arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۱۵۸۲
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۸ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۸

آیا کرونا غولهای فناوری چین را فلج می کند؟

هواوی؛ بزرگترین غول فناوری چین، در حال تجربه کاهش فروش گوشی های هوشمند خود است،  اگرچه اپل نیز شرایطی مشابه دارد، اما کارشناسان می گویند وضعیت هواوی خطرناک تر از اپل است. مقصر یا بهتر است بگوییم قاتل پنهان محصولات هوشمند همان نامی است که این روزها مرتب می شنویم؛ "ویروس کرونا".
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

هواوی؛ بزرگترین غول فناوری چین، در حال تجربه کاهش فروش گوشی های هوشمند خود است،  اگرچه اپل نیز شرایطی مشابه دارد، اما کارشناسان می گویند وضعیت هواوی خطرناک تر از اپل است. مقصر یا بهتر است بگوییم قاتل پنهان محصولات هوشمند همان نامی است که این روزها مرتب می شنویم؛ "ویروس کرونا".

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، کافیست سری به فروشگاه ها و نمایندگی های برندهای معتبر فناوری در چین بزنید تا به عمق فاجعه فشار ویروس کرونا پی ببرید. در اغلب نمایندگی ها، پرنده پر نمی زند و اعضای تیم فروشگاهها نیز با ماسک و گاهی دستکش مشغول کار هستند.

اغراق نیست اگر بگوییم کرونا برای همه شرکتهای متکی به چین یک فاجعه بزرگ  بوده است و شرکتهایی از جمله اپل، فاکسکان، ایر فرانس، کی ال ام و ... نیز از این ویروس جان سالم به در نبرده اند. اکنون غول فناوری چین؛ هواوی نیز از تاثیر منفی ویروس کرونا رنج می برد.

اما شاید برایتان سوال باشد که وقتی تا این حد حجم آسیب زایی ویروس کرونا بالاست و شرکت های بین المللی را درگیر کرده است، تصور می شود اپل وضعیت آرامتری نسبت به هواوی دارد. مهمترین پاسخ این است؛ هواوی تا حد زیادی به مصرف کنندگان چینی وابسته است. همزمان با شیوع ویروس کرونا، شرکت اپل یکی از نخستین شرکت هایی بود که هشدار داد که بخاطر تعطیل شدن کارخانه ها و فروشگاه ها ، انتظار افزایش درآمد را  ندارد.

آیا کرونا غولهای فناوری چین را فلج می کند؟

سامسونگ ، بزرگترین سازنده تلفن در جهان ، از آنجایی که حدود نیمی از تولید آن به ویتنام منتقل شده است ، کمتر تحت تأثیر قرار گرفته است.هواوی دومین تولیدکننده تلفن در سراسر جهان است و از نظر تعداد واحدهای فروخته شده، از اپل سبقت گرفته است.در بیانیه ای که این هفته از سوی رئیس شرکت هواوی درباره تاثیر کرونا مطرح شده است، وی مدعی شده که هر روز ارزیابی انجام می دهد اما حدس می زند که می توان وضعیت هواوی را در هجوم ویروس کرونا ایمن نگه داشت.

اما به نظر می رسد این ادعا چندان صحیح نخواهد بود. کارولینا میلانلیسی ، تحلیلگر حوزه تلفنهای هوشمند می گوید: "با توجه به اینکه هواوی و سایر مارک های مستقر در چین وابسته به زنجیره تأمین خودشان هستند چگونه می توان اعتقاد داشت که این تجارت به طور معمول  پس از شیوع ویروس پیش خواهد رفت؟ کارخانه های این شرکت یا تعطیل شده اند یا در حالت اضطراری قرار دارند، برخی از کارمندان که به هوبی سفر کرده اند اکنون قادر به بازگشت به کار نیستند. بسیاری از شهرها در حالت نیمه قرنطینه اند پس چگونه قرار است همه چیز عادی باشد؟"

توماس هوسون یک تحلیلگر ارشد بیزینس اینسایدر نیز می گوید: "به سختی می توان باور داشت كه هواوی از نظر زنجیره تأمین و فروش به دلیل ویروس کرونا، بدون دردسر ظاهر می شود. سیستم خرده فروشی هواوی به میزان قابل توجهی بزرگتر از اپل در چین است و چین بیش از 50٪ فروش خود را به بخش داخلی اختصاص داده است. در حقیقت ، ما انتظار داریم که تمام فروشندگان چینی تحت تأثیر قرار بگیرند زیرا در بیشتر محموله های خود به فروش داخلی چین متکی هستند. حتی اگر ویروس در طی چند هفته موجود باشد ، مدتی طول می کشد که عمل به حالت عادی برگردد. یعنی حداقل دو تا سه ماه. "

آلا والنته ، تحلیلگر Forrester ، گفت که حتی اگر هواوی طبق روال معمول موفق به ادامه کار شود ، احتمالاً کرونا تأثیر شدیدی بر پیشرفت فناوری 5G  خواهد گذاشت. او می گوید: "یک کاهش کلی تولید الکترونیک ، نمایشگرهای هوشمند ، نمایشگر فیبر نوری و سایر اجزای لازم برای 5G وجود دارد. این نه فقط برای هواوی بلکه برای کل صنعت هوشمند خطرناک است."

این شرایط برای هواوی نیز بسیار حساس است چرا که از فناوری 5G خود به عنوان برگ برنده مبارزه با تحریمهای هواوی استفاده می کند.

نظرات بینندگان