arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۱۶۲۵
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۲۱ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۸
گاردین:

اگر واکسن کرونا به موقع پیدا نشود این ویروس جهش پیدا می کند؟

از آنجا که دانشمندان برای ردیابی مسیرهایی که ویروس ممکن است طی کند، سؤالات اساسی را مطرح می کنند. توجه بسیاری از افراد به این موضوع جلب شده است که  تنها در عرض یک ماه ، شیوع ویروس کرونا از تعداد انگشت شماری به بیش از 40،هزار مورد رسیده است و حداقل چهار قاره درگیر این ویروس شده اند و نبردی همه جانبه را برای جلوگیری از گسترش شیوع آن در سراسر چین و فراتر از آن آغاز کرده اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

از آنجا که دانشمندان برای ردیابی مسیرهایی که ویروس ممکن است طی کند، سؤالات اساسی را مطرح می کنند. توجه بسیاری از افراد به این موضوع جلب شده است که  تنها در عرض یک ماه ، شیوع ویروس کرونا از تعداد انگشت شماری به بیش از 40 هزار مورد رسیده است و حداقل چهار قاره درگیر این ویروس شده اند و نبردی همه جانبه را برای جلوگیری از گسترش شیوع آن در سراسر چین و فراتر از آن آغاز کرده اند.

به گزارش سرویس خواندنی های انتخاب به نقل از گاردین، از آنجا که افراد در ووهان با کمبود تختخوابهای بیمارستانی و لوازم جانبی که به "شرایط زمان جنگ" تشبیه شده اند مواجه هستند ، متخصصان و دانشمندان در تلاشند تا مسیرهای احتمالی ویروس را ردیابی کنند.

آیا می توان راه طلایی را یافت؟

هنگامی که سارس (سندرم حاد تنفسی حاد) در سال 2002 مورد توجه قرار گرفت. این بیماری به سرعت همه گیر شد. با این حال ، بسیاری از کارشناسان معتقدند که الگوی شیوع 2019-CoV به طور فزاینده ای سریعتر است. درواقع به گفته دیوید هیمان ، استاد اپیدمیولوژی بیماری های عفونی در دانشکده بهداشت و پزشکی گرمسیری لندن به نظر می رسد وضعیت ابتلا به کرونا راتر از انتظار است. وی گفت: "وقتی سارس در یک یا دو نفر مورد ابتلای اولیه ظاهر شد به سرعت مشخص شد که این شیوع فعلی مقدمه ای بر انفجار ابتلای گسترده است چرا که افراد مختلفی از ابتدا آلوده بودند و هرکدام زنجیره انتقال خود را راه اندازی می کردند."

اگرچه ممکن است تعداد موارد اولیه بیماری در کرونا کوچک باشد اما تجربه ها نشان داده که در یک بیماری همه گیر،  تعداد عفونت ها در هر پنج روز دو برابر می شود و می تواند چندین هفته تلاش برای مهار لازم داشته باشد.هنوز جای تردید است که قرنطینه ها با هدف مهار این توزیع چه میزان موثر بوده است. البته برخی از تعداد بیماران ثبت شده خوشبینانه به نظر می رسد تا جایی که احتمال می رود این موضوع بازتاب مشکلات در ثبت پرونده ها باشد.

روز یکشنبه ، مدیرعامل سازمان بهداشت جهانی هشدار داد که موارد انتقال کرونا توسط افرادی که هرگز به کشور چین نبوده اند ، می تواند "نوک کوه یخ باشد". روز دوشنبه وزیر بهداشت انگلیس ، مت هنکوک اعلام کرد که کرونا "یک تهدید جدی و قریب الوقوع برای سلامت عمومی" است.

آیا اگر واکسن کرونا به موقع پیدا نشود این ویروس جهش پیدا می کند؟

پروفسور پیتر اسمیت ، اپیدمیولوژیک در LSHTM در این خصوص می گوید: "پژوهشگران  باید کمی بدبین باشند. تعداد زیادی از موارد ابتلا در چین وجود دارند ، حتی اگر مقامات چین این اقدامات سختگیرانه را برای مهار آن اعمال کنند. به طور فزاینده ای به نظر می رسد که بیماری در چین کاملاً تثبیت شده است و حتمال آن وجود دارد که این تثبیت به سرعت به سایر کشورها نشت پیدا کند. دیدگاه بدبینانه من در این مرحله این است که احتمالاً بسیار گسترده خواهد شد و مدتی نسبتا طولانی باقی خواهد بود."

البته برخی از کرونا ویروس ها فصلی هستند و بنابراین ممکن است با فرا رسیدن فصل بهار ، تعداد موارد ابتلا کاهش پیدا کنند. اما اگر ویروس تا آن زمان گسترده شده باشد ، لزوماً به معنای از بین رفتن آن نیست - دقیقاً مانند آنفولانزا ، کورونا ویروس می تواند دوباره با شروع فصل سرما، حمله جدید خود را آغاز کند.

در حال حاضر چهار نوع متفاوت از کرونا ویروس ها در گردش است (احتمال اینکه شما یک مورد داشته باشید زیاد است چرا که آنها حدوداً یک چهارم  ازسرماخوردگی ها را ایجاد می کنند) که در اصل این ویروس ها نسخه های بیماری جهش یافته از  گاوها ، خفاش ها و حیوانات دیگر است.

اگر کرونا ویروس ها در یک سال در حال گردش باشند، می توان اثر آن را با یک میزان ایمنی در جمعیت و احتمالاً در دسترس بودن واکسن برای محافظت از کارکنان بهداشتی و افراد آسیب پذیر کاهش داد. این همان وضعیتی است که یک واکسن مرتبط می شود.

آیا ویروس می تواند جهش یابد؟

آزمایشهای کنونی نشان می دهند كه ویروس کرونا نسبتاً پایدار است اما هرچه این ویروس بیشتر از انسان به انسان منتقل شود ، ویروس به عنوان یك بیماری انسانی سازگارتر خواهد شد. این لزوما چیز بدی نیست. نظر داروینی ، ویروس می خواهد زنده بماند و انجام این کار به طور کلی تصور منطقی ویروس برای کشتن افراد نیست. موفق ترین ویروس ها افراد زیادی را آلوده می کنند و باعث آسیب شناسی نسبتاً کمی می شوند. "

شایان ذکر است که کرونا ویروس ها تحت همان شیفتگی ژنوم قرار نمی گیرند که منجر به تغییر مداوم انواع سویه های آنفولانزا در گردش خون می شود. این  موضوع نوعی حرکت ژنتیکی است. به این معنی که واکسن های جدید آنفولانزا هر سال باید ایجاد شوند و این بدان معنی است که  وقتی یک بار واکسن  آنفولانزا دریافت می کنید به این معنی نیست که دفعه دیگر درگیر آن نشوید. پیش بینی می شود که کروناویروس را بتوان با یک واکسن مشخص کنترل کرد.

برچسب ها: خواندنی ها ، کرونا
نظرات بینندگان