arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۸۲۳۹
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۷ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۸
اسناد ویکی لیکس در «انتخاب»؛ شماره ۱۳۸/

سال ۱۳۸۲؛ قول ایتالیایی ها به امریکا در مورد برنامه هسته ای ایران

فینی معتقد است که اتحادیه اروپا و آمریکا نیازمند همکاری نزدیک برای جلوگیری از توسعه تسلیحات هسته ای بوده و قول داد که دولت ایتالیا بر ترغیب اتحادیه اروپا برای پیگیری بازرسی های بیشتر از ایران و کمک به کشورهای همکاری کنند با عدم توسعه تسلیحات کشتار جمعی، تاکید خواهد داشت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند

سرویس تاریخ «انتخاب»: سفارت آمریکا در تلگرافی از ایتالیا به تاریخ دوشنبه ۲۳ تیر ۱۳۸۲ به بحث مذاکرات هاید، رییس هیات پارلمانی، درباره اولویت‌های ریاست ایتالیا بر اتحادیه اروپا با فینی، معاون نخست وزیر و مجلس پرداخته است.

به گزارش «انتخاب»؛ متن این سند که ویکی لیکس آن را منتشر کرده، در زیر آمده است:

موضوع سند: مذاکرات هاید، رییس هیات پارلمانی، درباره اولویت‌های ریاست ایتالیا بر اتحادیه اروپا با فینی، معاون نخست وزیر و مجلس
طبقه بندی: غیرمحرمانه
دوشنبه 12:46 دقیقه چهاردهم جولای 2003
از: ایتالیا
به: نامشخص

  1. خلاصه: جیانفرانکو فینی، معاون نخست وزیر و اعضای مجلس ایتالیا به هاید گفته اند که ارتقای روابط اروپا و آمریکا یکی از اولویت های ریاست ایتالیا بر اتحادیه اروپا است. فینی می گوید دولت ایتالیا از خودگذشتگی آمریکا برای حفظ آزادی در اروپا را درک کرده و قدردان آن بوده و معتقد است که اتحادیه اروپا و آمریکا نیازمند همکاری نزدیک برای جلوگیری از توسعه تسلیحات کشتار جمعی هستند. او گفت که دولت ایتالیا می خواهد بر اختلافات درباره مسایل بیولوژیکی در دوران ریاست خود فایق شود و افزود که برای ادامه سرمایه گذاری ها و تولید ثروت قانون حفاظت از حق مالکیت معنوی بسیار مهم است. نمایندگان مجلس هم بر توسعه یک آژانس خرید اروپایی به عنوان هدفی بلندمدت برای رسیدن به بازار مشترک برای تحقیقات نظامی، توسعه و بکارگیری و خرید، افزایش کارآمدی و صرفه اقتصادی در ابعاد بزرگ تاکید کردند. ایتالیا از نیاز به مقابله با کشورهای خودسر که حامی تروریسم بوده و صلح بین المللی را به هم می زنند، آگاه است. پایان خلاصه.
  2. از روز 27 ژوئن تا 2 جولای، یک هیات پارلمانی به رهبری هنری هاید، رییس کمیسیون حقوق بشر و بین الملل برای نشست مذاکرات قانونگذاری اروپا-آمریکا با اعضای پارلمان اروپا و مسئولان دولت ایتالیا دیدار و درباره اولویت های آنها برای ریاست بر اتحادیه اروپا مذاکره کردند. سفیر سمبلر ره همراه هیات پارلمانی در دیدار با فینی و پارلمان ایتالیا شرکت کرد. اعضای این هیات که به همراه هایدل، رییس هیات در دیدار با فینی و نمایندگان حضور داشتند عبارتند از: نمایندگان جو آن دیویس، هنری واکسمن، جان میکا، فیل انگلیش، اد وایتفیلد، رندی فوربس، داین واتسون، کاترین هریس، تادیوس مک کاتر و کاندیس میلر.
  3. فینی معاون نخست وزیر دیدار روز اول جولای را با استقبال گرم از هاید و دیگر نمایندگان آغاز کرد. با توجه به اینکه رسیدن ایتالیا به ریاست اتحادیه اروپا قرار بود در همان روز آغاز شود، فینی کلیاتی از اولویت های ایتالیا ارایه کرد. بهبود روابط آمریکا و اروپا جزو اولویت های اصلی بوده و ایتالیا از خودگذشتگی های آمریکا برای حفظ آزادی اروپا را درک کرده و قدردان آن است. دولت ایتالیا امیدوار است در طی ریاست شش ماهه خود بر اتحادیه اروپا این اتحادیه را به سمت مشارکت مداوم و نه رقابت با آمریکا ببرد.
  4. فینی تایید کرد که اتحادیه اروپا مسئولیت و توانایی مبارزه با حمایت دولتی از تروریسم را در کنار آمریکا دارد. او با نیاز برای بهبود امنیت هوانوردی موافق بود. فینی معتقد است که اتحادیه اروپا و آمریکا نیازمند همکاری نزدیک برای جلوگیری از توسعه تسلیحات هسته ای بوده و قول داد که دولت ایتالیا بر ترغیب اتحادیه اروپا برای پیگیری بازرسی های بیشتر از ایران و کمک به کشورهای همکاری کنند با عدم توسعه تسلیحات کشتار جمعی، تاکید خواهد داشت. در مبارزه با مواد مخدر هم ایتالیا شانه به شانه آمریکا ایستاده و دومین تامین کننده بزرگ بودجه تلاش های سازمان ملل در مبارزه با مواد مخدر بعد از آمریکا است. فینی هشدار داد که انتخاب های سیاست خارجی معمولا پیامدهای منفی دارند و به افزایش سریع تولید تریاک بعد از سقوط طالبان اشاره کرد.
  5. فینی درباره قوانین حقوق مالکیت معنوی هم از برنامه وزیر تولیدات، مارزانو حمایت کرده و گفت که حفاظت از مالکیت معنوی برای ادامه سرمایه گذاری و تولید ثروت ضروری است. او تایید کرد که مبارزه با گرسنگی و فقر در جهان با کمک سازمان های دولتی و بیوفناوری، ممکن است. دولت ایتالیا به دنبال همکاری برای فایق شدن بر اختلافات درباره مسایل بیوفناوری در دوران ریاست خود است اما این مسئله می تواند نهایتا بدون رسیدن به توافق هم دوستانه ادامه یابد. فینی پذیرفت که سلول های سوخت هیدروژنی پتانسیل مفید بودن را دارند اگر کیفیت زندگی را ارتقا دهند اما ابراز نگرانی کرد که دولتها نباید تاثیرات منفی احتمالی آن روی کارگران خودروسازی را نادیده بگیرند.
  6. دقیقا قبل از اتمام جلسه، هاید از دولت ایتالیا به دلیل همکاری در مسئله خاورمیانه تشکر کرده و همچنین قدردانی کرد که نخست وزیر برلوسکونی در سفر اخیر خود به خاورمیانه با عرفات دیدار نکرده است. فینی می گوید دولت ایتالیا موفقیت نقشه راه را برای روند صلح حیاتی دانسته و امیدوار است که هیات چهارجانبه به ایفای نقش کلیدی خود ادامه دهد. ابومازن، نخست وزیر فلسطین در ماه جولای به رم دعوت شده و فینی به برگزاری احتمالی کنفرانس صلح در سیسیل در طی پاییز اشاره کرد.
  7. دقیقا بعد از نشست فینی، هیات پارلمانی با لوییجی رامپونی، رییس کمیته دفاعی، داریو ریولتا، معاون کمیته امور خارجه، و نمایندگان علی البدل در کنوانسیون اروپا (اعضای عالی رتبه اپوزیسیون در کمیته روابط خارجی) والدو اسپینی، دیدار کرد.
  8. رامپونی رییس کمیسیون دفاعی (عضو دومین حزب حاضر در دولت ائتلافی، اتحاد ملی) بر توسعه توانایی های دفاعی اروپا و افزایش هزینه های آن (متناسب با واقعیت های اقتصادی) با استفاده از ورود ده عضو جدید به اتحادیه اروپا برای بهبود شرایط دفاعی و هماهنگی دفاع در برابر تروریسم تاکید کرد. رامپونی همپنین بر توسعه یک سازمان خرید اروپایی به عنوان هدفی بلندمدت برای رسیدن به بازار مشترک برای تحقیقات نظامی، توسعه و خرید، تاکید کرد. رامپونی از هیات خواست تا به حمایت گسترده آمریکا از عملیات های صلح بانی بین المللی توجه داشته باشند (که در سوال و جواب ها به این مسئله پرداخته شد) که با وجود محدودیت های بودجه ای و فشارهای سیاست داخلی بود. رامپونی گفت «ما در عراق با شما هستیم، در افغانستان، در کوزو و در همه جا با وجود اینکه بودجه دفاعی ما محدود است».
  9. فوربس نماینده کنگره خواهان ارزیابی رامپونی از مشکلات تغییرات نیروهای آمریکایی در اروپا شد. رامپونی تایید کرد که تهدیدهای مختلف در اروپا بعد از جنگ سرد می تواند توجیهی برای کاهش و جابجایی نیروهای آمریکایی باشد. او گفت «من درک می کنم اگر شما نیاز به کاهش نیروهایتان داشته باشید و احساس نمی کنم که اروپا را تنها گذاشته اید».
  10. هریس نماینده کنگره هم از کمک تیمهای کوچک و تخصصی ایتالیا به بازسازی در افغانستان تشکر کرده و خواستار کمک بیشتر تیم ها به بیرون از کابل شد. او خواستار توضیح درباره درخواست دولت ایتالیا مبنی بر این شد که دولت آمریکا تایید کند نیروهای 173 هوابرد در هفته اول عملیات آزادسازی عراق در منطقه ای در شمال عراق با چتر پیاده شده اند. این مسئله چه نقشی در همکاری های آینده دارد؟ رامپونی از تایید نقش ایتالیا تشکر کرد. البته در اشاره به ادامه کمک های ایتالیا در افغانستان احتمال افزایش این کمک ها را رد کرد. او اعلام کرد که دخالت در خارج از کابل نیازمند تصمیم سازمان ملل است. او برخی از فشارهای سیاسی روی دولت ایتالیا طی جنگ عراق توضیح داد. آنها خواستار تایید ماموریت نیروهای 173 شده بودند تا این اتهام را رد کنند که دولت ایتالیا درباره استفاده قلمروی این کشور برای حمله عراق رد کند. سفیر سمبلر درباره محدودیت های قانونی فعالیت های ایتالیا توضیح داد.
  11. ریوولتا (سخنگوی امورخارجه حزب فورزا ایتالیا، حزب نخست وزیر)بر افتخار ایتالیا به «دوست آمریکا» بودن اشاره کرد، و افزود که ایتالیا نمی تواند شاهد باشد که اروپا با آمریکا همکاری نزدیکی نداشته باشد. حتی در فرانسه و آلمان هم سیاستمداران می دانند که آینده اروپا با آمریکاست. اروپا می تواند شریکی بهتر و قوی تر برای آمریکا باشد اگر متحد باشند. هماهنگی به جای دوباره کاری می تواند به اروپا امکان دهد تا هزینه های دفاعی خود را مطابق درخواست آمریکا افزایش دهد. ایتالیا از نیاز به مقابله با دولت های خودسر آگاه است که از تروریسم حمایت کرده و صلح بین المللی را به خطر می اندازند. ما در کنار هم می توانیم سلاح آنها را شکست دهیم اما باید همدلی برخی از مردم را با افراد دخیل در تروریسم شکست دهیم.
  12. میلر نماینده گنگره پرسید که آیا امکان تغییر ساختار نیروهای آمریکا در اروپا به عنوان انتقام تلقی خواهد شد، مخصوصا آنکه تعداد نیروها در آلمان و فرانسه کاهش پیدا کنند. او با تایید کرده آنکه ارزیابی واکنش آلمان یا فرانسه دشوار است، گفت که اگر چنین تغییری اکنون انجام شود می تواند به عنوان انتقام تفسیر شود. واتسون از ریوولتا خواست تا درباره روابط ایتالیا با ایران و سوریه توضیح دهد. ریوولتا پیشنهاد کرد که گفتگوی مداوم ایتالیا با سوریه می تواند دمشق را به آمریکا نزدیک تر کند. ایران مورد دشوارتری بود. او امیدوار به تحولاتی سریعتر و راحت تر در آنجا بود.
  13. تانسردو پرسید که آیا ایتالیا با نگرانی های آمریکا درباره قاچاق انسان موافق است و چطور می توان بصورت شدیدتری از این مسئله جلوگیری کرد؟ رویولتا پاسخ داد که ایتالیا بصورت خاص در معرض مشکلات قاچاق در سواحل خود قرار دارد. او توضیح داد که نگرانی های کلی ایتالیا درباره مهاجرت و قاچاق چیشت و به اهمیت آن در برنامه ریاست ایتالیا اشاره کرد. او به این بحث اشاره کرد که آیا باید به لیبی با توجه به توانایی کنترل جریان مهاجرت غیرقانونی، از طریق کمتر کردن تحریم های بین المللی علیه قذافی کمک کرد؟
  14. اسپینی (عضو اپوزیسیون دموکراتهای چپ) بر اهمیت زیاد توافق برلین پلاس اشاره و تایید کرد که هنوز مشخص نیست که اروپا یا ناتو به استفاده از نیروی واکنش سریع 60 هزار نفری چراغ سبز نشان دهد. مخصوصا اینکه باید شامل نیروهای ناتو باشد، هرچند کل اروپا دخیل نیست. اسپینی ابراز خوشبینی کرد که اختلافات درباره جنگ عراق منجر به نوعی همکاری و درک جدید شود.
  15. هریس درباره توانایی اعضای جدید برای اعمال سیاست های مهاجرتی پرسید. اسپینی بر اهمتی انسجام اروپا در کم کردن تنش ها در مرزهای سابق کشورهای متحد امروز تاکید کرد. سفیر از اسپینی پرسید که آیا اپوزیسیون از درخواست برلوسکونی برای توسعه اتحادیه اروپا به اسراییل و روسیه حمایت می کند. او گفت خیر، همکاری نزدیکتر با روسیه مخصوصا از طریق ناتو مهم است اما اقتصاد روسیه بسیار متفاوت و بسیار بزرگتر از آن است که امکان تلفیق آن با اتحادیه اروپا در حال حاضر وجود داشته باشد. با اشاره به ورود احتمالی ترکیه به اتحادیه اروپا، اسپینی گفت که ورود اولین کشور مسلمان به اتحادی مسیحی می تواند معایب و مزایای خودش را داشته باشد. درباره اسراییل تو خواستار مداخله از طریق روابط قوی در مدیترانه شده و اتحاد بیشتر بعد از صلح شد.
  16. هیات نمایندگان قبل از رفتن از رم، این تلگراف را تایید نکردند

سمبلر

نظرات بینندگان