arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۲۶۶۲
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۶ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۸
فارین پالیسی:

چین در تکاپوی بازگشت به زندگی عادی

پس از روزها تعطیلی و لغو فعالیت ادارات و سازمانها، اکنون دولت چین، شهروندان را دعوت کرده تا به  سر کار خود باز می گردند ، زیرا  به نظر می رسد شیوع کرونا در حال کند شدن است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پس از روزها تعطیلی و لغو فعالیت ادارات و سازمانها، اکنون دولت چین، شهروندان را دعوت کرده تا به  سر کار خود باز می گردند ، زیرا  به نظر می رسد شیوع کرونا در حال کند شدن است.

به گزارش سرویس خواندنی های انتخاب به نقل از فارین پالیسی، یکی از نکات برجسته این هفته خروج دولت چین از حالت قرنطینه مطلق و کاهش فشار قرنطینه از شهروندان است. علت اصلی این موضوع را می توان  کاهش نرخ صعودی ابتلا در چین دانست. این در حالی است که سایر نقاط جهان برای یک بیماری همه گیر احتمالی آماده می شوند.

اما آمارها و اخبار ضد و نقیض به نظر می رسند. یک هیئت متخصص سازمان بهداشت جهانی (WHO) که اخیرا از چین بازگشته است، ادعا می کند که عالم گیر شدن کرونا در چین به اوج خود رسیده است  و ممکن است به زودی به یک بیماری عالم گیر تبدیل شود. رئیس سازمان بهداشت جهانی می گوید افزایش موارد جدید در سایر مناطق جهان را "عمیقاً نگران کننده" است. تحلیلگران نیزنسبت  به آمارهای رسمی چین شک و تردیدهای زیادی دارند.

با این حال ، طی هفته گذشته ، در بسیاری از مناطق قرنطینه های جدی برداشته شده است و مقامات چینی به جای قرنطینه کلی ، به سمت مدل های نظارتی می روند. برخی از کارمندان نیز موظف شده اند برنامه هایی را استفاده کنند که حرکات آنها را ردیابی می کند . درواقع دولت در تلاش است با کمک این نوع برنامه ها شرایط شهروندان را در هر مکانی رصد کند.

فشار دولت برای بازگشت کارگران به کارخانجات و دفاتر ممکن است نشانه این باشد که دولت چین  تا حد زیادی در مبارزه با یک بیماری اپیدمیک خطرناک پیروز شده است. اما همچنین ممکن است نشانه ناامیدی اقتصادی باشد. خیابان ها و متروهای شهرهای بزرگ چین به طرز  چشمگیری خالی باقی می مانند  و دکوراسیونهای تعطیلات همچنان در گوشه و کنار شهرها دیده می شود.  در همین مدت زمان اندک پس از کاهش قرنطینه، داده های اقتصادی بهبودی اندکی را نشان می دهد ، اما این رقم در حد مقیاس لازم برای بازگرداندن چین در مسیر پیشرفت نیست.

روز دوشنبه ، چین اعلام کرد که جلسات مهم سیاسی سالانه را بدون تعیین تاریخ جدید به زمان های دیگری موکول می کند. اما شاید به زودی این موضوع نیز تغییر کند. ناامیدترین مشاغل شامل شرکتهای کوچک و متوسط ​​چین می شود که  اکنون در حاشیه پرتگاه ایستاده اند. این موضوع  نه تنها  منجر به از دست دادن کارمندان و کاهش بهره‌وری می شود  بلکه در افت شدید صادرات نقش دارد. دولت چین قول داده است که به کارگران مبالغی خسارت داده شود اما در عمل این موضوع  به مذاکره بین شرکتها و کارگران تبدیل شده است. کارگران مهاجر که اغلب بعد از سال نو قمری شغل خود را تغییر می دهند، بیشترین آسیب را متحمل شده اند و در  معرض انزوا ، فقر و تبعیض قرار دارند.

در مورد کارمندان مراقبت های بهداشتی  وضعیت چطور است؟ در 14 فوریه ، بیش از یک ماه پس از بحران ، چین فاش کرد که حدود 1400 کارمند بخش پزشکی آلوده شده اند. واشنگتن پست گزارش داده است كه  سازمان بهداشت جهانی برای دریافت آمار و ارقام خاص، كاركنان پزشكی چین را تحت فشار قرار داده است اما تاكنون داده های دقیقی به این سازمان گزارش نشده است. تاکنون ، چین مرگ به 22 نفر از کارکنان مراقبت های بهداشتی را (از زمان شروع شیوع بیماری) گزارش کرده است.

شیوع ویروس جهانی با شیوع جدی در ایران، ایتالیا و کره جنوبی و اولین موارد کرونا در کشورهای آسیب پذیر مانند الجزایر مشاهده شد. ممکن است سایر کشورهای جهان نیز به زودی با چالش هایی روبرو شوند که چین طی یک ماه گذشته با آن روبرو شده است. کره جنوبی بیش از 35000 تست تشخیصی را انجام داده و قول داده است كه 200000 عضو كلیسای Shincheonji که کانون اولیه ویروس ارزیابی می شوند برای ارزیابی سلامتی بررسی کند. بنابراین اگر جهان با یک بیماری عالم گیر به نام کرونا مواجه شود، برای چین غیرممکن است که از عفونت های بیشتر جلوگیری کند ، حتی اگر شیوع فعلی آن را واقعاً تحت کنترل داشته باشد.

این روزها چین سخنرانی های ملی گرایانه خود را برای مبارزه با شیوع کرونا افزایش می دهد ، ژائو لیجیان ، دیپلمات مشهور چینی این هفته در وزارت امور خارجه است. ژائو طی چند ماه گذشته ، خصوصاً در توییتر ، سبک تهاجمی دیپلماسی چین را پشتیبانی کرده است. این کار از نظر وی به صورت حرفه ای انجام شده است. شیوه وی توسط سایر کارمندان دیپلماتیک تقلید می شود ، مانند یک دیپلمات چینی که در یک کنفرانس این رفتار را تقلید کرد. او در کنفرانسی با محوریت  قدرت نرم در انگلیس ادعا کرد گزارش های مربوط به رفتار چینی با اویغورها در سین کیانگ "جعلی" بود.

 

 اخراج سه گزارشگر وال استریت ژورنال از چین به دنبال محدودیت های ایالات متحده علیه رسانه های دولتی چین در ایالات متحده بیشتر شبیه تسویه حساب و انتقام است.  بحث بر سر این است که آیا چنین اقداماتی مؤثر است و آیا این رفتارها گزارشگران آمریکایی را در چین در معرض خطر بیشتری قرار می دهند یا خیر. هدف قرار دادن مقامات چینی می تواند اقدامی هوشمندانه تر از اقدام علیه روزنامه نگاران چینی ، حتی در رسانه های تبلیغاتی دولت باشد.

تئوری های توطئه در فضای آنلاین ، ادعا می کنند که ویروس کرونا از ایالات متحده  شروع شده و این در حالتی است که برخی تئوری پردازان توطئه می گویند آنفولانزا نیز از سمت چینی ها در آمریکا پراکنده می شود. پزشکان چینی تعداد واقعی مرگ و میر آنفلوآنزا در چین را سالانه حدود 88000 نفر ارزیابی می کنند.

شی جین پینگ، روز يكشنبه براي تاكيد بر نقش خود در مركز نبرد با شيوع  ويروس کرونا ، يكصد و هفتاد هزار تن از مسئولان حزبي و نظامي را در کنفرانس ویدئویی فراخواند. ممکن است کنفرانس ویدئویی به یک ابزار معمولی برای شی تبدیل شود ، به خصوص با توجه به نقش برجسته ای که اکنون به عنوان رهبر مبارزه با کرونا دارد. تبلیغات حزبی بر توانایی شی برای دستیابی مستقیم به اعضای جلسه تأکید کرده است. اگرچه در عمل تفاوتهایی بین یک جلسه به صورت زنده و دیدن آن در تلویزیون وجود دارد.

فشار به نهادهای علمی برای انتشار سریع دستاوردهایشان نیز موضوع دیگری است که این روزها در چین شاهد هستیم. این در حالی است که برخی دانشمندان معتقدند که عجله نشر یافته های تایید نشده در خارج از کشور  منجر به کار بی کیفیت شده است. اما این امر همچنین ترس از جدا شدن بیشتر از سایر نقاط جهان و سیاسی شدن فضای چین را افزایش داده است. در عین حال ، تأکید بر علوم شبه پزشکی و به اصطلاح طب سنتی چینی ادامه دارد.

شی، مبارزه با ویروس کرونا را "جنگ مردم" توصیف کرده است. این اصطلاح در ابتدا به عنوان یک استراتژی واقعی تصور می شد: جنبش چریکی مائو زدونگ در بین مردم جریان داشت تا علیه ژاپنی ها بجنگد. اما "مردم" همه جا در جمهوری خلق چین ، از روزنامه مردم تا سالن بزرگ مردم ، حتی به عنوان واقعیت عمومی هیچ اختیار خاصی ندارند

نظرات بینندگان