arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۹۴۵۹
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۲۳ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۹

یادداشت‌های محمدعلی فروغی، چهارشنبه ۱۲ فروردین ۱۲۹۸: خیلی غریب است، حالا که ممتازالسلطنه مهمانی می‌کند روس‌ها را وعده می‌گیرد!

شب مهمان ممتازالسلطنه [سفیر ایران در فرانسه] بودیم. مهمان‌ها همه روس بودند. خیلی غریب است، حالا که ممتازالسلطنه مهمانی می‌کند روس‌ها را وعده می‌گیرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خیلی غریب است، حالا که ممتازالسلطنه مهمانی می‌کند روس‌ها را وعده می‌گیرد!سرویس تاریخ «انتخاب»؛ در نوامبر ۱۹۱۸ قرارداد متارکه جنگ بین متفقین و آلمان و اندکی بعد متحدانش امضا می‌شود. متفقینِ پیروزشده، طبعا شرایط خود را به متحدین تحمیل می‌کردند. کنفرانس ورسای که برای جامعه بین‌الملل از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است، در ژانویه ۱۹۱۹ آغاز می‌شود و با این‌که قرار نیست دول بی‌طرف در کنفرانس صلح نقشی داشته باشند. ایران به واسطه خسارات بسیاری که در جنگ دیده خود را با سایر دول بی‌طرف یکسان نمی‌پندارد... از همین رو در دسامبر ۱۹۱۸، هنگامی که دومین کابینه وثوق‌الدوله بر سر کار است، هیاتی به سرپرستی علیقلی‌خان انصاری (مشاورالممالک)، وزیر خارجه وقت، عازم پاریس می‌شود تا خواسته‌های ملی ایرانیان را در جامعه بین‌الملل مطرح سازد. اعضای دیگر این هیات عبارت‌اند از: محمدعلی فروغی (ذکاءالملک) رئیس دیوان عالی تمیز، سید ابوالقاسم‌خان انتظام‌الملک (عمید) رئیس کابینه وزارت خارجه، میرزا حسین خان معین‌الوزرا (علاء) وزیر سابق فواید عامه و تجارت، آدولف پرنی مستشار وزارت عدلیه و عبدالحسین مسعود انصاری پسر مشاورالممالک (به سمت منشی مخصوص هیات).

آن‌چه در پی می‌خوانید خاطرات روزنوشت محمدعلی فروغی، چهارشنبه ۱۲ فروردین ۱۲۹۸ است:

کاغذی که برای دفتر کنفرانس باید نوشته شود که مطالبه رسیدگی در کار نماییم تهیه کرده برای کلونه فرستادیم و مشغول ترتیب دوسیه برای دعاوی شدیم.

ناهار مهمان علیقلی‌خان [وزیر خارجه] بودم با انتظام‌الملک [رئیس کابینه وزارت خارجه] در یک مهمانخانه که از آن تعریف می‌کرد و گویا صاحبش آمریکایی باشد. پهلوی ما یک دکتر نظامی آمریکایی واقع شد. صحبتش با علیقلی‌خان گرم شد و جالب [و] خوب بود.

شب مهمان ممتازالسلطنه [سفیر ایران در فرانسه] بودیم. مهمان‌ها همه روس بودند. خیلی غریب است، حالا که ممتازالسلطنه مهمانی می‌کند روس‌ها را وعده می‌گیرد. وزیر مالیه قدیم روس موسوم به مسیو بارک و بارن تاوبه و یک نفر دیگر، یک نفر فرانسوی هم بود. مسیو فیلوز جوان بااطلاع باهوش صحبت‌های انترسان [جذاب] می‌کرد.

امروز کارت‌پستالی از میرزا ابوالحسن‌خان [برادر محمدعلی فروغی و موسس دارالمعلمین – انتخاب] رسید به تاریخ ۲۷ فوریه، از سلامتی متعلقان و دوستان خبر داده بود. هرچند قریب چهل روز قبل است باز غنیمت است. مخصوصا نوشته بود از دارالمعلمین نوشته شده. خوش‌وقت شدم که درالمعلمین دایر و به ریاست او برقرار شده است.

نظرات بینندگان