arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۱۴۵۴
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۹ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۸

وزارت بهداشت: داروخانه‌ها تا اطلاع ثانوی مجاز به خرید ماسک نیستند

رئیس سازمان غذا و دارو بخشنامه جدیدی به منظور عرضه انواع ماسک در کشور را به تمام تولید کنندگان، توزیع کنندگان، واحدهای صنفی، شرکتهای پخش دارویی، عرضه کنندگان و داروخانه‌های سراسر کشور ابلاغ کرد که براساس آن داروخانه‌ها تا اطلاع ثانوی مجاز به خرید ماسک نیستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس سازمان غذا و دارو بخشنامه جدیدی به منظور عرضه انواع ماسک در کشور را به تمام تولید کنندگان، توزیع کنندگان، واحدهای صنفی، شرکتهای پخش دارویی، عرضه کنندگان و داروخانه‌های سراسر کشور ابلاغ کرد که براساس آن داروخانه‌ها تا اطلاع ثانوی مجاز به خرید ماسک نیستند.

به گزارش روز یکشنبه سازمان غذا و دارو، محمدرضا شانه ساز در این بخشنامه تصریح کرده است: نظر به شرایط موجود، بخشنامه مدیرکل تجهیزات پزشکی و با توجه به مصوبه قرارگاه دارو و تجهیزات پزشکی مبنی بر لزوم برنامه ریزی در خصوص تامین و توزیع انواع ماسک توسط هیات امنای صرفه جویی ارزی، بخشنامه‌ای به تولید کنندگان، توزیع کنندگان، واحدهای صنفی، شرکتهای پخش دارویی، عرضه کنندگان و داروخانه های سراسر کشور ابلاغ شد.

وی ادامه داد: بر این اساس هرگونه توزیع، خرید و فروش انواع ماسک‌های پزشکی شامل ماسک جراحی(بنددار و کش‌دار)، فیلتردار، n۹۵ و n۹۹ توسط تولید کنندگان، توزیع کنندگان، واحدهای صنفی، شرکتهای پخش دارویی و غیره تا اطلاع ثانوی ممنوع بوده و کالاهای موجود صرفاً قابل فروش به هیات امنای صرفه‌جویی ارزی وابسته به وزارت بهداشت است.

به گفته معاون وزیر بهداشت توزیع انواع ماسک فقط از طریق هیات امنا صورت خواهد گرفت و داروخانه های سطح شهر می تواند صرفاً اقدام به عرضه موجودی انبار خود (که قبل از ابلاغ این بخشنامه خریداری شده است) و در حد مصرف شخص متقاضی اقدام کنند. طبق این ابلاغیه داروخانه‌ها تا اطلاع ثانوی اجازه خرید مجدد از شرکت توزیع را به هیچ عنوان ندارد.

شانه‌ساز با بیان اینکه تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان، واحدهای صنفی، شرکتهای پخش دارویی باید کالاهای خود با نرخ قانونی مطابق ضوابط قیمت گذاری سازمان حمایت مصرف کنندگان و توزیع کنندگان به هیئت امنای صرفه جویی ارزی عرضه کنند.

وی با تاکید بر برخورد قاطع با متخلفان گفت: در صورت مشاهده هرگونه فروش، توزیع و عرضه کالا خارج از این بخشنامه و با قیمتهای نامتعارف و غیرقانونی، متخلفان مورد پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

هموطنان می توانند موارد تخلف را با شماره ۱۳۵ به سازمان تعزیرات اطلاع رسانی و پیگیری کنند.

مهدی یوسفی رییس هیات امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران روز گذشته(شنبه) از عرضه رایگان ماسک خبر داد.

وی گفت: هیات امنا اقدام به خرید تمام تولیدات ماسک‌های شرکت‌های ایرانی می‌کند و آن را برای توزیع رایگان بین خانواده‌ها در سراسر کشور در اختیار معاونت بهداشت وزارت بهداشت قرار می‌دهد.

با توجه به شیوع ویروس کرونا بسیاری از مردم برای پیشگیری از ابتلا به خرید ماسک های پزشکی روی آورده اند و این امر سبب کمبود و نیز گرانی این محصول بهداشتی شده است.

اما پزشکان معتقدند رعایت بهداشت فردی مقدم بر زدن ماسک است اصرار بر استفاده از آن بدون توجه به رعایت سایر موارد بهداشت فردی هیچ تاثیری بر پیشگیری از کرونا ندارد، چون منافذ پوستی مهم‌ترین کانال انتقال این ویروس محسوب می‌شوند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان