arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۰۲۰۲
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۸ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۹

کرونا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را به تعویق می‌اندازد؟

گاردین نوشت، همه گیری کرونا که تاکنون بازی های المپیک توکیو، فستیوال ادینبورگ و کنفرانس آب هوایی «کوپ۲۶» سازمان ملل را به هم ریخته، اکنون در آمریکا نیز انتخابات مقدماتی درون حزبی دموکرات ها را برهم زده است و آنها همایش خود را به تعویق اندخته اند؛ به طور کلی کارزار انتخاباتی در آمریکا در زمان متوقف شده است. زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سوم نوامبر (سیزدهم آبان ۱۳۹۹) است و این تاریخ بنابر قانون فدرال آمریکا وضع شده و ترامپ قدرت تغییر این تاریخ را ندارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

با توجه به پیامدهای شیوع ویروس کرونا بر بسیاری از جنبه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی آمریکا، اکنون این پرسش مطرح شده که آیا انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ می‌تواند در زمان مقرر برگزار شود؟

تارنمای خبری انگلیسی «گاردین» روز شنبه در گزارشی با عنوان «انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در زمان متوقف مانده» نوشت: واقعه ای همچون ویروس کرونا که کسی به آن فکر نکرده بود، اکنون شرایطی را سبب شده که کارشناسان می گویند کسی نمی داند آیا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در زمان خود برقرار می شود؛ در حالی که دونالد ترامپ نیز در «موقعیت متزلزلی» قرار دارد.

در ادامه این مقاله آمده است: همه گیری ویروس کرونا که تاکنون بازی های المپیک توکیو، فستیوال ادینبورگ و کنفرانس آب هوایی «کوپ۲۶» سازمان ملل را به هم ریخته، اکنون در آمریکا نیز انتخابات مقدماتی درون حزبی دموکرات ها را برهم زده است و آنها همایش خود را به تعویق اندخته اند؛ به طور کلی کارزار انتخاباتی در آمریکا در زمان متوقف شده است.

گاردین نوشت: زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سوم نوامبر (سیزدهم آبان ۱۳۹۹) است و این تاریخ بنابر قانون فدرال آمریکا وضع شده و ترامپ قدرت تغییر این تاریخ را ندارد.

اکنون آمریکا با بحران سلامت عمومی و اقتصادی دست به گریبان است و انتظار می رود بیش از ۱۰۰ هزار نفر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست دهند.

برای تغییر تاریخ و تعویق انداختن انتخابات آمریکا که اکنون بسیاری از ایالت های آمریکا می توانند با غیبت رای دهندگان پای صندوق های رای مواجه شوند، مراحل زمان بر و پیچیده حقوقی و قانونی را به دنبال دارد، زیرا مراسم سوگند نمایندگان در کنگره جدید آمریکا در سوم ماه ژانویه(۱۳ دی) و مراسم تحلیف ریاست جمهوری آمریکا نیز ۲۰ ژانویه(۳۰ دی) ۲۰۲۱ خواهد بود.

براساس این گزارش، تغییر در مراسم سوگند و تحلیف ریاست جمهوری آمریکا نیازمند تصویب دو سوم اکثریت آرا در هر دو مجلس سنا و نمایندگان و همچنین سه چهارم آرای ایالت های آمریکاست.

در همین حال ۱۷ ایالت آمریکا برای برگزاری انتخابات با آرا غیابی رای دهندگان باید نوعی عذر موجه داشته باشند؛ ضمن آنکه تغییر در قوانین، هزینه زیادی در پی دارد تا بتوانند رای گیری را به صورت «پستی» (mail-only election) انجام دهند؛ به گفته کارشناسان امکان وقوع تقلب در آن نیز بسیار است.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان