arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۲۶۳۸
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۴ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۸
تلگراف:

حقایقی درباره میزان اثربخشی ماسک صورت در کنترل کرونا

شهر ووهان در چین  همچنان در حالت قرنطینه است و تلاش ها برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا ادامه دارد.  مقامات این شهر تاکید کرده اند که مردم و مسئولان در همه زمان ها در اماکن عمومی ماسک صورت بپوشند. به گفته رسانه های دولتی ، عدم انجام این کار منجر به مجازات خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شهر ووهان در چین  همچنان در حالت قرنطینه است و تلاش ها برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا ادامه دارد.  مقامات این شهر تاکید کرده اند که مردم و مسئولان در همه زمان ها در اماکن عمومی ماسک صورت بپوشند. به گفته رسانه های دولتی ، عدم انجام این کار منجر به مجازات خواهد شد.

به گزارش سرویس خواندنی های انتخاب به نقل از تلگراف پوشیدن ماسک های جراحی در ملاء عام در کشورهای آسیای شرقی چندان مرسوم نیست. اما این رفتار از زمان شیوع سندرم تنفسی حاد(سارس) در سال 2002 رایج شده است.

اما آیا ماسک ها واقعا از ابتلا به ویروس جلوگیری می کنند؟ و آیا  اگر در هر منطقه شلوغی از کلان شهرها سفر می کنید ، باید یک ماسک استفاده کنید؟

به نظر می رسد بخشی از این سختگیری ها به این دلیل است که کارکنان بهداشت و درمان غالباً در تماس مستقیم با بیماران آلوده قرار دارند ، بنابراین احتمالاً ویروس کرونا به آنها انتقال پیدا می کند. بنابراین وقتی صحبت از استفاده از ماسک در محیط های درمانی باشد به نظر می رسد کارکرد ماسک ها مثبت است. پروفسور پل هانتر ، از دانشکده پزشکی نورویچ در دانشگاه شرق آنگلیا می گوید: "اگر درباره اثربخشی ماسک ها بپرسیم، جواب ساده بله است. اما میزان اثربخشی آنها بستگی به نوع ماسک، نحوه پوشیدن ماسک و محل آن دارد."

پروفسور هانتر افزود: "مطمئناً از زمان شیوع بیماری سارس شواهد بسیار خوبی وجود دارد که نشان می دهد ماسک ها از محافظت قابل قبولی برخوردار هستند و احتمالاً 10 تا 15 درصد از خطرات را کاهش می دهند." نهادهای رسمی همچنین از این عقیده حمایت می کنند که استفاده از ماسک به کارمندان پزشکی امکان محافظت بیشتر در برابر آنفولانزا را میدهد و تجربه های بهداشت و ایمنی را بهبود می دهد. اما همه این موارد به حوزه خدمات درمانی و کادر پزشکی مرتبط است و وقتی نگاهها به سمت استفاده  ماسک در جامعه به شکل وسیع می رود، دیدگاهها متفاوت است.

دکتر جیک داونینگ ، رئیس بخش عفونت های نوظهور و منتقل شده از حیوانات در  سازمان بهداشت عمومی انگلستان می گوید: "ماسک های صورت نقش مهمی در معاینات بالینی بیماران مانند محیط های بیمارستانی دارند. با این حال ، هر چند این تصور وجود دارد که پوشیدن ماسک صورت ممکن است مفید باشد ، اما در واقع شواهد بسیار اندکی در مورد سود گسترده استفاده از آنها در خارج از این محیط ها وجود دارد. "

ماسک های صورت جراحی قادر به جلوگیری از انتشار قطرات آلوده (که هنگام سرفه یا عطسه به هوا پخش می شوند) هستند. درواقع ماسک ها از ورود قطرات آلوده به دهان یا بینی افراد پیشگیری می کنند. با این حال ، نوع ماسک نیز بر اثربخشی آن تأثیر خواهد گذاشت. به عنوان مثال ، پروفسور هانتر می گوید:" ماسک های ارزان قیمت کاغذ محافظت چندانی نخواهند کرد ، زیرا خیلی سریع از طریق تنفس "لکه دار و کثیف" می شوند. در حالی که ماسکهای تخصصی با وجود استفاده طولانی تر آلوده نمی شوند.

ماسک های N95  که به عنوان تصفیه کننده نیز شناخته می شوند، در جلوگیری از تنفس  ذرات آلوده موثر هستند و معمولاً در سایت های ساختمانی برای جلوگیری از استنشاق گرد و غبار و سایر ذرات استفاده می شوند. در سنگاپور ، گزارش ها نشان می دهد که این ماسک ها به سرعت تمام شده اند. اما شواهد نشان نمی دهد که آنها موثرتر از ماسک های جراحی عادی هستند. حتی برخی کارشناسان بهداشت و درمان به مردم هشدار داده اند که ماسک جراحی می تواند در محافظت از آنها در مقابل کرونا موثرتر باشد.

پروفسور هانتر می گوید ، قابلیت محافظتی ماسک صورت، بدون انجام اقدامات دیگر محدود است. وی توصیه می کند از روش های معمول پیشگیری از آنفولانزا مانند شستشوی مرتب دست ها به خصوص قبل از غذا ، پوشاندن دهان هنگام عطسه یا سرفه نیز استفاده کنید و از تماس با افرادی که علائم بیماری را نشان می دهند خودداری کنید.

نحوه پوشیدن و برداشتن ماسک ها نیز در جلوگیری از شیوع ویروس ها و بیماریها بسیار مهم است. دکتر داونینگ می گوید: "ماسک صورت باید به طور صحیح پوشیده شود ، مرتب عوض شود، به درستی برداشته شود، به درستی بین زباله ها دفع شود و در نهایت با چنین شیوه ای می توان انتظار داشت اثربخش باشد."

وی ادامه می دهد:" تحقیقات همچنین نشان می دهد که پوشیدن ماسک صورت برای مدت طولانی باعث کاهش کارایی آن می شود و  افرادی که نگران انتقال بیماری های عفونی هستند بهتر است اولویت بهداشت شخصی و شستن دست ها را اولویت قرار دهند."

پروفسور هانتر معتقد است که با وجود نگران کننده بودن ابعاد شیوع کرونا، می توان به کنترل آن در جوامع پیشرفته ای که از امکانات درمانی مناسب برخوردارند امیدوار بود.

نظرات بینندگان