arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۱۳۳۴
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۳ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۸

خاطرات آیت‌الله هاشمی؛ ۳ اسفند ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۵: علی لاریجانی از من انتظار دارد که حسن حبیبی را برای شرکت در انتخابات تشویق کنم

آقای [علی] لاریجانی آمد. در مورد ضرورت فعال‌ترکردن رقابت‌های انتخاباتی، به‌منظور جلب مشارکت بیشتر مردم در انتخابات صحبت کرد. از من انتظار دارند که دکتر [حسن] حبیبی [معاون اول رییس‌جمهور] را برای شرکت در انتخابات، تشویق‌کنم. گفته می‌شود، با این خواسته، برخی پیش‌بینی می‌کنند که مسائل منفی انتخابات مجلس [پنجم]، تکرار نخواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات آیت‌الله هاشمی؛ ۳ اسفند ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۵: علی لاریجانی از من انتظار دارد که حسن حبیبی را برای شرکت در انتخابات تشویق کنم

خاطرات مرحوم  آیت الله هاشمی رفسنجانی را از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۵، هر شب منتشر می‌کند. پیشتر، خاطرات «آیت الله» از سال ۵۸ تا ۷۱ در «انتخاب» منتشر شده بود
 
به گزارش «انتخاب»؛ متن خاطرات آیت الله هاشمی در روز ۳ اسفند 1371 تا 1375 در زیر آمده است

 

سال ۱۳۷۱

[آقای پوپسکو]، وزیر صنایع رومانی، نامه رییس‌جمهورشان را مبنی بر توسعه روابط و خرید گاز ایران آورد و از اُفت تولید بعد از تغییر نظام [کمونیستی] تا حد پنجاه درصد گفت و اظهار امیدواری کرد که در سال جاری، روند اُفت تولید متوقف شود.

آقای الهی، داماد آیت‌الله [محمدعلی] اراکی، با فرزند طلبه‌اش آمد. تقاضای خاصی نداشت، جز تصویب شهرستان شدن بندر دیلم که قبل از انقلاب، برای تبلیغ همیشه به آنجا می‌رفتند.

استانداران هرمزگان، کرمان، فارس و بوشهر و نمایندگان این استان‌ها آمدند. گزارش اغراق‌آمیزی از خسارات سیل‌های اخیر دادند، به منظور گرفتن کمک بیشتر، ولی سطح خسارات خیلی بالا است.

عصر شورای اقتصاد جلسه داشت. تصویب قیمت‌های تضمینی محصولات کشاورزی که [آقای عیسی کلانتری]، وزیر کشاورزی را راضی نکرد. او قیمت‌های بالاتری می‌خواهد. بحث خط مشی‌های پولی شروع شد.

 

سال ۱۳۷۲

ساعت نُه صبح برای معرفی آقای [مصطفی] میرسلیم، [به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی] به مجلس رفتیم. نمایندگان استقبال گرمی کردند. صحبت کوتاهی نمودم[۱] و با تعداد زیادی نامه و تقاضا از نمایندگان، مراجعت کردم. جمعی آمدند و طرحی را برای گران کردن سوخت و دادن سوبسید مستقیم به مردم ارائه دادند. مخالفتی با آقای میرسلیم نشد و رأی آورد.

آقای [سیدرضا] زواره‌ای، [رییس سازمان ثبت اسناد و املاک] آمد. در مورد بودجه‌اش و عدم همکاری وزارت دادگستری و دیوان عدالت اداری و ایجاد ناامنی اقتصادی توسط دادگاه‌های انقلاب و اصل ۴۹ گفت. از تعویض رئیس دفترم تشکر کرد؛ برخلاف انتظارم بود.

آقای [ابوالفضل] توکلی‌بینا، [مشاور رییس‏جمهور در امور اصناف] آمد و گزارشی از وضع اصناف داد. عصر شورای عالی انقلاب فرهنگی داشتیم. اساسنامه نمایندگان رهبری در دانشگاه‌ها را تمام کردیم. سر افطار در مورد آقای [هادی] پرورنده[۲] که مدعی معالجه با ایجاد امواج خاص بدون دارو است، مذاکره شد. بعد از افطار کار زیادی نداشتم. آقای [سیدحسین] مرعشی، با ابتکاراتی مقداری از کارها را کم کرده است. به خانه آمدم.

 

سال ۱۳۷۳

دکتر [حسن] حبیبی برای امور فرهنگستان‌ها و دایره‌المعارف‌ها آمد و در مورد الگوی مصرف و شورای نگهبان مذاکره شد. [آقای عبدالرحمن ندیمی بوشهری]، استاندار بوشهر آمد و گزارش سفر وزرای قطری و خرید زمین را داد و برنامه تأسیس نمایشگاه دایمی کالا در قطر و تسهیلات برای مرزنشینان را مطرح کرد.

آقایان نوربخش و محلوجی، [وزیر معادن و فلزات] و معاونان آمدند. در خصوص تأمین اعتبارات طرح‌های توسعه فولاد از منابع ارزی خود و وزارت [معادن و فلزات]، با کمک بانک‌ها و همچنین برای افتتاح آل سی مذاکره شد؛ ۶۵ میلیون دلار برای دو و نیم میلیون تن محصولات فلزی. دربارة مشکل تصاعدی نرخ ارز صحبت کردیم که ناتمام ماند.

عصر در جلسه هیأت دولت مصوباتی داشتیم. افطار معاونان وزرا در باشگاه نهاد [ریاست‌جمهوری] میهمانم بودند. برایشان صحبت‌های توجیهی دربارة سیاست‌ها و نصیحت‌هایی برای خودسازی و صرفه‌جویی و هماهنگی و همکاری نمودم.[۱]

 

سال ۱۳۷۴

تا شب در همان اقامتگاه رامسر بودم. هوا ابری و سرد بود. بولتن‌های زیادی با خودم آورده بودم‏که تمام وقت‏خالی را پُر کرد و جز قدم زدن در ساحل، برنامه دیگری نداشتم.

جمعی از بچه‌ها هم تا جواهرده برای تماشا و تفریح رفتند. در جریان قدم زدن صبح زود در ساحل، عبور انبوه مرغان مهاجرکه در صف‌های منظم از غرب به شرق می‌رفتند و نیز مرغابی‌های فراوانی که در سطح آب دریا ظاهر می‌شدند -که درگذشته ندیده بودم- برایم جالب بودند

 

سال ۱۳۷۵

آقای ایندر کومار گجرال]، وزیر امورخارجه هند آمد. نامه نخست‌وزیر را آورد. مذاکرات بر محور توسعه همکاری بود و من بر ضرورت فعال‌تر شدن آنها در مسأله افغانستان، تذکر دادم. سپس [آقای بوریس شیخ‌مُرادف]، وزیر امورخارجه ترکمنستان هم به جلسه آمد و بحث بر سر همکاری‌های سه‌جانبه شد.

آقای محمدجواد حجتی‌کرمانی آمد. از شرایط بعد از مسئولیت من، اظهارنگرانی‌کرد و برای دایره المعارف اسلامی و تهیه زندگی‌نامه علمای کرمان، استمداد نمود و در مورد امور جاری، تذکراتی داشت.

هیأت نظارت و بازرسی شورای عالی انقلاب فرهنگی آمدند. دکتر [حسن] غفوری‌فرد گزارش داد. من هم تذکراتی بر مراعات بی‌طرفی در بازرسی‌ها و گزارش‌ها دادم. عصر، مدیران رادیو برای مراسم شروع به کار «رادیو جوان» آمدند. آقای دکتر [علی] لاریجانی، [رئیس سازمان صداوسیما]، گزارش داد و من هم در اهمیت توجه به پرورش جوانان صحبت کردم.[۱] و سپس سئوالاتی توسط آقای [امیرحسین] نورشاهی، [مجری برنامه صبحگاهی رادیو] مطرح شد که جواب دادم.

آقای [علی] لاریجانی آمد. در مورد ضرورت فعال‌ترکردن رقابت‌های انتخاباتی، به‌منظور جلب مشارکت بیشتر مردم در انتخابات صحبت کرد. از من انتظار دارند که دکتر [حسن] حبیبی [معاون اول رییس‌جمهور] را برای شرکت در انتخابات، تشویق‌کنم. گفته می‌شود، با این خواسته، برخی پیش‌بینی می‌کنند که مسائل منفی انتخابات مجلس [پنجم]، تکرار نخواهد شد.

سرشب، برای تسلیت مرگ آقای دنگ شیائوپینگ،[۲] رهبر چین، به سفارت چین رفتم. دکتر ولایتی، [وزیر امورخارجه] و محسن [هاشمی، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور] هم بودند. یادداشتی در دفتر یادبود نوشتم؛ مبنی بر واقع‌بینی دنگ که به موقع شرایط زمان را درک کرد و اصلاحات لازم را در سیاست کشور به وجود آورد و چین را از خطری که کشورهای کمونیست را تهدید می‌کرد، نجات داد و با این اصلاحات، چین راه توسعه و سازندگی را پیش‌گرفت.

 سپس برای روکش‌گذاردن دندان، به بیمارستان اختر رفتیم. دکتر سعید لاهوتی و دکتر [امیرناصر] محسنی [جم]، دندان را برای روکش گذاشتن آماده کردند و قالب‌گیری نمودند که در جلسه بعد، کار تمام شود.

نظرات بینندگان