arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۸۱۱
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۱ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۰

كرزاي: مذاكرات سه‌جانبه صلح با حضور آمريكا و طالبان آغاز شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در شرايطي كه گروه شبه‌نظامي طالبان دولت حامد كرزاي را "رژيم دست نشانده" خوانده، رئيس جمهوري افغانستان از آغاز مذاكرات سه‌جانبه با حضور آمريكا خبر داد.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، حامد كرزاي، رئيس جمهوري افغانستان در مصاحبه با روزنامه وال استريت ژورنال گفت: اين اقدام نشان‌دهنده پيشرفت مهم ما در تلاش براي پايان دادن به جنگ 10 ساله افغانستان با شبه‌نظاميان طالبان است.

کابل از به حاشيه رانده شدن در مذاكرات هراس دارد و اين در حالي است كه مقامات آمريكايي گفت‌وگوهايي را با طالبان آغاز كرده‌اند. اين گروه شبه‌نظامي نيز به نوبه خود اعلام كرده است، به هيچ‌ وجه قصد مذاكره با دولت كرزاي را كه مورد حمايت آمريكاست، ندارد.

اما حامد كرزاي در مصاحبه خود كه امروز (پنجشنبه) منتشر شد، گفت كه دولت افغانستان در واقع در گفت‌وگو مشاركت دارد و در شرايطي كه نيروهاي خارجي قصد خروج از افغانستان را دارند، قطعا بسياري از اعضاي طالبان به حصول يك توافقنامه صلح تمايل دارند.

کرزاي در دفتر خود در کاخ ارگ واقع در کابل تصريح كرد: دولت آمريکا با طالبان تماس برقرار كرده است و ارتباطي نيز بين دولت افغانستان و طالبان وجود دارد. در ضمن تماس‌هايي نيز با حضور سه طرف انجام شده است.

وي به محل مذاکرات و يا جزئيات بيشتر اشاره‌اي نكرد و گفت كه مي‌ترسد اين اقدام به روند گفت‌وگوها لطمه بزند.

اظهارات کرزاي نشان دهنده پيشرفت در تلاش‌هاي صلح است و اين در حالي است كه باراك اوباما، رئيس جمهوري آمريکا خروج نيروهاي كشورش را از افغانستان آغاز كرده و براي انتقال مسئوليت‌هاي امنيتي به اين كشور در پايان سال 2014 آماده مي‌شود.

رئيس جمهوري افغانستان که قرار است امروز مذاكراتي را در اسلام‌آباد با حضور مقام‌هاي پاکستان و ايران برگزار كند، از ارائه هرگونه اطلاعات بيشتر در مورد اين تماس‌ها امتناع كرد.

کرزاي همچنين به مشاركت پاکستان در گفت‌وگوها با طالبان اشاره‌اي نكرد اما گفت که همکاري همسايه افغانستان مسئله را براي كابل، واشنگتن و طالبان آسان‌تر مي‌كند.

وي در اين مصاحبه اظهار كرد: طالبان حتي ممکن است توافقنامه صلحي را بپذيرد که طبق آن اجازه مي‌دهد تا نيروهاي آمريکايي حضور طولاني مدتي در افغانستان داشته باشند.

رئيس جمهوري افغانستان در ادامه تاكيد كرد: بسياري از اعضاي طالبان، فرزندان خاک اين كشور هستند و نمي‌خواهند که اين کشور و مردمش رنج ببرند.

کرزاي در ادامه با اشاره به همکاري استراتژيک حاکم بر روابط افغانستان و آمريكا پس از خروج نيروهاي نظامي خارجي گفت: افغانستان مي‌تواند درباره اعطاي مصونيت قضايي به پرسنل آمريکا در اين كشور موضع خود را تغيير دهد.

مخالفت افغانستان با اعطاي مصونيت قضايي به نيروهاي آمريكايي، مانع از آن شده است تا پيمان استراتژيکي مشابه توافقنامه آمريكا و عراق منعقد شود.

كرزاي در ادامه افزود: اين موضوعي است که ما مي‌توانيم درباره آن بحث كنيم. ما خواهان همکاري با آمريکا هستيم و هر كاري را براي رسيدن به آن انجام مي‌دهيم.
نظرات بینندگان