arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۵۷۰۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۲۱ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۸

گاردین: الکل برای ضدعفونی خوب است اما جای صابون را نمی گیرد؛ چرا؟ / چگونه شستشوی دست ها با صابون، کرونا را می کشد؟

ضد عفونی کننده های مبتنی بر الکل در پاکسازی دست شما موثر هستند ، اما صابون یک روش بسیار کارآمد برای از بین بردن سریع ویروس هایی است که روی دست شما نشسته اند. ویروس ها می توانند ساعتها و حتی روزها خارج از بدن فعال باشند. ضد عفونی کننده ها ، مایعات ، دستمالهای مرطوب ، ژل ها و کرم های حاوی الکل همه در خلاص شدن از شر ویروسها مفید هستند اما هیچ یک از آنها به اندازه صابون معمولی خوب نیستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ضد عفونی کننده های مبتنی بر الکل در پاکسازی دست شما موثر هستند ، اما صابون یک روش بسیار کارآمد برای از بین بردن سریع ویروس هایی است که روی دست شما نشسته اند. ویروس ها می توانند ساعتها و حتی روزها خارج از بدن فعال باشند. ضد عفونی کننده ها ، مایعات ، دستمالهای مرطوب ، ژل ها و کرم های حاوی الکل همه در خلاص شدن از شر ویروسها مفید هستند اما هیچ یک از آنها به اندازه صابون معمولی خوب نیستند.

به گزارش سرویس خواندنی های انتخاب، پالی توردارسون استاد شیمی در دانشگاه نیو ساوت ولز سیدنی در مقاله ای برای گاردین می گوید:  وقتی اطلاعات مهم درباره اثربخشی شستشوی دست ها با صابون در مبارزه با کرونا را با استفاده از توییتر به اشتراک گذاشتم، این اطلاعات به سرعت پربازدید شد. مقامات بهداشت طی روزهای اخیر دو پیام برای ما ارسال کرده اند: وقتی ویروس وارد بدن شما شود، هیچ دارویی وجود ندارد که بتواند آن را از بین ببرد(داروی تخصصی درمان کرونا) یا به شما در خلاص شدن از شر آن کمک کند. اما اگر دست خود را دائم بشویید احتمالا انتشار ویروس متوقف می شود. به نظر عجیب است که حتی با یک میلیون دلار نمی توانید داروی تخصصی کرونا را بخرید اما صابون قدیمی خانه مادربزرگ ها هم می تواند از پس ویروس کرونا بربیاید.

بنابراین مهمترین سوال فعلی این است که چرا صابون به خوبی روی ویروس سارس، مرس کرونا و شاید به عبارتی دقیق تر روی همه ویروس ها تاثیر می گذارد؟ توضیح کوتاه این است: زیرا ویروس حاوی" نانوذرات خود مونتاژ شده" است که در آن ضعیف ترین پیوند لایه لیپیدی (چربی) است. صابون غشای چربی را حل می کند و ویروس جدا می شود و می میرد  یا بهتر است بگوییم که غیرفعال می شود زیرا ویروس ها واقعاً زنده نیستند.

گاردین: چگونه شستشوی دست ها با صابون کرونا را می کشد؟

داستان طولانی تر این است که اکثر ویروس ها از سه بلوک ساختاری کلیدی تشکیل شده اند: اسید ریبونوکلئیک RNA، پروتئین ها و لیپیدها. سلول آلوده به ویروس تعداد زیادی از این بلوک های ساختمانی را ایجاد می کند ، که به صورت خودجوش خود را برای تشکیل ویروس آماده می کنند. از نظر بصری ، هیچ پیوند کووالانسی قوی وجود ندارد که این واحدها را در کنار هم نگه دارد ، این بدان معناست که شما برای تقسیم  واحدها لزوماً به مواد شیمیایی سختی احتیاج ندارید. هنگامی که یک سلول آلوده می میرد ، همه این ویروس های جدید فرار کرده و به سلول های دیگر حمله می کنند و آنها نیز آلوده می شوند. برخی نیز در راههای هوایی ریه ها مخفی می شوند.

هنگام سرفه ، یا هنگام عطسه ، قطرات ریز از راه های هوایی می توانند تا 10 متر پرواز کنند. تصور می شود بزرگترین آنها که  ناقلین اصلی ویروس کرونا هستند حداقل می توانند دو متر مسافت طی کنند.این قطرات ریز روی سطوح فرود می آیند و اغلب به سرعت خشک می شوند. اما ویروس ها همچنان فعال هستند. پوست انسان یک سطح ایده آل برای ویروس است. این ماده "ارگانیک" است و پروتئین ها و اسیدهای چرب موجود در سلول های مرده روی سطح با ویروس ارتباط برقرار می کنند.

گفته می شود هنگامی که  سطح آلوده را لمس کنید یک ذره ویروس به پوست شما می چسبد و از این رو به دستان شما منتقل می شود. در صورت لمس صورت ، به خصوص چشم ، بینی یا دهان ، می توانید آلوده شوید و معلوم است که بیشتر افراد هر دو یا پنج دقیقه یک بار صورت خود را لمس می کنند.

شستن ویروس به تنهایی با آب ممکن است مؤثر باشد. اما آب در رقابت با تعامل های قوی و چسبنده بین پوست و ویروس خوب عمل نمی کند، پس آب کافی نیست. آب و صابون کاملاً متفاوت است. صابون حاوی مواد چربی مانند معروف به آمفیفیل ها است که برخی از آنها از نظر ساختاری بسیار شبیه به لیپیدهای موجود در غشای ویروس هستند. مولکولهای صابون با چربیهای موجود در غشای ویروس "رقابت" می کنند. این کم و بیش توجیه می کند که چگونه صابون چربی خود پوست را نیز از بین می برد.

صابون نه تنها "چسبندگی" بین ویروس و پوست را از بین می برد بلکه اثری را که کمک می کند پروتئین ها ، لیپیدها و RNA در کنار هم بمانند خنثی می کند. محصولات مبتنی بر الکل که تقریباً کلیه محصولات "ضد عفونی کننده" را شامل می شود ، حاوی یک محلول درصد بالای الکل (معمولاً 60-80٪ اتانول) هستند و ویروس ها را با روشی مشابه از بین می برند. اما صابون بهتر است زیرا فقط به مقدار کمی آب صابون احتیاج تا تمام دست خود را به راحتی پوشش دهید. در حالی که باید به معنای واقعی کلمه ویروس را در اتانول خیس کنید تا نتیجه مشابه بگیرید. استفاده از دستمال مرطوب یا مالیدن ژل ضدعفونی کننده روی دستها نیز تضمین نمی کند که همه دست خود را به خوبی نظافت کرده باشید. بنابراین ، صابون بهترین است ، اما اگر صابون در دسترس نیست ، لطفاً از ضدعفونی کننده الکل استفاده کنید.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
0
1
عالی بود،متشکرم.
نظرات بینندگان