arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۹۲۶۶
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۷ - ۱۱ فروردين ۱۳۹۹

برای جلوگیری از شیوع کرونا به ۱۸ رسانه اینترنتی مجوز پخش زنده داده شد

سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) با توجه به شیوع کرونا در کشور و توصیه به خانه ماندن مردم، به عنوان نهاد تنظیم‌گر صوت و تصویر در فضای مجازی برای ۱۸ رسانه اینترنتی مجوز پخش زنده برنامه‌های کنسرت، آموزشی و مذهبی را صادر کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«علی سعد» مدیر روابط عمومی ساترا (سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی) درباره این خبر افزود: با شیوع بیماری کرونا در کشور، ساترا به عنوان متولی و رگولاتور رسانه‌های صوت و تصویر، پیگیری ایده‌ای را که از قبل وجود داشت تسریع کرد و اقدام جدیدی در حوزه پخش صوت و تصویر در کشور شکل گرفت که آن هم امکان پخش زنده برای رسانه‌های صوت و تصویری در بستر فضای مجازی در ایام شیوع کرونا بود که پیش از این ممنوع و غیر قانونی بود.

سعد با بیان این که بر اساس تفسیر قانون اساسی، این کار در انحصار صدا و سیماست و دستگاه‌های نظارتی و قضایی روی این مورد حساس هستند و وارد عمل می شوند، خاطرنشان کرد: با هماهنگی‌های ساترا و برگزاری جلسات متعدد، در نهایت اواخر اسفند دستورالعمل پخش اجتماعات مجازی برای پخش زنده کنسرت‌ها، تئاترها، برنامه های آموزشی و برنامه های مذهبی روی پلتفرم‌های داخلی صادر شد.

وی افزود: به محض انتشار دستور العمل، رسانه‌هایی که از نظر فنی این قابلیت را داشتند، درخواست خود را به ساترا فرستادند و پس از آن صلاحیت سنجی آغاز شد.

برای سنجش صلاحیت رسانه‌ها سه مسأله کلی اهمیت داشت که سعد در این خصوص گفت: پاس کردن قابلیت‌های فنی مورد نظر، معتبر و دارای مجوز بودن رسانه و محتوایی که قرار است از مجرای آن منتشر شود جزو موارد مهم بود. با بررسی این موارد در مدت یک هفته کار تمام وقت، برای ۱۸ رسانه مجوز پخش زنده صادر شد.

سعد گفت: با یک هماهنگی مناسب در سطوح مختلف حاکمیت، تمام دستگاه‌ها مانند وزارت ارشاد، شهرداری تهران که قصد داشتند براساس وظیفه خود محدودیت‌هایی را که برای مردم به وجود آمده با چنین امکانی جبران کنند، دست به دست هم دادند و کنسرت مجازی برج میلاد انجام شد.

وی افزود: برنامه‌های کنسرت سه شب برگزار شد و پخش آن تا ۲۱ فروردین هر شب ساعت ۲۱ از رسانه‌های تحت مجوز ساترا ادامه خواهد داشت. استقبال از کنسرت‌ها در سه شب گذشته به میزان چشمگیری بوده و هر روز بر تعداد مخاطبین افزوده می شود.

مدیر روابط عمومی ساترا با اشاره به شایعاتی که در روزهای گذشته در خصوص عدم نمایش ساز و آلات موسیقی در پخش آنلاین کنسرت ها مطرح شده بود، گفت: اصلا چنین موردی در دستورالعمل پخش اجتماعات مجازی نیامده و کنسرت‌های مجازی به طور کامل پخش خواهند شد و تا ۲۱ بهمن ادامه خواهد داشت.

سعد ادامه داد: منشأ این شایعه یکی از خبرنگاران حوزه موسیقی بود که البته به طور واضح غلط بود، اما توسط تعداد معدودی از رسانه ها بازنشر شد.

وی افزود: محتوای شایعه مذکور به این مسأله اشاره داشت که به دلیل این که «ساترا» به عنوان زیر مجموعه سازمان صدا و سیما به این رسانه‌ها مجوز داده، مطابق رویه تلویزیون در نمایش ابزار و آلات موسیقی، پخش این کنسرت ها از طریق رسانه های صوتی و تصویری اینترنتی نیز بدون نمایش ساز و ادوات موسیقی خواهد بود. این در حالی است که سه شب از اجرای کنسرت‌ها می‌گذرد و کنسرت‌ها بر اساس برنامه و با استقبال چشمگیر مخاطبان روبرو شده است و همه آنها می توانند روی پخش بدون مشکل این برنامه ها صحه بگذارند.

سعد اضافه کرد: هر عقل سلیمی می‌پذیرد که نمایش و پخش کنسرت زنده، بدون نمایش آلات موسیقی امکان ندارد. به علاوه. در دستور العمل ساترا چنین بندی وجود ندارد و رویکرد ساترا تمایز میان اقتضائات رسانه ملی به عنوان یک رسانه عمومی با رسانه‌های صوتی و تصویری اینترنتی به عنوان رسانه های خصوصی است.

وی اجرای پخش زنده توسط رسانه‌های صوتی و تصویری در ایام کرونایی را یکی از اقدامات قابل توجه در جهت تحقق شبکه ملی اطلاعات دانست و گفت: در این مدت بر اساس مسیری که سند شبکه ملی اطلاعات ترسیم کرده است، به نقطه ای رسیده ایم که از نظر تعداد رسانه های صوتی و تصویری و میزان محتوای ایرانی منتشر شده توسط آنها در جایگاه خوبی هستیم و اکنون صرفا اینستاگرام در کشور ما مجرای انتشار ویدیو و محتوا نیست.

سعد در پایان گفت: برخی رسانه‌های جدید نیز در حال دریافت مجوز هستند و به زودی آن‌ها نیز پخش زنده را در چارچوب دستورالعمل اجتماعات مجازی ساترا آغاز می‌کنند.

برنامه‌های کنسرت‌هایی که از پلتفرم‌های داخلی مانند فیلمنت، لحظه، سیمای همراه، تماشاخونه، فیلما، مهر، هاشو، پویا رسانه، شبکه مد، نواز، نوا، لایواستیج، نماوا، پویا رسانه، ام پی فور، تی وی پلاس، گپ فیلم، گیلان مدیا پخش می‌شوند، به شرح زیر است:

رضا یزدانی (۱۲ فروردین)، گروه رستاک (۱۳ فروردین)، حمید عسگری (۱۴ فروردین)، گروه گیل و آمارد _ ناصروحدتی _ (۱۵ فروردین)، مهدی یغمایی (۱۶ فروردین)، گروه ژوانا _سعدالله نصیری _ (۱۷ فروردین)، حمید حامی (۱۸ فروردین)، لیان بوشهر (۱۹ فروردین)، سینا سرلک (۲۰ فروردین)، اشوان _اشکان خدابنده لو _ (۲۱ فروردین)

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان