arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۲۴۳۴
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۰۰ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۸

یادداشت‌های علم، جمعه ۸ اسفند ۱۳۴۶ / به شاه نوشتم: در محاکمه علی امینی باید دقت شود که او را قهرمان معرفی نکنند

 عریضه مفصل ده‌صفحه [ای] به شاهنشاه عرض کردم، من‌جمله این‌که «در محاکمه و توقیف [علی] امینی باید دقت شود که او را یک هرو [قهرمان]معرفی نکنند. الا توقیف او شاید مصلحت نباشد»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یادداشت‌های علم، جمعه ۸ اسفند ۱۳۴۶ / به شاه نوشتم: در محاکمه علی امینی باید دقت شود که او را قهرمان معرفی نکنندپس از انتشار خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی، «انتخاب» قصد دارد این بار بخش های گزیده ای از خاطرات دیگر شخصیت های مهم و تاثیرگذار کشور را روزانه، مرور و منتشر کند

به گزارش «انتخاب»، در خاطرات علم در جمعه ۸ اسفند ۱۳۴۶ آمده است:

امروز صبح ساعت پنج برخاستم، عریضه مفصل ده‌صفحه [ای] به شاهنشاه عرض کردم، تا ساعت ۸ طول کشید. مطالب زیادی خاطرم هست عرض کردم، من‌جمله این‌که «در محاکمه و توقیف [علی] امینی باید دقت شود که او را یک هرو [قهرمان] معرفی نکنند. الا توقیف او شاید مصلحت نباشد» و پاره‌ای از این صحبت‌ها. بعد هم عرض کردم: «لایحه عمران که از هر منزلی مالیات می‌گیرند، در مردم اثر بد گذاشته و بر خلاف دکترین شاهنشاه است که می‌فرماید باید هر ایران صاحب یک علاقه باشد؛ زارع صاحب ملک، کارگر علاقه‌مند به منافع کارخانه، و شهری علاقه‌مند به خانه.» به علاوه معایب دیگر را ذکر کردم. دنبال آن هم عرض کردم: «موضوع مجتمع کردن زارعین و صاحب زمین در واحد ده به عنوان سهام‌دار هم هنوز قابل هضم و فهم برای زارعین تازه مالک شده ما نیست و ممکن است بر خلاف دکترین شاهنشاه جلوه کند. امر فرمایید در این زمینه فشار نیاید که بتواند کار خودشان را بکنند.» عریضه را فرستادم.
بعد خیلی کار کردم. عصری هم [آرمین میر] سفیر آمریکا به ملاقاتم آمد و مفصل صحبت کرد که حالا، چون خیلی خسته هستم، نمی‌توانم بنویسم. دیگر سرم کار نمی‌کند. باشد برای فردا. ساعت ۱۲ به صورت یک آدم نیم‌مرده می‌خوابم.

نظرات بینندگان