arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۷۸۰۶
تعداد نظرات: ۴۳ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۹ - ۰۳ فروردين ۱۳۹۹
سی ان ان:

چرا روسیه ۱۴۶ میلیون نفری تا الان فقط ۲۵۳ بیمار کرونایی داشته، حتی کمتر از لوکزامبورگ ۶۰۰ هزار نفری؟

رئیس جمهور روسیه ، ولادیمیر پوتین گفت که این هفته کشورش موفق به جلوگیری از گسترش گسترده کروناویروس شده است. این موفقیت  به لطف اقدامات اولیه و تهاجمی برای جلوگیری بیشتر از ابتلا به این بیماری و وضعیت "تحت کنترل" بوده است. آیا روسیه کروناویروس را تحت کنترل دارد؟ طبق اطلاعات منتشر شده از سوی مقامات روسی ، به نظر می رسد استراتژی پوتین موفق  بوده است. با وجود این که روسیه مرز مشترکی با چین دارد و اولین مورد ابتلای خود را در ماه ژانویه ثبت کرده است ، تعداد موارد تائید شده کرونا به طرز شگفت آوری کم است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

چرا روسیه ۱۴۶ میلیون نفری تا الان فقط ۲۵۳ بیمار کرونایی داشته، حتی کمتر از لوکزامبورگ ۶۰۰ هزار نفری؟

رئیس جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین گفت که این هفته کشورش موفق به جلوگیری از گسترش گسترده کروناویروس شده است. این موفقیت به لطف اقدامات اولیه و تهاجمی برای جلوگیری بیشتر از ابتلا به این بیماری و وضعیت "تحت کنترل" بوده است. اما آیا روسیه کروناویروس را تحت کنترل دارد؟ طبق اطلاعات منتشر شده از سوی مقامات روسی، به نظر می‌رسد استراتژی پوتین موفق بوده است. با وجود این که روسیه مرز مشترکی با چین دارد و اولین مورد کرونا در روسیه را در ماه ژانویه ثبت کرده است، تعداد موارد تائید شده کرونا به طرز شگفت آوری کم است.

به گزارش سرویس خواندنی‌های «انتخاب» به نقل از سی ان ان، اگرچه تعداد ابتلا در حال افزایش است، اما روسیه - کشوری با ۱۴۶ میلیون نفر جمعیت تعداد کمتری از موارد تأیید شده کرونا نسبت به لوکزامبورگ را دارد و فقط ۲۵۳ نفر در این کشور آلوده هستند. برعکس، طبق اطلاعات CIA World Factory، لوکزامبورگ که فقط ۶۲۸ هزار نفر جمعیت دارد تا روز شنبه ۶۷۰ مورد ابتلا به کرونا را با هشت مرگ گزارش کرده بود.

برخی از کارشناسان می‌گویند اقدامات زودهنگام روسیه مانند بستن مرز ۲۶۰۰ مایلی با چین تا ۳۰ ژانویه و ایجاد مناطق قرنطینه ممکن است در تأخیر شیوع نقش داشته باشد.

یک رکورد قوی در آزمایش

دکتر ملیتا ووشنوویچ، نماینده سازمان بهداشت جهانی در روسیه، پنج شنبه به سی ان ان گفت: «مدیر کل سازمان جهانی بهداشت تاکید کرد که " آزمایش، آزمایش، آزمایش ". خوب، روسیه این کار را به معنای واقعی کلمه در پایان ژانویه آغاز کرد. روسیه علاوه بر آزمایش، مجموعه وسیع تری از اقدامات را نیز در پیش گرفت. آزمایش و شناسایی موارد ابتلا، ردیابی مخاطبین، جداسازی، این‌ها همه اقداماتی است که سازمان جهانی بهداشت پیشنهاد و توصیه می‌کند و روسیه همه این موارد را رعایت کرده است. فاصله اجتماعی یا دوری گزینی اجتماعی نیز دومین مؤلفه‌ای است که واقعاً نسبتاً زود آغاز شده است.»

روسپوتربرنادورز، نماینده نظارت بر مصرف کننده دولت روسیه، روز شنبه گفت که در کل بیش از ۱۵۶ هزار آزمایش کرونا انجام داده است. در مقایسه، طبق ارقام مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در ایالات متحده، این کشور فقط در ابتدای ماه مارس سرعت آزمایش را برد، در حالی که روسیه می‌گوید از اوایل فوریه از جمله در فرودگاه‌ها با تمرکز بر روی نقشه‌های گسترده این کار را انجام داده است، از جمله در فرودگاه‌ها، با تمرکز بر مسافرانی از ایران، چین و کره جنوبی.

البته این بدان معنا نیست که هیچ نقطه تاریکی در عملکرد روسیه وجود ندارد. روسیه بلافاصله آزمایش افرادی که از ایتالیا یا سایر کشور‌های اتحادیه اروپا به این کشور سفر می‌کردند را آغاز نکرد، بلکه اقدامات روسیه در این بخش، محدود بود و شامل کنترل برای درجه حرارت و تحمیل قرنطینه‌های دو هفته‌ای نمی‌شد. به گفته مقامات بهداشت، بیشتر موارد کرونای گزارش شده در روسیه از ایتالیا آمده است.

بی اعتمادی در بین جمعیت

روسیه اما همچنان با شک و تردید گسترده مردم روبرو است، میراثی از گذشته اتحاد جماهیر شوروی. در شبکه‌های اجتماعی، روس‌ها سوالاتی در رابطه با سابقه ضعف شفافیت در کشورشان دارند، از جمله پوشش حوادث فاجعه هسته‌ای چرنوبیل در سال ۱۹۸۶ و پاسخ شدید کشور به اپیدمی HIV / AIDS در دهه ۱۹۸۰. مقامات به سرعت مقابله کرده اند تا آنچه را اطلاعات غلط می‌دانند، حذف کنند.

در اوایل ماه مارس، سرویس امنیت فدرال روسیه و ناظر اینترنتی اقدام به حذف پست‌های پربازدیدی کردند که مدعی بودند تعداد واقعی موارد کرونا ویروس در روسیه ۲۰ هزار نفر است و دولت روسیه آن را مخفی می‌کند. کاربران فیسبوک و اینستاگرام در روسیه سپس شروع به دیدن هشدار‌های آگاهی از کرونا ویروس کردند که به وب سایت رسمی Rospotrebnadzor پیوند دارند.

گزارش‌های خبری مبنی بر کمبود تجهیزات محافظتی نیز باعث شک و تردید شده است و برخی از کارشناسان شک و تردید‌هایی در مورد قابلیت اطمینان سیستم آزمایش روسیه، که بستگی به یک آزمایشگاه واحد دارد، مطرح کرده اند. گزارشی توسط PCR.News، یک رسانه‌ای برای پزشکان و متخصصان مراقبت‌های بهداشتی، خاطرنشان کرد که تنها سیستم مورد تأیید آزمایش کرونا، توسط وکتور در نووسیبیرسک تولید شده و حساسیت کمتری نسبت به سایر آزمایش‌های ویروسی دارد و در نتیجه نگرانی‌هایی را درباره منفی‌های کاذب ایجاد می‌کند.

دیوید بروف، نخستین بیمار تایید شده کرونا در مسکو، در اینستاگرام خود نوشت که آزمایش دوم وی نتیجه منفی نشان داد، در حالی که آزمایش اول و سوم برای کرونا مثبت بود. بروف در ۵ مارس نوشت: «این ویروس در آزمایش سوم من تأیید شد، در خون من دیده نشده بود، اما در بزاق من وجود داشت. همانطور که به من گفته شد، آن‌ها به سختی می‌توانستند آن را ببینند، به همین دلیل در این مورد شک داشتند.»

وکتور به درخواستی برای اظهار نظر پاسخ نداد. با این حال، شعبه روسی سازمان جهانی بهداشت به سی ان ان گفت که مشخصات کیت‌های آزمایش بردار را دریافت کرده است و آزمایشگاه در فهرست موسسات تأیید شده مورد استفاده برای تأیید کرونا قرار گرفته است.

ادعا‌های پشت پرده‌ای که توسط کرملین و سازمان جهانی بهداشت رد شد

آناستازیا واسیلیوا، پزشک چهره مخالف روسیه و الکسی ناوالنی رهبر اتحادیه پزشکان، با مجموعه‌ای از فیلم‌ها مدعی شده اند که مقامات با استفاده از پوشش ظاهری ذات الریه و عفونت حاد تنفسی تشخیص کرونا را محدود کرده و تعداد بیماران واقعی کرونا را مخفی می‌کنند.

واسیلیوا به سی ان ان گفت: «می بینید که آن‌ها به اولین بیمار کروناو که از دنیا رفت گفتند که علت مرگ مشکل ریوی بوده است. این بدیهی است، هیچ کس از کرونا نمی‌میرد، آن‌ها از عوارض می‌میرند، بنابراین دستکاری در این مورد بسیار آسان است.»

مقامات بهداشتی مسکو این اتهام را رد کردند و گفتند که آن‌ها در حال آزمایش بیماران ذات الریه برای کرونا هستند. دکتر ووشنوویچ نیز در مورد ادعای واسیلیوا شکاک بود. وی گفت: «اگر در جایی پنهانی و ناشناخته اطلاعاتی وجود داشته باشد، می‌توان در این گزارشات" ذات الریه " را مشاهده کرد؛ بنابراین من اعتقاد ندارم که این اتفاق می‌افتد و این نمی‌گوید که ممکن است در دوره بعدی شاهد افزایش موارد نباشید، زیرا ما در بسیاری از کشور‌ها چنین چیزی را دیده ایم.»

خود پوتین چهارشنبه با نگرانی در مورد آمار صحبت کرد و گفت: دولت ممکن است تصویر کاملی نداشته باشد وی گفت: «این مسئله مهم است: مقامات ممکن است اطلاعات کاملی را در اختیار نداشته باشند، زیرا افراد اولا گاهی اوقات آن را گزارش نمی‌دهند. دوما خود آن‌ها نمی‌دانند که بیمار هستند و دوره نهفتگی بسیار طولانی است. اما همه آنچه صادر شده توسط وزارت بهداشت اعلام شده حاصل اطلاعات عینی است.»

این هفته تعداد مبتلایان کرونا در حال افزایش است، به طوری که روسیه روزانه ۳۰ تا ۵۰ مورد اضافه می‌کند و روسیه به محض گسترش آزمایشات خود احتمالاً مسیر صعودی خود را ادامه خواهد داد. با این وجود، نماینده محلی سازمان جهانی بهداشت می‌گوید روسیه هنوز هم نسبتاً خوب عمل می‌کند، زیرا این کشور مواردی با پیوند‌های اپیدمیولوژیک برای سفر یا انتقال خانواده را ردیابی می‌کند. صبح روز شنبه، روسپوتربرنادور رقم بالقوه نگران کننده‌تر از تعداد موارد تأیید شده را منتشر کرد و گفت: ۳۶.۵۴۰ نفر تحت بررسی قرار گرفتند.

در همین حال، دولت با برخی استثنائات، اقدام به اعمال اقدامات گسترده‌تر، لغو رویداد‌های عمومی و بستن مرز‌های روسیه با بیگانگان کرد. اما سیاست طبق معمول تحت پوتین ادامه می‌یابد: رئیس جمهور با قرار دادن همه پرسی در سراسر کشور در مورد اصلاحات قانون اساسی، حکمی را امضا کرده است که می‌تواند او را تا سال ۲۰۳۶ در ۲۲ آوریل در قدرت نگه دارد. مقامات قول داده اند که تحولات ویروس را زیر نظر بگیرند، اما تا این تاریخ تغییری در مشاهدات خود نداده اند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
4
26
روسها که همیشه نشون دادند قابل اعتمادترین مقامات رو دارند. از جناب استالین و گولاگها بگیر تا همین چرنوبیل و بقیه داستانهاشون. یکی ما شفافیم یکی چین یکی روسیه. بقیه دنبا همه مبهم و کدر هستند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
1
23
شایدم کار روسیه است...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
0
22
نکنه جدی جدی این ویروس ساخته روسیه باشه؟!
محفوظ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
1
17
راستگویی در آمار و ارقام تلفات کرونا مهم است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
2
14
ودکا
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
0
14
دروغ هرچه گنده ترباورش ساده ترشنونده بایدعاقل باشدالبنه نباید ازمعجزاتی که همسایه شمالی میکنندغافل شد! مارایادنصرالدین معروف انداخت که چوبش رابه زمین زدوگفت اینجاوسط دنیااست یکی سئوال کردباورنمیکنم نصرالدین گفت باورنمیکنی وقبول نداری خودت مترکن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
2
11
سلام. چون تو روسیه همه از منتخب خود (دولت) تبعیت میکنند و یک رییس‌جمهور بیشتر ندارد. ولی ایران صدها دولت دارد و...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
1
16
ایا مطمئن هستید مانند فاجعه چرنوئیل کتمان نمیکند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
1
12
آینده قضاوت خواهد کرد که نقش دو کشور کمونیست چین و روسیه در شکل گیری و تولید و همچنین انتقال کرونا به دنیا چگونه بوده است از دو منظر هم موفق شدن یکی شکستن حاکمیت غرب خصوصا آمریکا بر اقتصاد جهانی و تزلزل در این حاکمیت دوم چالش جدی برای ترامپ در انتخابات پیش رو کما اینکه تا الان موفق, بودند. شواهد و قراین فراوان بر وجود کنتل این دو کشور در خصوص این بیماری موجود است از تعداد مبتلایان وکنترل ان تا جغرافیای خاص درگیر به این بیماری در این دو کشور.
کوروش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
1
16
کدام انسان عاقلی سخنان روس و سیستم سیاسی روسیه را 100٪ باور می کند!
پوریا
|
Netherlands
|
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
0
9
#روسیه
از دو الی سه سال پیش اگه آمار خرید طلا بانک مرکزی روسیه در بیارید بشدت در حال جمع کردن و خرید طلا بود و آمریکا هم با افزایش نرخ بهره روسیه کمک کرد که طلا با قیمت پایین‌تری جمع کنه البته بگم این کمک ناخواسته بود
بهر حال روسیه طلا رو رو هر انس طلا به قیمت های 1170 الی 1400 تا میتونست جمع کرد
الانم که با پا فشاری روی عدم کاهش تولید نفت باعث شده نفت بشدت کاهش پیدا کنه
ترامپ دوست عزیز پوتین با جنگ تجاری چین که هیچ ثمری نداشت باعث شد بخش زیادی از تجارت خارجی چین بدست روسیه بیوفته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
0
14
خدا کنه کرونایها رو به ایران هدیه نده وبه ایران نفرسته ان شاءا...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
0
15
چون خودش ویروس رو ساخته و تطئه خودش بوده الانم که داره واکسنشو امتحان میکنه
ناشناس
|
Germany
|
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
1
16
دلیل محکم تر اینه که ویروس تولید خود روسها بوده . شک نکنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
0
16
چون روسها استاد مخفی کاری هستند. داستان چرنوبیل رو یادتون‌رفته؟
صالح کعب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
1
13
مرگ برشوروی وهر چه خارجی که خدا نشناس
فقط
نه دین دارید وحتی به انسانها هم رحم میکنید
درود
|
United States of America
|
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
1
9
رادیو فردا قسمت نظراتش رو بست شما قسمت نظرات رو باز کردید،جالبه!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
1
14
نخیر. این ویروس محصولی با هماهنگی دقیق چین با روسیه بود با هدف به هم ریختن دنیا‌.
سهیل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
0
11
خیر. چون کار خود کثافتشونه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
1
5
تو این سرزمین یخی و خالی از عاطفه، مراودات انسانی مثل ایران و ایتالیا و چین نیست و بالطبع گسترس بیماری هم کمتره.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
0
14
چون روسيه پشت پرده اين ويروسه مثل سياه زخم كه معلوم شد كار اونا بود باورش سخته روسيه با چنين وسعت مرزي كه با كشورها درگير داره اصلا تا حال به مشكلي نخورده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
0
11
شایدخودشون این ویروس رو درست کردن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
0
13
شايد هم ويروس را روسية درست كرده باشه
رضا زنده دل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
1
5
به احتمال بسیار زیادی آمار واقعی مبتلایان رو تا بعد همه پرسی اعلام نمی کنن.مطمئن باشید که تعداد مبتلایانشون بسیار بالاست ولی به اسم امراض دیگه فوتیهاشون رو نشون میدن.
م
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
13
3
به نظرمن بچسبیم به روسیه بهتره تا آمریکا. قشنگ قویه. مثل آمریکا فقط رسانه نیس. تولید زالو روسیه اندازه فروش نفت ایرانه!!!
سید عباس تسبیحی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
9
0
می خوایید بگید دروغ میگن ، نه خیر روس ها سیر زیاد مصرف میکنند ، خیلی با فاصله صحبت میکنند، خیلی سرد در رابط اجتماعی هستند ، به شدت مراقب در سرما دارند ، و متاسفانه وتکا
ناشناس
|
France
|
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
1
3
دریا به همون روشی که مسئولین ما عمل کرده اند آنها هم لابد عمل کرده اند
بی مُخ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
0
10
دلیلش اینه که خودش ویروس رو درست کرده... یکم بفهم
هیتلر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
5
1
مدیریت دارن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
7
0
خوب کاش مسولین از روسیه کمک بخواهند. ‌‌.
ناشناس
|
United States of America
|
۰۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
0
10
آیا اتهامات اعلام شده در خصوص امریکا در بوجود آوردن وسر منشا بودن ویروس کرونا شامل همسایه شمالی ایران هم میشود یا آنها تافته جدا بافته هستنند
مسلم اسماعیلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
1
3
سرعت پیش روی این ویروس در دماهای خیلی پایین و بالا بسیار کند میشه
سرعت پیش روی در دمای منفی 10درجه تا مثبت 25 بشدت بالاست.
سواد پزشکی ندارم. فقط براساس تحلیل شخصیم هست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
0
13
اینکه روسیه حتی با چین مرز مشترک داره به نظر میاد ایکه زیر سیصد نفر مبتلا شده باشه و مقایسه ایتالیا ک اسپانیا و آمریکا و ایران شک برانگیز است....
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
0
11
چون تمامی آمارش دروغه..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
0
16
از یه آدمی مثل پوتین انتظار آمار واقعی و شفاف دارید؟
سید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
0
15
هیچ وقت حرفهای کشورهای کمونیستی و اقتدار گرا رو باور نکنید، اونها متخصص دروغگویی و فریبکاری هستند و اصولا با همین روش حکومت میکنند. مردم کره شمالی هنوز فکر میکنند قهرمان جهان در فوتبال هستند!!!!
شبنم
|
Germany
|
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
8
2
ایکاش روسیه برای جلوگیری از گسترش کورونا ویروس به ایران هم کمک می کرد.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
0
11
این حمله بیولوژیک کارروسهاست .چراکرونای سرمادوست چندان به روسهاکاری نداشته است؟!!!
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
1
0
مطابق منطق وعقل ویروس کرونا میتواندکارروسهاباشدچون تاکنون ایران ۲۱ هزارمبتلا آمریکا ۳۰ هزارمبتلاداشته درحالیکه روسیه بسیارسرد(کروناسرمادوست است) فقط ۲۵۶ مبتلاآنهم فقط بایک فوتی داشته بنابراین روسیه که کمترین ضرررادیده میتواندمتهم باشد.کشورهای درگیرعمده مگردیوانه اندکه اینکاررامرتکب شوند.
ثابتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
0
1
روایت موثق داریم که این جماعت اصلا سرما هم نمیخورن چه برسه به کرونا!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
0
1
چون تو روسیه فقط یک سیستم و دولت تصمیم میگیرد نه مثل کشور ما که هزارتا رییس دارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
0
1
اینکه در چین با جمعیت میلیاردی فقط 80 هزار نفر به این ویروس مبتلا شدند و توانستند جلوی انتشار ویروسی که از طریق هوا منتقل می شود را بگیرندمشکوک نیست.شاید اصلا نه 80 هزار نفری در کاربوده و نه 3000 فوتی!
سکینهل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
0
1
بالاخره چی کاره این است یا آن .......خب نتیجه.......
نظرات بینندگان