام مشاهده فیلم، باور نمي كردم آنچه می بینم، از آنِ حاتمي كياست؛ شاید این سوال در ذهن بسیاری شکل گرفته باشد که چرا او در سالهاي اخير، پله ها را يك به يك عقب طي مي كند؟ حاتمی کیا در ايام دولت احمدي نژاد، گلايه بسيار داشت و به صراحت گفت، نه اپوزیسيونم و نه پوزیسيون؛ اما باید به او یادآور شد که هر چه خواهي باش، اما «ابراهیم» بمان و سفارشي ساز نباش؛ آنهم در اين حد نابخردانه و سطحی! «خروج» بیشتر بهانه ای است تا حاتمی کیا، بیانیه اش را بخواند، بیانیه ای در ظاهر علیه رییس جمهور که در باطن از این هم فراتر می رود و اینجاست که نسبت دادن این همه بی تدبیری به نظام، از فیلمسازی که خود را وابسته به نظام می خواند، جای شگفتی دارد. اکنون با تماشای چنین اثری که کمتر شباهتی به یک فیلم سینمایی در اندازه های استاندارد رایج سینمای ایران داشت، چه رسد به استانداردهای موردانتظار از حاتمی کیا، مغموم و محزون مي گويم، پايان و سقوط حاتمي كيا فرا رسيده و ديگر عصر و زمانه محمدحسين مهدويان و سعيد روستايي هاست و به قول دیالوگ معروف «آژانس شیشه ای» در دورانی که حاتمی کیا واقعا در اوج بود و نه در «اوج»، باید گفت: گویی «دهه‌ات گذشته مربی»!
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«خروج» یا «سقوط»؟/ حاتمی کیا می توانست به جای «خروج»، در یک ستون طنز یا سخنرانی حسن عباسی و رائفی پور، بیانیه اش را بخواند/ آقای حاتمی کیا! «ابراهیم» را برای ما و سینمای ایران باقی بگذار!

«خروج» ابراهيم حاتمي كيا، بي شك از سست ترین و ضعيفترين آثار اوست. نمایش تازه ترین ساخته ابراهیم حاتمی کیا، یکی از شوک های جشنواره بود، شاید اگر این فیلم بدون تیتراژ و نام کارگردان نمایش داده می شد و از تماشاگران می خواستند نام کارگردان احتمالی فیلم را بنویسند، کمتر کسی به خود اجازه می داد، امضای ابراهیم حاتمی کیا، فیلمساز مولف و کارگردان جسور و خلاق سه دهه گذشته سینمای ایران را پای «خروج» بنگارد و به همین خاطر اولین واژه ای که در توصیف «خروج» به ذهن نگارنده رسید، «سقوط» بود.

سقوط فیلمسازی که به اندازه انگشتان دو دست، شاهکار در کارنامه اش دارد، از «مهاجر» و «دیده بان» گرفته تا «از کرخه تا راین»، «خاکستر سبز»، «روبان قرمز»، «بوی پیراهن یوسف»، «ققنوس»، «آژانس شیشه ای»، «به رنگ ارغوان» و حتی آثار متوسط اما جذابی نظیر «چ»، «بادیگارد» و «به وقت شام».

اما «خروج» هیچکدام از اینها نیست، حتی شبیه آنها هم نیست؛ حداکثر تکرار ناشیانه و شتابزده ای از «آژانس شیشه ای» است، با این تفاوت که نماد «هواپیما» تبدیل به «تراکتور» و بازی ماندگار «پرویز پرستویی» تبدیل بازی کلیشه ای «فرامرز قریبیان» شده است.

هنگام مشاهده فیلم، باور نمي كردم آنچه می بینم، از آنِ حاتمي كياست؛ سینمای او، بجز جذابیت های بصری و محتوایی، نفس در سینه مخاطب را محبوس می کرد!

شاید این سوال در ذهن بسیاری شکل گرفته باشد که چرا او در سالهاي اخير، پله ها را يك به يك عقب طي مي كند؟ حاتمی کیا در ايام دولت احمدي نژاد، گلايه بسيار داشت و به صراحت گفت، نه اپوزیسيونم و نه پوزیسيون؛ اما باید به او یادآور شد که هر چه خواهي باش، اما «ابراهیم» بمان و سفارشي ساز نباش؛ آنهم در اين حد نابخردانه و سطحی!

در میانه فیلم، بارها با خود گفتم چه دارم مي بينم؟ اين همه افتضاح يك جا به نام حاتمي كيا؟! تردید ندارم، چنانچه نام حاتمي كيا بر پيشاني «خروج» نبود، قطعا در نيمه فيلم، سينما را ترك مي كردم؛ تصمیمی که بسیاری دیگر از تماشاگران فیلم گرفتند و به چشم خود ديدم که بسياري ادامه فیلم را تحمل نكرده و «خروج» از سينما را بر تحمل «خروج» ترجيح دادند. من دلباخته و شيداي آثار و انديشه حاتمي كيا بوده و هستم و از همين روي، وقتي واكنش تمسخرآميز مخاطبان فيلمش را ديدم، قلبم سوخت، دلم آشوب و ذهنم مشوش شد.

واقعا چه شده که حاتمی کیای دوست داشتنی سینمای ما، به اين روز افتاد؟ چه شد كه از آژانس شيشه اي ٢٢ سال قبل نيز، «خروج» و عدول كرد؟ آيا اين اثر، «خروج» و سقوط رسمي حاتمي كيا، از شمار اكمل الحكما و افضل الفضلاي سينماي ايران است؟

واقعیت آن است که «خروج» فیلمی درجه دو هم نیست، روایت کشدار و کند و ملال آوری برای بیش از دو ساعت، که تماشاگر را خسته و بارها او را وادار به نگاه کردن به ساعت می کند! اولین مشکل فیلم در داستان این است که پر از تناقض و ابهام است! نتوانسته روایتی قابل فهم را به مخاطب ارائه کند، اگر کشاورزان به دنبال حل مشکل خود هستند، چرا پیشنهاد فرماندار را نمی پذیرند؟! برعکس «آژانس» که داستانی منطقی و جذاب داشت، «خروج» بیشتر بهانه ای است تا حاتمی کیا، بیانیه اش را بخواند، بیانیه ای در ظاهر علیه رییس جمهور که در باطن از این هم فراترمی رود و نسبت دادن این همه بی تدبیری به نظام، از فیلمسازی که خود را وابسته به نظام می خواند، جای شگفتی دارد.

تکرار کلیشه های سنتی حاتمی کیا هم کمکی به «خروج» نمی کند، موتوری های «خروج» و پرتاب گل و گوجه به تراکتور سواران باز هم از «آژانس شیشه ای» عاریت گرفته شده اما ناشیانه و ضعیف!

بازیگری و لهجه های فیلم هم آنقدر مشوش، سطحی و بی منطق هستند که فقط افسوس مخاطب را برای بکارگیری این تیم پرمهره، شامل بیش از 20 بازیگر حرفه ای، نشان می دهد.

«خروج» یا «سقوط»؟/ حاتمی کیا می توانست به جای «خروج»، در یک ستون طنز یا سخنرانی حسن عباسی و رائفی پور، بیانیه اش را بخواند/ آقای حاتمی کیا! «ابراهیم» را برای ما و سینمای ایران باقی بگذار!

کارگردان با تکرار بیش از 40 باره عنوان «رییس جمهور» که غالبا جنبه منفی، تمسخر و تحقیرآمیز دارد و همچنین طعنه به مذاکره و نشان دادن خودروهای خارجی و اشرافیت رییس جمهور به جای گندم، سعی کرده که رضایت سرمایه گذاران را جلب کند اما مخاطب به دنبال تماشای «فیلم» است و گرنه همه اینها را می توانست در یک ستون طنز یا سخنرانی حسن عباسی و رائفی پور با لحن و لهجه ای جذاب تر بشنود.

تنها انتظار ما از حاتمی کیا، آن است که ابراهیم را برای ما و سینمای ایران و دوستدارانش باقی بگذارد، اگر هم اصرار به دادن بیانیه دارد، بجای صرف بیش از ده میلیارد تومان از بیت المال، همیشه می تواند روی جای ثابتی در سن اختتامیه جشنواره فیلم، حساب کند و نیازی به این همه هزینه و وقت نیست.

اکنون با تماشای چنین اثری که کمتر شباهتی به یک فیلم سینمایی در اندازه های استاندارد رایج سینمای ایران داشت، چه رسد به استانداردهای موردانتظار از حاتمی کیا، مغموم و محزون مي گويم، پايان و سقوط حاتمي كيا فرا رسيده و ديگر عصر و زمانه محمدحسين مهدويان و سعيد روستايي هاست و به قول دیالوگ معروف «آژانس شیشه ای» در دورانی که حاتمی کیا واقعا در اوج بود و نه در «اوج»، باید گفت: گویی «دهه‌ات گذشته مربی»!

مصطفی فقیهی/ صاحب امتیاز پایگاه خبری «انتخاب»

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷۲
در انتظار بررسی: ۲۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
38
63
یک سوال کلیشه ای هست که چطور حاتمی کیای زمان اژانس شیشه ای که بیتوبید به امنیتی ها خوبه و به و پیف ولی حالا که می توبه به آمریکایی ها اخ و پیف و عباسی و رایفی پور
بس نیست واقعن
سینما رو هم مثل مغزهای کوچک استعمار زدتون سیاسی کردین فیلم بودن یادمان رفته دقیقن مثل جشنواره های خارجی که هرچی ایران رو بدبخت تر و مهتاج تر به غرب نشون بدین بیشتر جایزه میبره
یکم از تکنیک و تاکتیک بگین خب اهه اههه پیف بوی گند سیاست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
اول بذارین اکران عمومی برای کل مردم ایران بشه بعد چرندیاتونو بگین. برداشت خودتونو ذکر نفرمایید
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
حالا ما نفهیمیدیم دقیقا به چی فیلم نقد دارید؟
من فیلم رو دیدم و نقد شما رو خوندم
مشکل این اثر از نظر شما ضعیف چی بود
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
32
68
اون موقع که حاتمی کیا در انتخابات حامی هاشمی بود، خوب بود، الان که از دارودسته هاشمی خودش رو خارج میکنه، سقوط کرده؟!
مسخره
پاسخ ها
علي
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
اين يارو بهتره بره سبزي فروشي باز كنه كارگرداني بلد نيست
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
آره تو بلدی کارگردانی کنی قهرمان.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
20
55
به نظر میرسه شما دوست دارید که دوران سینما گرانی که دغدغه قشر ضعیف جامعه را دارند سر بیاد و دوران سینماگرانی باشه که دنبال جوایز جشنواره های غربی له له میزنن
حمید شمس
|
Germany
|
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
30
60
شما مشکلت با رائفی پور و امثال رائفی پور چیه ؟؟؟ اگر رائفی پور مشکلی و نقدی دارید از رییس جمهور گرفته تا وزیر و نماینده مجلس و چه دیگران گفته آقا من اینور میز شما انور میز بیا مثل دوتا مرد عاقل بالغ صحبت کنیم اگر میتونی اصلا منو ضایع کن البته اگر میتونی اما خب نمی تونی و هم کلام رائفی پور و امثال رائفی پور هم نمی شید
پاسخ ها
محمدرضا
| Luxembourg |
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
بنده خدا رائفی پور صد بار ازشون خواسته که بیان گفتگو کنن تا مردم قاضی باشند و ببینند کی حرف حق می زنه.
جواب ندارن و فقط مسخره می کنند.
ناشناس
|
United States
|
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
23
45
به قول اون مردک ... آب رو بریز اونجات که میسوزه ...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
19
55
استاد فقیهی چون فیلمو ندیدم نظر نمی تونم بدم . ولی شما خیلی حرص نخور به خاطر رییس جمهور .
نری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
24
60
والا من سه پاراگراف از این متنو خوندم ذره ای به محتوی فیلم اشاره ای نشد فقط عقده گشایی های همیشگی از فیلمسازی مثل حاتمی کیا دیدم
اونم در دفاع از کی؟ روحانی؟
حاتمی کیا بزرگتر از این حرفهاست که با این چرک نویسی های وابسته به جیب شیخ کلید دار تخریب بشه
این پیشبینی شما هم بره کنار بقیه پیشبینی های شما
همین فیلم حاتمی کیاست که قراره رکوردهای اون "مطرب" عزیزتون بشکنه، شما از اینه که میترسید و وحشت دارید
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
15
53
جناب فقیهی !
اتفاقا جمله "دهه ات گذشته مربی" رو که رضا کیانیان به زیبایی بیان میکرد مصداقش خود شماها هم هستید! بله دهه خیلی از اقایون هم گذشته ولی متاستفانه ..... میدونی جناب فقیهی فرق اینا با حاج کاظم آژانس چیه؟ اینه که حاج کاظم حتی برای فروش پیکانش ، خودش با ابر و کف ماشینشو می شوره ، یعنی حاضر نیست بره کارواش ، یه آدم ساده، بقیه اینجورین؟
گناه حاتمی کیا اینه که ابزار فیلمسازی رو برای بیان حرفاش انتخاب کرده ! شما که صاحب امتیاز یه سایت خبری هستید چی کار کردید ؟
حاتمی کیا اسم سنگینی داره خیلی سنگین ! بذارید به کارش ادامه بده این یکی رو رها کنید جناب فقهی ! اتفاقا من نقد شما رو که خوندم خشکم زد خیلی عجیب بود خیلی
بهروز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
19
40
این اراجیف چیه؟
مصطفی فقیهی/ صاحب امتیاز پایگاه خبری «انتخاب»
طاها
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
15
34
آقای فقیهی ناراحتی شما از جای دیگست
بیشتر از این تن اون بنده خدا رو توی گور نلرزونید ، خودش در حال لرزش هست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
14
43
این نقد نبود فحش بود...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
13
46
نقد شما هم دیگه خریدار نداره مربی !!! اسمش شده تخریب !!!! بزارید مردم خود قضاوت کنند و شما بیانیه تخریبی رو تیتر اول نگذارید !!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
11
45
حاتمی کیا همان بوده و هست و خواهد بود شما فقط اونجایی که دوست داشتی را برای خودت برداشتی و تحسین میکنی و بقیشو که دوست نداشتی شروع کردی به خراب کردن
مهدي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
27
15
يادداشت بسسار زيباست اما تند است كه بنظرم لازم هم هست. ضمنا اونايي كه ميگن چرا به داستان فيلم اشاره نكردي، بدونن اين كار قبل از اكران عمومي غيرقانوني و غيراخلاقيه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
اگر نقد داستان فیلم قبل از اکران غیر اخلاقیه، الان دقیقا چی داره نقد میشه؟؟؟یه کم دقت لطفا!!! یعنی فیلمساز بدون در نظر گرفتن و اشاره به محتوای فیلم داره نقد(به عبارت واضح ترکوبیده و تخریب )میشه؟؟؟ آیا این عمل اخلاقیه؟ آقای اخلاق مدار!!!
سيما
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
22
13
اقاي فقيهي اينايي كه فحش ميدن فيلمو نديدن. بريد ببينيد در توييتر، همه اصولگراها هم به اين فيلم حمله كردن. چرا همه جيزو سياسي مي بينن ملت
دست مريزاد اقاي فقيهي
علیرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
9
28
یک نکته رو فراموش کردین اینکه داستان کاملا واقعی بود فکر می کردم تخیل فیلم نامه نویس است اما با دیدن تصاویر واقعی و اینکه داستان واقعی است شکه شدم. غرور تکبر از دولت روحانی کم ندیدیم ولی واقعیت تلخ است
سمانه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
31
17
عالي بود اقاي فقيهي. من هم فيلم را ديدم و خجالت كشيدم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
تو باید بخاطر رایی که دادی و این همه جوانو به کشتن دادی خجالت بکشی
علیرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
9
20
این رو فراموش کردین که داستان واقعی بود. نه تخیل فیلمنامه نویس واقعیییی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
16
31
کسانی که توان علمی و تبحر کلامی و تسلط رائفی پور رو نسبت به مسائل مختلف ندارن و قاعدتا از مناظره کردن با او عاجز هستن، چاره ای جز کوبیدن وی ندارن
پاسخ ها
محمدرضا
| Luxembourg |
۰۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
آی گفتید!
سجاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
14
20
چرت نگو.. مغرض تر از انتخاب خبرگزاری نیست تو ایران.. همش جهت دار و سیاسی و منفعت طلبانه خبر میرید.. یکم از امثال سایت عصر ایران یاد بگیرید که آبرو محسوب میشن برای اصلاحات.. البته اگه مزدور نیستید..
پاسخ ها
پسر24ساله ایران/ نه اصلاحطلب نه اصولگرا
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
اولا اگر میخواهید مخالفتتان را با مطالب گفته شده بیان کنید، و موضع تان را شرح دهید بهتر بود لحنتان را عوض میکردید...

ثانیاً اگر میخواهید سایت و خبرگزاری مغرض ببینید بهتر است سری هم به مشرق نیوز و رجا نیوز بزنید !! بعد قضاوت کنید...

متاسفانه ما ملت سیاست زده اینقدر نگاهمان باینری و صفر و صدی هست که دیگر از سیاست حرف زدن در ایران به شدت تهوع آور است.
ناشناس
| United Arab Emirates |
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۸
در جواب۲:۱۱

https://www.mashreghnews.ir/news/1038707/%D8%AE%D8%B1%D9%88%D8%AC-%D8%AD%D8%A7%D8%AA%D9%85%DB%8C-%DA%A9%DB%8C%D8%A7-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D9%88%D8%AC
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
10
20
البته از صاحب امتیاز انتخاب این حرف ها بعید نیست . مجیز گویی مرده ای مثل رییس ج.م . ه . و. ر در شان مدعی رسانه نیست
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
13
31
قشنگ معلومه تو وهمفکراتو بدجور سوزونده
هنوز فیلمو ندیدم ولی با این اراجیفت مشتاقم حتما ببینمش
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
2
12
چه عجب یه نظری را بازتاب دادین
هادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
4
13
فقط عقده گشایی علیه جریان انقلابی سینما.
متاسفانه تعصبات قبیله ای مسولین سایت انتخاب به وضوح از حنجره این متن شنیده میشه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
2
13
آقا اگر شما مردددددددددد هستید و صاحب ایده و تفکر چرا تو همین نشریه الکترونیکی زردو نارنجیتون که دیگه بوش دراومده ترتیب و دعوت به یک مناظره با همین آقای رائفی پور نمیگذارید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ مرد باشید و فقط حرفففففففف یکطرفه نزنید !!!!!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
2
16
میزان تاثیر گذاری یک فیلمو از میزان تخریبش میشه فهمید ،ندیده معلومه تونسته اونجایی رو باید بسوزونه .دم حاتمی کیا گرم ،ایول داری
علی
|
Russian Federation
|
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
3
9
به به، میبینم که رایفی پور خاری شده تو چشم همه کسایی که ب نحوی از بیت المال دارن میخورن، نویسنده نوشته : ستون طنز، رایفی پور. تو ذهن همه اینو جا میندازه که حرفهای رایفی پورطنزه، به نطفه نویسنده باید شک کرد، ایشالا ک‌ حلاله، الله اعلم...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۸
بدون سلام.
اگه هنوز مسلمانی برو توبه کن از این تهمتی که زدی! البته اگه پذیرفته شه!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
1
11
برای اینکه عاقبتت مثل اون ملعون مغروق در استخر فرح نشه ،به خودت زحمتی بده وهشتصد جلسه کرسی نظریه پردازی استاد عباسی ولااقل شصت جلسه روایت عهد استاد رائفی پور رو ببین وبعد با چشم باز خواستی برو جهنم بغل دست طلحه وزبیر وعمروعاص ومعاویه ایم انقلاب =رفسنجانی.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
دمت گرم
پویا غفاری
|
United Arab Emirates
|
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
1
13
بیشک ابراهیم حاتمی کیا از مردمی ترین و سالمترین کارگردانان ایران است که کارنامه چهل ساله او همراه با اتفاقات و مسائل سیاسی اجتماعی ایران بوده است، و همینطور تسلط حاتمی کیا بر تکنیک سینما و کارگردانی مخصوصا در سه اثر اخر ایشون به اثبات رسیده، یکی از الگوهای سینمای قصه گو و دراماتیک هم بیشک سینمای حاتمی کیا بوده، اخرین فیلم حاتمی کیا (خروج) به نظر من هوشمندانه ترین و صادقانه ترین فیلم حاتمی کیاست، حاتمی کیا در سختترین روزهایی که مردم ایران در این چهل ساله تجربه کرده اند با کاری که بلد است (فیلم سازی) به دور به از به رخ کشیدن توان فیلم سازیش در کنار مردم ایستاده، اینبار حاتمی کیا برای خود خود مردم فیلم ساخته، و مهم ترین مساله: تبعیض در جامعه و بیتفاوتی متفرعنانه دولت به این مساله، نقد شما جناب فقیهی به نظر این جانب واکنشی حزبی و سیاسیست، فضای فیلم خروج به شکل اگاهانه ای با فضای فیلمهای اخر حاتمی کیا متفاوت، همانطور که فضای سیاسی و اقتصادی و معیشتی ایران به شکل برنامه ریزی شده ای با گذشته متفاوت. در ضمن این فیلم رو هم فقط حاتمی کیا میتونست بسازه، لحن این فیلم و موضع گیری این فیلم فقط در قدوقامت حاتمی کیاست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
2
4
ادامه زحمت اقاي حاتمي كيا را دوستان در اين نظريه ها كشيدند
اقاي حاتمي كيا هم ادامه اقدامات دلواپسان است
ناشناس
|
Germany
|
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
0
9
چون روحاني سرباز ملكه و جاسوس چهل ساله را هدف قرار داده شما عمله هاي استعمار ماتحت تان اتيش گرفته و حالا او بد شده
بيشرفها با رائفي پور هم شما عمله ها مشگل داريد
چون هر انچه. را كه شما نميخواهيد مردم بفهمند رائفي پور انرا بيان ميكند
درد و بلاي رائفي پور برخورد تو سر و مله شما كه به اندازه ناخن گنديده او هم اگر نداريد از صفحه سايت وطن فروش شما شعور تان معلوم است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
اشتباه مثبت زدم
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
2
9
چرند نگو انتخاب
محمدرضا
|
Luxembourg
|
۰۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
2
7
آقای فقیهی باید کمتر صدای آمریکا ببینه! حسن عباسی نه، اما رائفی پور مگه چی میگه که تکرار حرفش باید اینقدر امثال شما را عصبی کند. یعنی چون صدای آمریکا میگه رائفی پور بده، شما هم باور کردید؟ خودکم بینی و ذلیلی هم حدی دارد.
ابوالفضل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
2
5
آقای فقیهی پستی که گرفته باید یه مقدار حق نمکو اداکنه!
ناشناس
|
Netherlands
|
۰۵:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
3
1
فعلا که قدرت و ثروت در دست فراقانونی هاست و در همه زمینه ها می تازند تا بالاخره یه جایی سرشون به سنگ خواهد خورد
امیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
2
5
با این توصیف هایی که شمار کردی
حتما باید دید
و مطمئنا ارزش دیدن داره
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
1
1
ارتش سايبري هجوم اوردن زير اين خبر. عجيبه كه انتخاب منتشر كرده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
2
7
آقای فقیهی!

کاش یکی پیدا می شد به خودت بگه دورت گذشته مربی!

فرق تو با حاتمی کیا اینه که در میانسالی (البته از نظر تو) دورش گذشته ولی تو با عملکرد رسانه ایت در جوانی تاریخ مصر گذشته شدی!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
2
11
اول از همه حسن روحانی نظام نیست و تفاله نظام است و ثانیا چون ایشون فیلمی انتقادی نسبت به دولت بی عرضه ساخته می شود سقوط!
یعنی ازادی بیانتون منو کشته، دروغگوتر از اصلاح طلبان به عمرم ندیدم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
6
2
شعور طیفی که همه چیز را به گردن رییس جمهور می اندازد و اربابانشان کاسب تحریم اند از همین کامنتهایشان معلوم است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۸
ایوالله.
ولی کو بصیرت واقعی؟!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
2
7
اگه ضد روحانی هست این فیلم ایول داره
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
2
6
آقای فقیهی و عوامل سایت انتخاب!

قطره دریاست اگر با دریاست، ورنه قطره، قطره و دریا دریاست!

شما ها خیلی از متن جامعه بی خبرید!

امروز فقط کسانی محبوبیت دارند که واقعا دلسور مردم بودند و کار کردند.

مثل حاج قاسم ...
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
2
8
واقعا این دولت و این رئیس جمهور جز وعده و وعید های دروغ چه عملکرد مثبتی داشته که دارین ازش دفاع میکنین؟ فقط به خاطر اینکه از جناح و طیف سیاسی شما یا حامی و نزدیک به جناح بندی شماست؟
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
7
2
حاتمی کیا از روزی که تصمیم گرفت از مردم جدا شود و نان را به نرخ روز بخورد به این روز افتاد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
2
7
البته از شما انتخابی ها همین انتظار هست، مطرب و مانکن خوبن؟ یک موی گندیده امثال رائفی پور به صادق زیبا کلام شما می ارزه.
تو این سینمای فاسد فقط امثال حاتمی کیا هستن که دارن حدف حق میزنن.
خدا لعنتتون کنه.
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
2
5
حاتمی کیا همیشه حاتمی کیاست حتی اگر به میل من نباشد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
2
8
اتفاقا شما و رئیس جمهورتون در حال سقوط هستید، صحبت های اخیر رهبری هم همین موضوع رو بیان می کنه، یه حاتمی کیا هست که داره درست فیلم میسازه که اونم به شماها خیلی فشار اومده، تو این سینمای کثیف ما که اکثرشون همفکر شماها هستند این یک کارگردان رو هم که مثل بقیه فکر نمیکنه نمیتونید تحمل کنید، نشون میده اگه مثلا شورای نگبان دست امثال شماها بود چه میکردید.
ظاهرا از امثال رائفی پور هم خیلی سوختید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
2
5
آقای فقیهی، جشنواره فجر بهانی است برای سرکوب نظام، و این کاری است هنرنماهای این این ایم و بی خبر آن خبرنگاران حامی منافع غرب مثل فقیهی ها دنبال می کنند از چه می سوزید؟ چرا رئیس جمهور را با ساختید هرویر را با او مقایسه می کنید هر فیلمی که به داعشی ها وطنی( اصلاح طلبان) را حمایت کند یا همراه با فکر اونها باشد را خوب می دانید هرچه در این سیاست نباشد را بد می دانید قلم سهم گین شما تا کجا به این شتابان می رود ابراهیم با اندیشه دینی و اسلامی و ایرانی اش هر چه بسازد او ابراهیم زمانه در مقابل شما بت سازان است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
لطفا قبل از ارسال نظرتان، انچه نوشته اید را یکبار بخوانید نه اینکه...............

الان خودتان می توانید معنی و مفهوم نوشته تان را بفهمید؟
این این ایم؟؟؟؟
جملات بی فاعل و مفعول و فعل....؟!
عجبا
رحیم اب منگل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۸
0
4
ما که هنوز فیلم رو ندیدبم اما معلومه خووب جایی زده که صداتون در امده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۸
0
3
انتخاب می تونه یکی از گزینه های اسکار تخریب شخصیت های انقلابی باشه. به نظرم شانس زیادی داره. حرف مفت بزن شهرت کسب کن. این کثیف ترین کار هست که از یک خبرگزاری بر میاد. دست مریزاد.
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۸
0
0
کاری به مباحث سیاسی و سوگیریهای سیاسی در تحلیل ندارم ولی در این فقره بخصوص برام جالبه هم اصلاح طلبان و هم اصولگرایان این فیلم رو کوبیدن که اینم از عجایب عصر ماست!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۸
1
3
واقعا تخریب بود نه نقد
متاسفم برا این سایت
یاسر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۸
1
2
خاک بر سر تویی ک با انتخاب همکاری میکنی‌.
شرفت را به یه تکه نان نفروش.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
5
0
کاش آقای حاتمی کیا بجای عصبی شدن فکر میکرد و می فهمید چرا مردم دیگه به ایشون اقبالی ندارند
مردم خوب می فهمند و دلسوزان واقعی خود را می شناسند
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
0
5
مشکل شما اینه که چرا حاتمی کیا مثل کارگردان های خودفروخته جناح سیاسی مطلوب شما برای خوش آیند اجنبی هایی که حتی اجازه ورود دارو به کشور مارو نمیدن فیلم نمیسازه و کشور رو یک خرابه نشون نمیده.حاتمی کیا تا زندست از امثال شماها خواهد خورد چون کشورش رو نفروخته و آرمان هاش با آرمان های عاشقان کدخدا(آمریکا) متفاوته
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۲
0
4
زشت نيست هر كسي كه قرائت متفاوتي با شما داره بايد تخطئه بشه ؟؟؟ ازادي بيان تا جاييه كه نظر شما رو بگن ؟
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
0
3
بنظرم این فیلم عالی ساخته شده.حرف دل مردم زده شده.صحنه به صحنه فیلم توش کلی حرف است.به کسایی که حافظ انقلاب هستند گفتند اختشاشگر .این فیلم واقعا معرکه س
نظرات بینندگان