arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۸۰۸۶
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۰۹ - ۰۵ فروردين ۱۳۹۹

حال وهوای بی‌سابقه شیراز به خاطر کرونا؛ مغازه‌ها بسته، خیابان‌ها خلوت

حال وهوای این روزهای بهاری شهر شیراز طی تاریخ بی‌سابقه است و به نظر می‌رسد تیر ویروس فراگیر کرونا پشت درِ مغازهای بسته و خیابان‌های کاملا خلوت به سنگ خورده است و پرچم شیرازی‌ها در جدال با این مهمان ناخوانده نوروزی کاملا بالاست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

حال وهوای این روزهای بهاری شهر شیراز طی تاریخ بی‌سابقه است و به نظر می‌رسد تیر ویروس فراگیر کرونا پشت درِ مغازهای بسته و خیابان‌های کاملا خلوت به سنگ خورده است و پرچم شیرازی‌ها در جدال با این مهمان ناخوانده نوروزی کاملا بالاست.

برای بیان چگونگی حال و هوای این روزهای شهر شیراز، چندین بار و در ساعت های مختلف به خیابان های این کلان شهر سر زدیم، خیابان هایی که می شود در آن با سرعت زیاد و بدون هیچ مانعی رانندگی کرد و سریع به مقصد رسید.

چهره های سرنشینان ماسک دار چند خودرو انگشت شمار که در برخی خیابان های شیراز تردد می کردند نشانگر وحشت و معلوم بود می خواهند باشتاب به خانه که این روزها پناهگاه شده بروند.

خیابان های کریم خان، لطف علی خان زند، مشیر فاطمی، ملاصدرا، نمازی، سه راه احمدی، سه راه طالقانی، میدان شهرداری، فلکه ستاد،چهارراه سینما سعدی، خیابان عفیف آباد، خیابان نادر، بولوار معالی آباد و خیابان های اطراف آرامگاه حافظ و سعدی، حوالی بازار وکیل، دروازه قرآن، دروازه سعدی و بسیاری از خیابان های دیگر را این همه در سکوت ندیده بودیم و شاید هم دیگر چنین اتفاقی نیفتد که چهره شهر این همه خلوت باشد.

دروازه قرآن، سیل و اینک کرونا

پنجم فروردین ماه سال ۹۸ بود که سیل در دروازه قرآن شماری ازمسافران را با خود بُرد اما امسال در این چنین روزی این دروازه قدیمی خلوت ترین روزهای تاریخی را سپری می کند و مردم برای جنگ با کرونا به خانه رفتند و دروازه قرآن را با همه زیبایی هایش تنها گذاشتند.

از تو کوچا تو پس کوچا بوی کرونا میاد کاکو

رایحه های بهاری در این فصل ، شیراز را شهری خاص در ایران و حتی خارج کشور نشان می داد، به هر کجا که سر می زدی نوای خوش پرندگان و رقص شکوفه های بهاری به چشم می خورد اما هم اینک این جلوه های طبیعت زیبا تنها شده اند و منتظر روزهای خوش هستند و باید گفت از توکوچا تو پس کوچا به جای بوی بهار بوی کرونا میاد کاکو.

تلخ و شیرین

مردم در این روزها دلشان لک می زند برای خوردن آش کارده در دروازه قرآن و بلوار چمران اما آنها واقعا کرونا را جدی گرفته اند و برای شکست دادن این ویروس چرک و بدقلق با ماندن در خانه هم قسم شده اند و تفریح و دید و بازدیدها را برای وقتی دیگر گذاشته اند.

کارده نام گیاهی است که این آش با آن پخته می شود؛ فرآوری و از تلخی بیرون آوردن کارده،دارای روندی سخت و لازمه کوششی در خور تحسین است.

مردم اینک معتقد شده اند که تلخی روزگار کرونایی با صبر و حوصله، به شیرینی تبدیل می شود.

پرچم شیرازی‌ها بالاست

از زمانی که ویروس کرونا موجی از ترس در مردم ایران و سراسر دنیا ایجاد کرد، اگرچه شماری آن را جدی نگرفتند اما هستند بسیاری از مردمان که برای سلامت خود و خانواده، نشستن در خانه را تنها راه مبارزه با کرونا می دانند و شیرازی ها هم اینک این مبارزه را درپیش گرفته اند و آمار مبتلایان این استان هم نسبت به سایر نقاط کمتر و امیدوار کننده است و فارس را استانی مبارز با این ویروس در کشور معرفی کرده است.

ورود به شیراز همچنان ممنوع

از دیگر نکات قابل توجه از ابتدای تعطیلات سال جدید این بود که دروازه های ورودی به شهر شیراز توسط ماموران به شدت کنترل می شود و از ورود مسافران به طور جدی جلوگیری می شود و چانه زنی هم فایده ندارد و اینک در روزهای آغازین سال ۹۹ ترافیک بسیار کمتری نسبت به روزهای اول شیوع کرونا نیز مشاهده می شود.

مادرم را ندیده ام

در محل پلیس راه شیراز به اصفهان، راننده خودرویی که با سه سرنشین به شیراز آمده بود وقتی با ممانعت ماموران روبه رو شد، با لهجه یزدی به ماموران گفت: برای دیدن مادرم که در شیراز زندگی می کند، آمده‌ام. مامور در پاسخ به او گفت من که شیرازی هستم هنوز نتوانسته‌ام مادرم را در این روزهای سال جدید ببینم شما چگونه از یزد به شیرازآمدی تا مادرت را ببینی؟

با این حال ماموران این خودرو را به پارکینگ هدایت کردند تا مدارک و ادعای آنها را مورد بررسی قرار دهند.

آنچه که از ورودی شمالی شهر شیراز دیده می شد نشانگر این بود که ماموران با جدیت کار را دنبال می کردند و در این باره سنگ تمام گذاشته اند تا مدافع جان فارسی ها و دیگر هموطنان باشند.

به هرحال شیرازی ها در خانه ماندند تا جان کسانی را که در سنگر بیمارستان ها برای نجات جان مبتلایان به کرونا می کوشند، حفظ کنند.

مدافعان سلامت و بهداشت را در این روزها باید ستود چرا که شماری از آنها جان خود را از دست دادند و بسیاری از آنها هم هنوز نتوانسته اند خانواده خود را ببینند

عروسی دوباره به در خانه شیرازی ها خواهد آمد

شهروندان شیرازی که سخت در راه مبازره با کرونا هستند و این روزهای بهاری را در خانه ماندند تا کرونا را شکست دهند مطئمن باشند که دوباره عروسی به در خانه آنها خواهد آمد و جشن پیروزی را خواهند گرفت.

خواجه شیراز که این روزها دلتنگ مردم است چنین سروده است:

رسید مژده که ایام غم نخواهد ماند، چنان نماند چنین نیز هم نخواهد ماند

من ار چه در نظر یار خاکسار شدم رقیب نیز چنین محترم نخواهد ماند

آمار مبتلایان در فارس

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز دوشنبه چهارم فروردن ۹۹ بیان داشت: با شناسایی ۲۷ مورد جدید ابتلا به کرونا در استان فارس آمار مبتلایان به ۵۵۲ نفر رسید.

عبدالرسول همتی اظهار داشت: تاکنون ۱۷ نفر در استان جان خود را به دلیل ابتلا به کرونا از دست داده اند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان کرد: ۱۶۸ نفر از مبتلایان به دلیل دارا بودن علایم محدود این بیماری در قرنطینه خانگی به سر می برند و ۱۷۵ نفر نیز با بهبودی کامل از بیمارستان ترخیص شده اند.

همتی ضمن تاکید مجدد بر اهمیت رعایت اصول بهداشتی، از عموم مردم فارس خواست ضمن توجه ویژه به رعایت اصول بهداشتی، از ترددهای غیرضرور با جدیت پرهیز کنند و با عدم توجه به شایعات، اخبار و اطلاعات موردنیاز خود را از وبگاه اختصاصی بیماری کووید۱۹ به نشانی اینترنتی https://corona.sums.ac.ir/ دریافت کنند.

بیمارستان های شهید چمران و شهید فقیهی شیراز به عنوان مراکز درمانی پشتیبان هم اکنون در کنار بیمارستان علی اصغر(ع) شیراز کار مراقبت و درمان از بیماران کرونا را انجام می دهند.

علاوه بر شیراز، در شهرستان های فسا، نی ریز، اقلید، خرم بید، استهبان، داراب، ارسنجان، لارستان، کازرون، آباده ، مرودشت، سپیدان ، قیروکارزین، فیروزآباد، جهرم، گراش، بوانات، زرقان، سرچهان و کوار بیماران مبتلای به کرونا شناسایی شده است.

نظرات بینندگان