arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۹۴۸۳
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۲۱ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۹

دخالت آشکار آمریکا در امور داخلی ونزوئلا / وزیر خارجه آمریکا برای تغییر رژیم در ونزوئلا چارچوب معرفی کرد / انحلال مجلس موسسان ملی، درخواست آمریکا از ونزوئلا

وزیر خارجه آمریکا در دخالتی آشکار در امور داخلی ونزوئلا چارچوبی برای تغییر رژیم معرفی کرد و گفت فشار اقتصادی تا زمانی که مادورو یک گذار واقعی دموکراتیک را بپذیرد، ادامه خواهد یافت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مایک پمپئو روز سه شنبه در نشست خبری اضطراری و در بحبوحه همه‌گیری جهانی ویروس کرونا، این مطلب را مطرح کرد.

در یکی از بندهای این چارچوب آمده است: اعضای مجمع ملی به طور کامل بازگردند، دادگاه عالی هم دستور تحقیرآمیز را لغو کند و تمام اختیارات ارتش ملی از جمله مصونیت برای نمایندگان اعاده کند و مجمع مؤسسان ملی (ANC) منحل شود.

بر این اساس، ایالات متحده آمریکا تحریم‌های اعمال شده برای اعضای مجمع موسسان ملی را لغو می‌کند.

وزیر خارجه ترامپ در پاسخ به این سوال که آیا در این چارچوب از خوان گوایدو رئیس جمهوری خودخوانده ونزوئلا حمایت خواهید کرد یا خیر، گفت مطمئنا ما از گوایدو حمایت می کنیم، او و تیمش می دانند که مادورو باید برود.

تحریم دارو و تجهیزات پزشکی

پمپئو همچنین در پاسخ به این سوال که تحریم‌ها در شرایط گسترش کووید-۱۹ بر توانایی کشورها فارغ از اینکه چه کشوری است، اثر منفی داشته است، افزود: ما همواره سیاست‌هایمان را ارزیابی می‌کنیم اما کمک‌های بشردوستانه همچون دارو و تجهیزات پزشکی در هیچ زمانی و هیچ مکانی تحریم نبوده‌اند.

البته وزیر خارجه آمریکا نگفت که چگونه این اقلام در سایه تحریم‌های شدید بانکی تامین خواهند شد.

وی ادامه داد: این اقلام به هیچ‌وجه تحت تحریم نیستند و هیچ‌گونه ممنوعیتی برای انتقال کمک‌های بشردوستانه به این مکان‌های دشوار و دارای مشکل‌ وجود ندارد.

وزیر خارجه آمریکا بدون اشاره به آثار تروریسم اقتصادی بر منابع کشورها مدعی شد: برخی از این کشورها به ساخت بمب و موشک و توانایی هسته‌ای ادامه می‌دهند در حالی که مردم‌شان از گرسنگی رنج می‌برند.

پمپئو که از تروریسم اقتصادی و یکجانبه‌گرایی برای تسلیم کشورها و تغییر رژیم بهره‌ می‌برد و در شروط ۱۲گانه علیه ایران به خوبی متبلور است، تصمیم سران کشورهای مورد تحریم را به نفع مردمشان ندانست و آن را برای مردم آسیب رسان خواند.

وی در ادامه این شرایط را بسیار غم‌انگیز هم توصیف کرد.

وزیر خارجه ترامپ که پس از جنگ طلبی، این روزها به وزیر نفرت هم شهرت یافته است، اظهار کرد: آمریکا نه تنها هیچ‌وقت کمک بشردوستانه را تحریم نکرده‌ است، بلکه همواره به کره شمالی و ایران و حتی ونزوئلا کمک بشردوستانه خود را پیشنهاد کرده‌است.

پمپئو ادامه داد: این یک بحران انسان دوستانه است و ما همواره بیش از رهبرانشان به مردم آنجا توجه داریم.

جنگ طلبی رئیس دستگاه دیپلماسی ترامپ

وزیر خارجه آمریکا درباره تحولات عراق هم گفت: ما شاهد تلاش‌هایی برای حمله به پایگاه‌های آمریکایی در عراق از سوی گروه‌های شبه نظامی شیعه بودیم. پاسخ ما بسیار ثابت است. ما همیشه از منافع آمریکا اعم از دیپلمات‌ها، سفارت و کنسولگری دفاع می‌کنیم. اگر آنها یا هرکسی که به عنوان پیمانکار با ما یا وزارت دفاع همکاری کند، تهدید شوند ما پاسخ خواهیم داد.

پمپئو تاکید کرد: روشن است که شبه نظامیان شیعه با تجهیزاتی که ایران برای آنها فراهم می کند، آمریکایی‌ها را در عراق تهدید می کنند و رئیس جمهوری ترامپ سیاست ثابتی دارند که ما به همه آنها اعم از کسانی که تجهیزات را برای حمله به آمریکا فراهم می کنند، پاسخ می دهیم.

وی برای این اظهاراتش، ترور سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی را شاهد گرفت که در حمله هوایی آمریکایی‌ها در خاک کشور دیگری به شهادت رسید.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان