arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۹۶۱۳
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۶ - ۱۳ فروردين ۱۳۹۹

سخنگوی وزارت بهداشت: ورود یک دارو برای کرونا به فهرست دارویی کشور در صورت اثربخشی/ احساس نیاز بیشتر به نسخه‌‌نویسی الکترونیک در شرایط کرونایی / در روزهای آینده صادر کننده کیت کرونا خواهیم شد

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه احساس نیاز شدیدتری به نسخه نویسی الکترونیک داریم، گفت: گزارشات اولیه تأثیر نسبی فاویپیراویر بر بهبودی بیماران را نشان می‌‌دهد و در صورتی که هزینه اثربخشی نسبی آن ثابت شود وارد فهرست دارویی کشور خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کیانوش جهانپور با بیان اینکه همچنان در مرحله مدیریت بیماری هستیم، اظهار کرد: قسمت اعظم فاصله‌‌گذاری اجتماعی نیازمند اقناع افکار عمومی بود که پیش از عید اجرا شد و در مرحله دوم اعمال محدودیت‌‌ها بیشتر شد که در آغاز سال جدید شمسی آن را داشتیم و تا 20 فروردین ادامه خواهد داشت و اگر ارزیابی خطر به ما اجازه بدهد وارد فاز سوم یعنی فاصله‌‌گذاری هوشمند خواهیم شد و فناوری اطلاعات مطرح می‌‌شود و بر همین اساس محدودیت‌‌ها کاهش و برخی فعالیت‌‌های اجتماعی افزایش می‌‌یابد.

وی در مقایسه وضعیت کرونا در ایران و سایر کشورها، تصریح کرد: نمودار روند شیوع کرونا در ایران کوتاه‌‌تر از برخی کشورهاست؛ استراتژی اتخاذشده در وزارت بهداشت نشان داد موضوع فاصله‌‌گذاری اجتماعی می‌‌تواند با جلب مشارکت اجتماعی خوب و حمایت بین بخشی تأثیرگذاری به مراتب بیشتری از حکومت نظامی داشته باشد. مستندات حاکی از آن است که فاز دوم فاصله‌‌گذاری اجتماعی که ما الان در آن قرار داریم به کنترل بیماری کمک می‌‌کند و با در نظر گرفتن الگوهای فرهنگی، ساختار اجتماعی موضوع به نحوی مدیریت شود که در هفته‌‌های بعد شاهد کنترل و مهار بیماری باشیم.

وی ادامه داد: در برخی مناطق کشور شاهد نمودار نزولی شیوع هستیم در فاز مدیریت بیماری هستیم اما هنوز آن را مهار نکرده‌‌ایم؛ اگرچه بسیج ملی مبارزه با کرونا در مدیریت بیماری موثر بوده است تنها راه نجات کشورهای جهان از این بیماری، مسئولیت مشترک در قالب اقدام مشترک است؛ در برخی کشورهای جنوب شرقی آسیا زنگ طغیان مجدد بیماری به صدا درآمده است و بنابراین این مسئله همکاری تمام کشورها را می‌‌طلبد.

واکنش به اظهارات یک پزشک درباره فاویپیراویر

جهانپور در خصوص داروی Favipiravir که توسط یکی از پزشکان در لایو اینستاگرامی اعلام شده بود، تشریح کرد: مقررات و آیین‌‌نامه‌‌های حاکم بر ورود یک دارو به فهرست دارویی کشور مشخص است و در تمام دنیا یکسری اصول حرفه‌‌ای هست و هیچ جای دنیا در لایو اینستاگرامی درخواست ورود یک دارو به کشور را ابراز نمی‌‌کنند؛ این رفتارها ممکن است به دلیل خستگی ناشی از کار رخ دهد اما مطابق با اخلاق پزشکی نیست.

وی ادامه داد: این دارو قبلاً در چین و ژاپن آزمایش شده و ابتدا برای آنفلوآنزا استفاده می‌‌شد و گزارش‌‌هایی از اثربخشی نسبی آن بر کرونا وجود داشت و در ایران نیز در کنار سایر داروها مورد مطالعه قرار گرفت و گزارشات اولیه تأثیر نسبی بر بهبودی بیماران را نشان می‌‌دهد و در صورتی که هزینه اثربخشی نسبی آن ثابت شود وارد فهرست دارویی کشور خواهد شد. اگر فردی اطلاعاتی در زمینه این دارو دارد آن را به صورت مقاله به وزارت بهداشت ارائه کند.

وی در واکنش به اظهارات برخی افراد در فضای مجازی مبنی بر استفاده از این دارو برای برخی افراد و مسئولین، تصریح کرد: داروی فاویپیراویر در فهرست دارویی ایالات متحده نیست و FDA هنوز آن را تأیید نکرده است و اگر کسی پذیرفته است این دارو روی او آزمایش شود اقدام قابل توجهی است. تفاوتی بین بیماران در درمان وجود ندارد و پاسخ بیمار به یک داروی ضدویروسی تابع این نیست که فرد در چه سمتی قرار گرفته است!

وی افزود: این خلاف اخلاق پزشکی است که اگر بیمارهایی با این دارو درمان شده‌‌اند نام آنها اعلام شود. بنابراین ادعای مجازی مبنی بر درمان برخی مسئولین با این دارو مورد پذیرش نیست.

اثبات روش درمانی نیازمند کارآزمایی بالینی است

وی در خصوص سودجویی افراد با نام طب سنتی و اسلامی در زمینه درمان کرونا، خاطرنشان کرد: هیچ روش درمانی مبنی بر طب سنتی و طب مدرن برای درمان بیماری کرونا به طور قطعی ثابت نشده است و اگر یک داروی طب سنتی یا طب مدرن تحت کارآزمایی بالینی قرار نگرفته باشد، مورد پذیرش نخواهد بود.

احساس نیاز به نسخه نویسی الکترونیک

جهانپور در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌‌ای برای نسخه نویسی الکترونیک در شرایط شیوع کرونا دارید یا خیر، اظهار کرد: مفاد برجای مانده قانون پنجم وششم توسعه در خصوص نظام الکترونیک سلامت باید محقق شود؛ در گام اول استقرار نظام الکترونیک سلامت و درگام‌‌های بعدی نسخه‌‌نویسی و نظام ارجاع الکترونیک باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: البته در شرایط بحرانی کرونا اولویت و محوریت اصلی ما نسخه نویسی الکترونیک نیست ولی در حال حاضر نیز احساس نیاز شدیدی به این زیرساخت داریم؛ شاید بتوان گفت پرونده سلامت و نسخه‌‌نویسی الکترونیک سال‌‌ها ان طور که باید و شاید به آن پرداخته نشده بود و باید زودتر محقق می‌‌شد در این شرایط نیاز ما را به این مسئله نشان داد و امیدواریم در ماه‌‌های باقی مانده از دولت بتوانیم این مسئله را اجرا کنیم.

ایران کشور صادرکننده کیت تشخیصی کرونا در روزهای آتی

وی با بیان اینکه 90 آزمایشگاه تشخیصی برای کرونا داریم، اظهار کرد: قبل از اینکه بیماری وارد کشور شود و همزمان با طغیان کووید19 در چین مطالعات برای ساخت کیت انجام شد و به زودی به یک کشور صادر کننده کیت تشخیص کووید19 نیز تبدیل خواهیم شد.

جهانپور در خصوص تأثیر مصرف دخانیات بر ابتلا به کووید19 هشدار داد: بر اساس مطالعات کشورهای دیگر افراد مصرف‌‌کننده دخانیات و معتادان به خصوص افرادی که از مخدرهای استنشاقی استفاده می‌‌کنند پیش آگهی بدتری در صورت ابتلا به کووید19 دارند.

وی در خصوص وضعیت پیوند در کشور خاطرنشان کرد: معاونت درمان برای تجمیع بیمارستان‌‌های کرونا برنامه‌‌ای دارد و به نظر می‌‌رسد نیاز به تخت‌‌های بیمارستانی در روزهای آتی کمتر خواهد شد، می‌‌توانیم به تدریج شاهد پیوند اعضاء در برخی بیمارستان-های کشور در روزهای آتی باشیم.

جهانپور با بیان اینکه کرونا سراسر تهدید نبوده است، یادآور شد: یکی از اتفاقات مثبت در کنار همه اتفاقات منفی کرونا کاهش حوادث ترافیکی بود.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه هیچ بیمارستانی مجاز به عدم پذیرش و عدم انجام تریاژ و اقدامات اولیه نیست، یادآور شد: حتی اگر یک بیمارستان در یک شهر وجود داشته باشد، یک بخش از آن به بیماران کووید19 اختصاص یافته است و هرگونه عدم پذیرش توسط این بیمارستان‌‌های معین تخلف است.

جهانپور با بیان اینکه برنامه‌‌ای برای اعزام پزشک به منازل نداریم، تصریح کرد: اگر فردی نیاز به اقدام پزشکی فوریتی دارد با 115 تماس بگیرد و اگر فردی اقدام غیرفوریتی دارد بهتر است آن را به زمان دیگری موکول کند ولی اگر نیاز به مراجعه به پزشک است با 190 تماس بگیرد تا به مراکز درمانی مناسب راهنمایی شود.

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان