arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۸۶۰۶
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۲۰ - ۰۷ فروردين ۱۳۹۹
بیانیه ستاد حقوق بشر:

ملت ایران بزرگترین قربانی نقض فاحش حقوق بشر توسط آمریکا و اروپا در سال گذشته است

ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران به مناسبت روز جهانی «حق بر دانستن حقیقت و کرامت قربانیان نقض فاحش حقوق بشر» بیانیه ای را صادر کرد. در این بیانیه آمده است:تحریم­ های یکجانبه و ثانویه آمریکا، خصوصا در حوزه دارو، در شدیدترین حالت خود علیه مردم ایران ادامه دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، در بیانیه ستاد حقوق بشر به مناسبت روز جهانی «حق بر دانستن حقیقت و کرامت قربانیان نقض فاحش حقوق بشر» آمده است: تحریم­ های یکجانبه­ آمریکا در قضیه بیماران پروانه ­ای موسوم به ای بی، جان ده­‌ها کودک را به جهت نرسیدن دارو گرفت. همچنین تحریم های غیر قانونی آمریکا بر بهره­‌مندی از تمامی حقوق بشر تاثیر منفی گذاشته و حتی در شرایطی که ویروس کرونا، پاندمیک و جهانگیر شده است، این تحریم­ های یکجانبه و ثانویه، خصوصاً در حوزه دارو، در شدیدترین حالت خود علیه مردم ایران ادامه دارد.

متن کامل بیانیه به شرح ذیل است:

«دیروز ۲۴ مارس ۲۰۲۰، روز جهانی "حق بر دانستن حقیقت" بود. این روز که به ابتکار شورای حقوق بشر و با صدور قطعنامه ­ای از سوی مجمع عمومی در دسامبر ۲۰۱۰ به عنوان روز جهانی حق بر دانستن حقیقت و کرامت قربانیان نامگذاری شد، بر اهمیت زنده نگه‌داشتن خاطره قربانیان نقض­ های فاحش و سیستماتیک حقوق بشری و همچنین گرامی­ داشت یاد کسانی که در مسیر ارتقاء و حمایت از حقوق بشر جان خود را از دست داده‌اند، تاکید دارد.

ملت ایران، طی ماه‌­ها و سال گذشته شاهد موارد متعددی از نقض فاحش حقوق بنیادین بشری خود از جمله حق حیات و حق بر سلامتی بوده‌­اند. نمونه­ آشکار این مورد که طی سال گذشته استمرار داشته است، تحریم های یکجانبه و غیر قانونی آمریکا است که بر بهره­‌مندی از تمامی حقوق بشری تاثیر منفی گذاشته و حتی در شرایطی که ویروس کرونا، پاندمیک و جهانگیر شده است، این تحریم‌­های یکجانبه و ثانویه، خصوصاً در حوزه دارو، در شدیدترین حالت خود ادامه دارد.

تحریم­‌های یکجانبه­ ی آمریکا پیشتر در قضیه بیماران پروانه‌­ای موسوم به ای بی، جان ده‌­ها کودک را به جهت نرسیدن دارو گرفت. دولت آمریکا همچنین پیشتر با ایجاد مانع بر سر راه کمک­‌های بشردوستانه در جریان بحران­ های انسانی از جمله در سیل ۱۷ مارس ۲۰۱۹ و زلزله­ ۱۲ نوامبر ۲۰۱۷ ایران، به محروم نمودن آحاد ملت ایران از دسترسی و خرید اقلام بشردوستانه و بنا نهادن رویه ­ای برخلاف مسلمات حقوق بین­‌الملل‌ بشر مبادرت ورزیده بود.

از طرف دیگر، سایر کشورها از جمله برخی کشورهای اروپایی نیز نه تنها به اجرای تحریم­‌های غیر قانونی آمریکا مبادرت ورزیده ­اند، بلکه خود نیز در مسیر وضع تحریم علیه ملت ایران از جمله در اوایل سال گذشته گام برداشته اند. این کشورها نیز به مانند آمریکا، مرتکب نقض فاحش حقوق بنیادین بشر محسوب می‌­شوند.

علاوه بر مورد فوق که به قربانی شدن­ شمار قابل توجهی انسان بی­‌گناه در ایران منتهی گردید، ترور هدفمند یکی از فرماندهان نیروی نظامی جمهوری اسلامی ایران، سردار سپهبد قاسم سلیمانی که از سوی رئیس جمهور جنایتکار رژیم آمریکا مورد تایید قرار گرفت، از جمله­ دیگر موارد نقض فاحش و سیستماتیک حقوق ملت ایران طی سال گذشته محسوب می­‌شود. ترور هدفمند سردار شهید سلیمانی، نه ­تنها نقض قواعد مسلم حقوق بین‌الملل بشر از جمله حق حیات و نیز نقض قواعد مسلم حقوق بین‌­الملل عمومی از جمله نقض قاعده­ منع توسل به زور بود، بلکه نقض آشکار حقوق ملت ایران در برخورداری از یک فرمانده­ شجاع و قهرمان ملی بود. حضور ده­‌ها میلیونی ایرانیان در خیابان­‌های شهرهای بزرگ و کوچک ایران برای تعظیم و تکریم و تشییع سردار سپهبد سلیمانی، نشانگر عمق تعلق خاطر و اوج دلبستگی آحاد ملت ایران به این قهرمان ملی بود. وی همچنین بزرگترین و بارزترین مدافع حقوق بشر مردمان منطقه به حساب می­‌آمد و ترور وی توسط تروریسم دولتی آمریکا، نقض فاحش حقوق ملت‌های منطقه در جریان مبارزه با داعش و تروریسم بود.

ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران، ضمن گرامی داشت روز ۲۴ مارس در خصوص حق بر دانستن حقیقت، این حقیقت را بار دیگر به جهانیان خاطرنشان می‌­شود که یکجانبه­‌گرایی و نقض فاحش و سیستماتیک حقوق ملت­‌ها، به رویه‌­ای یکسان از سوی دولت آمریکا تبدیل شده است که مثال‌های فوق از جمله مصادیق جنایات این کشور طی سال گذشته و تنها نسبت به ملت ایران می­ باشند.

در همین چارچوب، ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران، زنده نگه‌داشتن خاطرات قربانیان از جمله شهروندان ایرانی که قربانی تحریم‌­های ظالمانه آمریکا شدند و یاد کسانی که در مسیر ارتقاء و حمایت از حقوق بشر جان خود را از دست داده‌­اند از جمله سردار سپهبد قاسم سلیمانی را وظیفه­ ذاتی خود دانسته و تاکید می­‌نماید که عدم واکنش و انفعال سایر کشورها و سازما­ن­‌های بین‌­المللی و منطقه‌­ای، در موارد نقض فاحش و سیستماتیک حقوق بشر، تهدیدی آشکار بر وجود قواعد مسلم حقوق بین‌­الملل بشر بوده و منطق آن قواعد که همانا ارتقاء و حمایت از حقوق بشر است را به ورطه نابودی خواهد کشانید.»

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان