arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۳۱۹۷
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۲۱ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۸

آیا افرادی که در خیابان ها غش می کنند مبتلا به ویروس کرونا هستند؟

در حالی که این روزها شاهد انتشار فیلمهایی در فضای مجازی هستیم که نشان می دهد افراد به علت «ابتلا به کرونا» در خیابانها غش می کنند، سخنگوی سازمان بهداشت جهانی ارتباط این افراد با کرونا را رد کرده و معتقد است غش کردن بر اثر ویروس کرونا امری غیرعادی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در حالی که این روزها شاهد انتشار فیلمهایی در فضای مجازی هستیم که نشان می دهد مردم به علت «ابتلا به کرونا» در خیابانها غش می کنند، سخنگوی سازمان بهداشت جهانی ارتباط این افراد با کرونا را رد کرده و معتقد است غش کردن بر اثر ویروس کرونا امری غیرعادی است.

به گزارش سرویس خواندنی های «انتخاب»؛ وب سایت اسنوپس یک وب سایت بررسی حقایق است. برخی کاربران این وبسایت را به عنوان "مرجع خوبی برای مرتب کردن حقایق و شایعات" در اینترنت توصیف کرده اند. این وبسایت به عنوان منبعی برای اعتبارسنجی و از بین بردن شایعات در نظر گرفته می شود.

 این وب سایت به بررسی این موضوع پرداخته است که ماجرای غش کردن مبتلایان به کرونا دقیقا چیست. در این بررسی می خوانیم: در ژانویه سال 2020 ، فیلم هایی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می دهند عده ای در خیابانهای شهرهای چین غش می کنند.  این ویدئوها که گاهی تا 1 الی 2 میلیون نیز بازدید کننده داشتند، با هشتگ ویروس کرونا پخش شدند.

از محتوای این فیلمها اینگونه استنباط می شد که مردم در اثر فشار ویروس کرونا تسلیم شده و غش می کنند. این فیلم ها توسط تعدادی از نشریات رسمی مانند روزنامه دیلی میل و سان نیز منتشر شده است ، اما اطلاعات زیادی وجود ندارد که تایید کند این افراد واقعا به علت ابتلا به کرونا غش می کنند یا دلایلی دیگر وجود دارد. درواقع در حال حاضر ، این فیلم ها به طور قطعی با ویروس کرونای جدید مرتبط نشده اند.

ما برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این فیلم ها به سازمان بهداشت جهانی (WHO) مراجعه کردیم. آنها گفتند که "سقوط ناگهانی" نسبت داده شده به کرونا غیرعادی است.

وقتی فیلم های پربازدیدی که حاوی صحنه غش کردن بیماران است را بررسی می کنیم، یکی از اولین کارهایی که انجام می دهیم این است که تصاویر را بر اساس منبع آن ردیابی کنیم. اگر دریابیم که این ویدئو قبل از رویدادی که بررسی می کنیم(قبل از شیوع کرونا) تصویربرداری شده است، می توانیم تشخیص دهیم که این فیلم با اهدافی مثل بازدید گرفتن یا شایعه پراکنی مورد استفاده قرار گرفته است. با این حال ما قادر به ردیابی این فیلم ها به تاریخ قبل از کشف ویروس نبودیم.

آیا مردمی که در خیابانها غش می کنند مبتلا به ویروس کرونا هستند؟

به نظر می رسد که این فیلم ها واقعاً در ژانویه سال 2020 در مکان های مختلف اطراف چین گرفته شده اند. براساس گزارش های شبکه های اجتماعی ، این فیلم ها ابتدا شروع به گردش در برنامه هایی مانند تیک توک کرده  اند و در ابتدا توسط شهروندان عادی که شاهد این وقایع بوده اند ارسال شده اند. با این حال ، این بدان معنا نیست که افراد نمایش داده شده در این فیلم ها واقعا به ویروس کرونا آلوده شده اند.

اگر فیلم های نمایش داده شده فوق را بدون زیرنویس های آنها تماشا کنیم ، می توانیم صرفاً به آنچه فیلم ها نشان می دهد نگاهی بی طرفانه تر بیندازیم. در یک مورد ، به نظر می رسد شخصی که غش کرده قربانی یک تصادف خودرویی بوده است. در دیگری ، به نظر می رسد که مردی که افتاده است دچار مصدومیت از ناحیه سر شده است. اما از آنجا که این ویدیوها در هنگام تشدید هراس جمعی در مورد شیوع بیماری به صورت آنلاین ظاهر می شوند، می توان به راحتی مشاهده کرد که چگونه یک بیننده ممکن است به سرعت غش کردن ها را به کرونا ربط دهد.

سازمان بهداشت جهانی توضیح داد كه ویروس کرونا نوعی بیماری تنفسی ایجاد می کند و دارای علائمی همچون "تب ، سرفه ، تنگی نفس و مشكلات تنفسی" است. یکی از مقامات سازمان بهداشت جهانی نیز به ما گفت كه "غش ناگهانی" برای این بیماری "غیر عادی" خواهد بود. در حالی که ما نتوانسته ایم به طور قطعی مشخص کنیم که این فیلم ها چه چیزی را نشان می دهند ، بعید به نظر می رسد که این افراد در خیابان به دلیل وجود کرونا غش می کنند.

در تاریخ 30 ژانویه سال 2020 ، سازمان بهداشت جهانی ، کرونای جدید را به عنوان اورژانس بهداشت عمومی اعلام کرد:" کرونای جدید توسط سازمان بهداشت جهانی اضطراری جهانی اعلام شده است، زیرا شیوع این بیماری همچنان در خارج از چین گسترش می یابد"  رئیس سازمان جهانی بهداشت گفت: "دلیل اصلی این بیانیه آن چه در چین اتفاق می افتد نیست بلکه آنچه در کشورهای دیگر اتفاق می افتد است."

نگرانی فعلی  این است که ویروس مذکور می تواند در کشورهایی که سیستم بهداشتی ضعیف تری دارند گسترش یابد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۶
غیر قابل انتشار: ۰
سهیل
|
United States of America
|
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
2
23
یکی از اقوام ما ۲ روز تب کرد و تبش قطع شد.‌ تنگی نفس گرفت، غش کرد. بردنش بیمارستان و منتظر جواب آزمایشن. خیلی بی ربط به نظر نمیرسه. اینهمه‌ فیلم و یک واقعیت که به صحتش اطمینان دارم کافیه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
2
29
شرایط جوریه که هر چیو تکذیب می کنن قطعا درسته...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
6
4
روزی گفتن دنیادر2012به اخرمیرسه خیلیهابه هراس افتاده بودن وبدنبال جای امن میگشتن ولی اتفاقی رخ ندادیک نفرگفت 2012شروع نابودی دنیاست اگردروست به گذشته نکاه کنیم واتفاقاتی که بعداز2012افتاده درنظربگیریم زیادهم بی ربط نگفته جنگ سیل طوفان گرم شدن زمین ویروسهاکروناتنهاویروس نیست که کشتارمیکندبعدازکروناویروس ترامپ شایدبنباران اتمی
عدالت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
2
2
انسان باید راست گوئی و درست کرداری را سرلوحه خویش قرار دهد.
نسبت به بیماری کرونا باید راست و آنچه واقعیت داردرا به مردم گفت تا مردم رعایت کنند ولی مناسفانه رسانه های دیداری و شنیداری ما بر طبق مصوبات مانع از آگاهی مردم می شوند و مردم را بیشتر در این منجلاب بیماری گرفتار می کنند.
نظرات بینندگان