arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۱۸۴۱
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۹ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۸
کانورسیشن:

چگونه بحران کرونا می تواند دنیای تکنولوژی را فلج کند؟ / غولهای فناوری با نگرانی خبرهای COVID 19 را دنبال می کنند

هم اکنون بیش از 45هزار مورد تائید شده COVID-19 توسط سازمان بهداشت جهانی شناسایی شده است و این بیمای باعث هزاران مورد مرگ شده است. تأثیر ویروس اکنون فراتر از سلامت عمومی است. چین در قلب تولید جهانی قرار دارد و با ردیابی زنجیره های تأمین ، وحشت در دنیای فناوری شروع شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

هم اکنون بیش از 45هزار مورد تائید شده COVID-19 توسط سازمان بهداشت جهانی شناسایی شده است و این بیمای باعث هزاران مورد مرگ شده است. تأثیر ویروس اکنون فراتر از سلامت عمومی است. چین در قلب تولید جهانی قرار دارد و با ردیابی زنجیره های تأمین ، وحشت در دنیای فناوری شروع شده است.

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، در بسیاری از استان های سراسر چین ، دولت صدها میلیون کارگر را ترغیب کرده است که در خانه بمانند تا به کاهش ویروس کمک کنند. در نتیجه ، بسیاری از کارخانه ها از تعطیلات سال نو قمری در اواخر ژانویه بسته شده اند و تولید محصولات و قطعاتی که برای کشورهای مختلف جهان از جمله استرالیا، ایالات متحده و اروپا در نظر گرفته شده است ، متوقف کرده اند.

اپل یکی از مشهورترین شرکتهایی است که تحت تأثیر قرار گرفته است چرا که  شریک تولیدی اپل؛ فاکسکان با تأخیر در تولید طولانی مواجه است؛ تاخیری که مشخص نیست تا چه زمانی ادامه خواهد یافت. به نظر می رسد بخش هایی که به سختی متحمل خسارت شده اند شامل فناوری های روز، داروسازی و صنعت خودروسازی هستند.

اما چرا زنجیره های تامین قطعات چینی تا این حد مهم است؟ پاسخ ساده است زیرا عرضه قطعات در چین وابسته است به عرضه قطعات در سطح بین المللی. بر این اساس، بسیاری از محصولات به ظاهر نامربوط در برابر توقف تولید محصولات در چین آسیب پذیر هستند.

چگونه بحران کرونا می تواند دنیای تکنولوژی را فلج کند؟ / غولهای فناوری با نگرانی خبرهای COVID 19 را دنبال می کنند

فقط یک قسمت از دست رفته کوچک زنجیره تامین می تواند کل زنجیره های عرضه را متوقف کند. درواقع شاید باورنکردنی باشد اما آماده نشدن یک قطعه کوچک می تواند تولید یک گوشی را به تاخیر بیندازد، یا عدم تولید قطعه ای از یک خودرو در چین، تولید و عرضه خودرو در آلمان را مختل می کند و شرکت خودروساز نمی تواند خودرو را در زمان مقرر با قیمت مشخص شده تحویل دهد.

شرکتهای فناوری مشهور مانند سامسونگ ، گوگل و سونی که کارخانه های خود را در سالهای اخیر از چین خارج کرده اند نیز تحت تأثیر قرار می گیرند. آنها هنوز برای تامین برخی قطعات خود مانند سنسورها یا صفحه های تلفن هوشمند به چین متکی هستند. فقط مشاغل بزرگ نیستند که این تأثیرات را احساس کنند. بسیاری از مشاغل کوچک در سرتاسر جهان نیز محصولات و قطعاتی از چین را تهیه می کنند.

عرضه این موارد در حال حاضر نامشخص است ، اما هنوز هیچ علامتی مبنی بر از سرگیری خدمات عادی وجود ندارد. برای محصولات و قطعاتی که هنوز در چین تولید می شود ، اقدامات غربالگری پیشرفته جدید در همه گذرگاه های مرزی چین احتمالاً باعث تاخیر بیشتر می شود.

اثرات ویروس کرونا، در استرالیا نیز احساس می شود. چین بزرگترین شریک تجاری استرالیا برای واردات و صادرات است. طبق اطلاعات بانک اطلاعاتی سازمان ملل متحد ، واردات استرالیا از چین 85.9 میلیارد دلار در سال 2018 ارزش گذاری شده است. بزرگترین دسته بندی نیز به محصولات الکترونیکی و تجهیزات الکتریکی با 19.8 میلیارد دلار اختصاص دارد. علاوه بر این ، 90٪ از کل کالاهای وارداتی استرالیا از کشور چین است و نیمی از آن ها به محصولات مهندسی مانند تجهیزات اداری و ارتباطات از راه دور مرتبط است.

کمبود محصول همچنین به زودی می تواند در قفسه های خرده فروشان قابل رویت باشد ، زیرا انتظار می رود فروشگاه های الکترونیکی نیز اختلال قابل توجهی را تجربه کنند. هنگامی که کمبودهایی مانند این اتفاق می افتد ، مشتریان هنگام خرید آنها برای خرید محصولات مورد نظر خود تلاش می کنند. تنها کانال های موجود ممکن است فروشندگان شخص ثالث باشند که قیمت های بسیار تورمی دارند. در موارد شدید ، کمبود عرضه از این قبیل نیز می تواند منجر به خرید وحشت و ذخیره انبار شود.

معمولاً به شوخی  گفته می شود: "وقتی چین عطسه می کند ، جهان سرما می خورد". بنابراین تشخیص نرخ آسیب زایی این عطسه واقعا دشوار است. هنوز هیچ واکسن رسمی برای این ویروس مشخص نشده و تا نتیجه گیری درباره این ویروس زمان زیادی لازم است. البته همیشه در شرایط بحرانی یک مدیریت درست و هوشمندانه می تواند منجر به سودی قابل توجه شود.

 

*رویا پاک سرشت

 

برچسب ها: فناوری ، کرونا
نظرات بینندگان