arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۸۷۹۶
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۱ - ۰۸ فروردين ۱۳۹۹

مصر خبرنگار گاردین را به اتهام انتشار اخبار نادرست درباره کرونا اخراج کرد

دولت مصر خبرنگار روزنامه انگلیسی گاردین را به اتهام آنچه انتشار گزارش نادرست درباره آمار مبتلایان به کرونا در این کشور خواند، اخراج کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزنامه انگلیسی «گاردین» اعلام کرد که خبرنگارش در قاهره پس از انتشار گزارشی درباره شیوع ویروس کرونا در مصر از سوی مقامات مصری مجبور به ترک این کشور شده است.

کمیته اطلاعات رسانه در مصر در 27 اسفند گذشته دفتر گاردین در قاهره را به دلیل انتشار آنچه اخبار نادرست خواند، تعطیل کرده بود.

گاردین می‌گوید گناه این روزنامه نگار این بود که صحت اطلاعات رسمی درباره آمار ثبت شده از مبتلایان قطعی به کرونا در مصر را زیر سوال برده است

به نوشته گاردین دیپلمات‌های مصری به «روت مایکلسون» که از سال 2014 به عنوان خبرنگار گاردین در مصر فعالیت می‌کند، گفتند که نهادهای امنیتی در مصر مجوز خبرنگاری وی را لغو کردند از او می‌خواهند این کشور را ترک کند.

مایکلسن در پانزدهم مارس گزارشی را منتشر کرد که در آن بر اساس یافته‌های کارشناسان بیماری‌های عفونی در دانشگاه تورنتو و همچنین اطلاعات عمومی و شرایط بهداشتی، میزان شیوع ویروس در مصر را بالاتر از آماری دانست که توسط دولت مصر تأیید شده است.

وی همچنین به پژوهش منتشر شده توسط مجله پزشکی لنست اشاره کرد که در آن بر اساس داده‌ها تخمین زده شده که در آغاز ماه مارس مصر احتمالات بین شش هزار تا 19.310 مورد مبتلا به ویروس کرونا داشته است.

در آن زمان دولت مصر تاکید کرده بود که شمار مبتلایان به کرونا از سه نفر فراتر نمی‌رود و مایکلسن از سوی رئیس سازمان اطلاعات رسانه در مصر احضار شده و به انتشار اطلاعات نادرست و ایجاد ترس در جامعه مصر متهم شد.

در همین راستا دولت مصر از گاردین خواست این گزارش را از سایت خود حذف کرده و عذرخواهی کند و در هفدهم مارس مقامات مصر مجوز کار خبرنگاری مایکلسن را لغو کرد.

در مصر وزارت بهداشت این کشور با ثبت ۵۴ مورد جدید ابتلا به این ویروس شمار کل مبتلایان را ۴۵۶ نفر اعلام کرده است و با فوت یک نفر در روز چهارشنبه شمار کل جان باختگان ۲۱ نفر و شمار بهبود یافتگان را در مجموع ۹۵ نفر اعلام کرد.

منبع: فارس
نظرات بینندگان