arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۲۶۴۴
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۵ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۸

عضو شورای شهر: انجام تست‌های غربالگری کرونا در ورودی تهران تصویب شده / قرنطینه مبتلایان در نمایشگاه شهر آفتاب؟ روحانی برخی پیشنهادها در این زمینه را ابلاغ کرده؛ محل قرنطینه اعلام نشده

خداکرمی در پاسخ به این سوال که برخی‌ها پیشنهاد دادند نمایشگاه شهر آفتاب به عنوان محل قرنطینه تهران انتخاب شود، تصریح کرد: در مورد قرنطینه، ستاد عملیاتی کرونا به ریاست دکتر زالی در شهر تهران فعال است که در مورد کنترل مبادی ورودی پیشنهاداتی به رئیس جمهور داده‌اند و رئیس جمهور نیز این موضوع را ابلاغ کرده است اما اینکه این افراد کجا قرنطینه شوند مکانی هنوز اعلام نشده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران بر انجام تست‌های غربالگری در مبادی ورودی تهران تأکید کرد و از رسانه‌ها درخواست کرد که حتی الامکان امور رسانه‌ای خود را به صورت مجازی پیگیری کنند.

به گزارش ایسنا، ناهید خداکرمی ظهر امروز در نشست خبری مجازی که برای تشریح آخرین اقدامات مدیریت شهری در راستای کنترل شیوع کرونا برگزار شد با بیان اینکه برگزاری اینگونه نشست‌های مجازی قطعا در کاهش شیوع ویروس نقش موثری دارد، گفت: از رسانه‌ها می‌خواهیم که حتی الامکان امور رسانه‌ای خود را به صورت مجازی پیگیری کنند؛ چرا که آنها می‌توانند به دلیل حضورشان در فضاهای عمومی به عنوان یک ناقل عمل کنند و اگر امورات کاری‌شان مجازی و غیر مستقیم باشد می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند.

وی با بیان اینکه قبل از اعلام ورود کرونا به ایران در کمیته سلامت شورا در زمانی که مشغول بررسی تبصره‌های بودجه 99 شهرداری تهران بودیم، پیشنهاد داده شد که ردیف بودجه‌ای برای شهرداری در خصوص محافظت از شهروندان در مقابل بیماری‌های واگیردار اختصاص داده شود تصریح کرد: همچنین پیشنهاد دادیم که در ردیف کمک‌های شهرداری، کمک به انجمن‌های پزشکی نیز دیده شود که آن زمان پذیرش این موضوع سخت بود اما حالا با شرایطی که پیش آمده همه اعضا به اهمیت اختصاص بودجه سلامت در شهرداری تهران پی بردند.

وی با بیان اینکه از روز چهارشنبه 30 بهمن ماه که آلودگی به کرونا ویروس و مرگ دو نفر تایید شد و همچنین موارد مشکوک در بیمارستان بستری شدند بلافاصله با مشورت با کمیسیون حمل و نقل شورا، تصمیم گرفتیم که نامه‌ای را خطاب به حناچی تنظیم کنیم که موضوع آن پیشگیری از شیوع کرونا ویروس بود که شش بند عملیاتی داشت که یکی از آنها تشکیل ستاد بحران کرونا و دیگری توجه به حمل و نقل عمومی و لزوم حفاظت از فضاهای شهری اعلام شد که خوشبختانه با درایت و اقدام فوری شهرداری دیدیم که در همکاری با وزارت بهداشت شهرداری توانست اقدامات موثری را انجام دهد و باید بگویم که شهرداری تهران یکی از دستگاه‌های موثر در این میان بود.

خداکرمی با بیان اینکه در صحن شورای شهر تهران پیشنهاد دادم که شهرداری تهران با همکاری پلیس، وزارت بهداشت و ... دروازه‌های اصلی شهر را کنترل و غربالگری کند، گفت: البته انجام این مهم بر عهده شهرداری نیست اما این پیشنهاد در ستاد کرونا مصوب شده و قرار شده است که این اتفاق رخ دهد.

وی با بیان اینکه ما از همان ابتدا خواهان محدودیت تردد از قم به تهران بودیم و هر مسئولی را که می‌دیدیم این نکته را به آنها گوشزد می‌کردیم اما آنها می‌گفتند که این اتفاق نمی‌شود گفت: این مسئله نشان می‌دهد که تعدد تصمیم سازان در جامعه زیاد است اما باید این مشکل مزمن را در مواقع بحران حل کنیم و همانطور که در امور دینی و مذهبی با علما و مراجع تقلید صحبت می‌شود و یا در امور مهندسی به سراغ مهندسان می‌رویم باید راجع به امور پزشکی نیز به سیاستگذاری‌های نهایی و تصمیمات وزارت بهداشت تمکین کنیم.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه شورای شهر تهران لایحه دو فوریتی را در خصوص افزایش تاب‌آوری شهر تهران در مواجهه با کرونا به تصویب رساند، ادامه داد: در این مصوبه به شرکت شهر سالم تاکید شده است که در مورد عدم ابتلاء کارکنان شهرداری تمهیدات لازم را بیندیشد، گفت: حتی پیش بینی قرنطینه سازی افراد مشکوک نیز در نظر گرفته شده است و باید بگویم یکی از بهترین مدیریت‌ها را در شهرداری تهران شاهد هستیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه این روزها شاهد پخش فیلم‌هایی از افتادن شهروندان در فضاهای عمومی همچون مترو هستیم، ادامه داد: مشخص نیست که افتادن این افراد به دلیل کرونا باشد. چرا که مبتلایان به کرونا دچار تنگی نفس شدید می‌شوند و بهترین کار در مواجهه با کسانی که به یکباره به زمین می‌افتند این است که با اورژانس 115 تماس بگیرند.

خداکرمی در پاسخ به این سوال که آیا نظارت بر میادین میوه و تره بار انجام می‌شود یا نه؟ گفت: دستورالعمل‌های جداگانه‌ای را برای واحدهای مختلف شهرداری در نظر گرفتیم و این میادین مرتبا ضد عفونی می‌شوند اما در این زنجیره انتقال مردم نقش مهمی دارند. چرا که می‌بایست در صورت داشتن علائمی همچون تنگی نفس، تب، ترشحات زیاد بینی مراعات کرده و از منزل خارج نشوند.

وی در پاسخ به این سوال که برخی‌ها پیشنهاد دادند نمایشگاه شهر آفتاب به عنوان محل قرنطینه تهران انتخاب شود، تصریح کرد: در مورد قرنطینه، ستاد عملیاتی کرونا به ریاست دکتر زالی در شهر تهران فعال است که در مورد کنترل مبادی ورودی پیشنهاداتی به رئیس جمهور داده‌اند و رئیس جمهور نیز این موضوع را ابلاغ کرده است اما اینکه این افراد کجا قرنطینه شوند مکانی هنوز اعلام نشده است.

عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که برخی از سلبریتی‌ها در فضای مجازی فراخوان توزیع ژل و ماسک را داشتند، گفت: یکی از مسئولیت‌های اجتماعی سازمان‌های مردم نهاد این است که در موارد این چنینی به شهروندان کمک کنند اما در مورد ضرورت این مسئله که آیا همه ماسک داشته باشند یا نه؟ باید بگویم که در بیماری‌های همه گیر فقط نیاز است که بیمار در راستای عدم انتشار ویروس از ماسک استفاده کند وگرنه اگر قرار باشد یک فرد سالم مدام از ماسک استفاده کند و این ماسک را تعویض نکند قطعا تجمع باکتری‌ها در ماسک می‌تواند خطراتی را برای فرد سالم داشته باشد و برای افراد سالم زدن ماسک الزامی ندارد.

وی افزود: آمار مبتلایان گروه‌های پزشکی اعم از پزشکان و پرستاران بالا است. چرا که در مراجعات اولیه که هنوز علائم بالینی شناخته شده نبود و فرض بر تنگی نفس و آنفلوآنزا گذاشته می‌شد پزشکان و پرستاران بیشتر در معرض ابتلا قرار داشتند. به همین دلیل لازم نیست همه گروه‌ها از ماسک استفاده کنند.

خداکرمی با بیان اینکه استقرار آرامش در جامعه بسیار مهم است و این از وظایف مهم رسانه‌ها است، گفت: به خصوص در جامعه ما که پرتنش و بدبین شده‌اند. نتیجه بد بینی و انگ زدن گروه‌های مختلف به یکدیگر و دشمن تراشی‌ها و سیاه و سفید دیدن آدم‌ها حالا خود را نشان داده و در زمانی که نیازمند همدلی و اعتماد به مردم هستیم، می‌بینیم که هیچ اعتمادی به مسئولین نیست. به همین دلیل لازم است که اعتماد عمومی برگردد تا بتوانیم با کمک یکدیگر به مقابله با این بیماری برویم.

وی در پاسخ به این سوال که وضعیت کودکان کار چگونه خواهد بود، افزود: دستورالعمل‌های لازم در اختیار پیمانکاران شهرداری قرار گرفته است اما در مورد کودکان کاری که در سر چهارراه‌ها فعال هستند مسئولیت با بهزیستی است و قطعا آنها نیز اقداماتی در این خصوص انجام داده‌اند.

عضو شورای شهر تهران در خصوص عملکرد شهرداری تهران اظهار کرد: متولی اصلی وزارت بهداشت است اما شهرداری تهران بر اساس بند 15 ماده 55 قانون شهرداری‌ها که در زمان انتشار بیماری‌های مسری برای شهرداری‌ها در نظر گرفته، اقدام می‌کند که در این حوزه بسیار خوب و هوشمند عمل کرده و حتی در تهیه پروتکل‌هایی به وزارت بهداشت کمک کرده است.

خداکرمی در خصوص تدفین افراد فوت شده بر اساس بیماری کرونا نیز گفت:‌ سازمان بهشت زهرا بر اساس پروتکل اعلامی وزارت بهداشت اقدامات لازم را انجام می‌دهد و تعداد انگشت شمار فوت شدگان نیز با رعایت اصول بهداشتی دفن شدند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اعضای شورای شهر به این بیماری مبتلا شده‌اند، افزود: محسن هاشمی به دلیل آنکه ارتباط زیادی با رحمان زاده شهردار منطقه 13 داشت 48 ساعت قرنطینه در منزل شدند و بعد تست از وی گرفته شد و خوشبختانه پاسخ منفی بود. گرچه اخذ تست تا زمانی که علائم بالینی نباشد ممکن است جواب منفی کاذب دهد. چرا که ویروس هنوز فعال نشده اما الهام فخاری نیز از ناحیه ریه احساس سرفه و تنگی نفس داشت که پس از مشورت با بنده، وی را به بیمارستان مسیح دانشوری ارجاع دادیم و پس از عکس گرفتن از قفسه سینه مشکوک به کرونا شد و حتی اجازه بازگشت به منزلش را نیز ندادند و حدود سه روز بستری بود که نهایتا خوشبختانه پاسخ تست‌های کرونا منفی شد و از بیمارستان مرخص شدند.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: مسجدجامعی نیز به دلیل داشتن بیماری زمینه‌ای و افزایش سن جزء گروه‌های پرخطر محسوب می‌شد که از وی خواستیم دو هفته در منزل‌شان قرنطینه شوند و همچنین آرش میلانی نیز به دلیل آنکه چندین مورد جلسه با شهردار منطقه 13 داشتند به وی نیز اکیدا گفته شد در خانه بمانند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه یک نمایشگاه بهاره در نمایشگاه بوستان گفت‌وگو در حال برگزاری است، گفت: من در این خصوص اطلاعی ندارم اما برگزاری هر گونه اجتماعات و نمایشگاه‌ها در شهرداری متوقف شده است.

خداکرمی در خصوص نبود کیت‌های تشخیص کرونا در کشور اظهار کرد: ما نمی‌توانیم دست گدایی به سمت کشورهای دیگر دراز کنیم و در شرایط تحریم هستیم اما به نظر می‌رسد جمعیت هلال احمر می‌تواند در این زمینه کمک کند هر چند که برخی کشورها داوطلب شده‌اند و در اخبار دیدید که چین چندین هزار کیت تشخیص سریع را به ایران ارسال کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا شورای شهر جلسات خود را تعطیل نکرده است، گفت: از همان روزهای ابتدایی به لزوم تعطیلی جلسات شورا تاکید کردیم اما اکثر اعضا موافق این مهم نبودند.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه به نظر می‌رسد الگوی دوره پنهان کرونا در کشور ما نسبت به چین و سایر کشورها متفاوت است، تصریح کرد: دیده شده است که زمان در معرض قرار گرفتن افراد تا زمان بروز علائم کوتاه بوده است و این نشان می‌دهد افرادی که استرس بالا و خواب کمتری دارند علائم زودتر در آنها بروز می‌کند.

وی در پایان به شهروندان توصیه کرد که زمانی به پزشک مراجعه کنند که علائم ابتدایی همچون تب، تنگی نفس و ... را داشته باشند و گفت: استفاده از کیت‌های تشخیص سریع زمانی می‌تواند موثر باشد که علائم بالینی بروز کرده باشد؛ در غیر اینصورت جواب تست کاذب است.

نظرات بینندگان