arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۰۵۲۴
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۱ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۹

موسوی: ۳۰ کشور و سازمان‌های مردم نهاد در کرونا به ما کمک کردند / اینستکس مقدمه‌ای است که کشورهای اروپایی به تعهدات ۱۱ گانه‌ عمل کنند

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: برخی دولت ها و کشورها خواستند موضوع کرونا را سیاسی کرده و از این آب گل آلود در دنیا ماهی خود را بگیرند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: برخی دولت ها و کشورها خواستند موضوع کرونا را سیاسی کرده و از این آب گل آلود در دنیا ماهی خود را بگیرند.

به گزارش فارس٬ سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران امروز (دوشنبه) در نشست خبری با خبرنگاران که از طریق ویدیو کنفرانس پخش شد٬ ضمن تشریح آخرین تحولات عرصه سیاست خارجی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ۲۰ فروردین سالگرد روز ملی فناوری هسته‌ای است. روح همه شهدایی که در این راه تقدیم انقلاب و ایران کردیم شاد باشد و امیدواریم این فناوری ملی و بومی با صلابت بالنده‌تر شود و در خدمت صلح٬ رفاه و امنیت مردم ایران٬ ملت‌های منطقه و جهان قرار بگیرد.

موسوی با همه دولت‌ها و ملت‌هایی که ویروس کرونا در آن کشورها شیوع یافته ابراز همدردی کرد و ادامه داد: از رنج کسی خوشحال نیستیم و با همه ابراز همدردی می‌کنیم اگرچه برخی دولت ها و کشورها خواستند این موضوع را سیاسی کرده و از این آب گل آلود در دنیا ماهی خود را بگیرند٬ ولی ملت ایران اینگونه نیست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی به کمک‌هایی که دولت و ملت ایران در مبارزه با کرونا دریافت کرده است اشاره کرد و افزود: ۳۰ کشور و سازمان‌های مردم نهاد٬ ایرانیان مقیم خارج از کشور از طریق سفارتخانه‌های ما کمک‌هایی را جمع آوری کرده و ارسال کردند که جا دارد از همه آنها قدردانی کنم.

وی افزود: این ویروس باعث شد همبستگی جهانی بین کشورها شکل بگیرد. در ایران ضمن اینکه این همبستگی بین مردم و اقشار مختلف ایجاد شد اقشار مختلفی دست به ایجاد کمپین‌های جهانی زدند و بعد انسانی موضوعات و تحریم‌هایی که ایران و برخی کشورهای مستقل دیگر با آن مواجه هستند٬ برجسته کردند و از این کمپین‌های قدردانی می‌کنم.

موسوی در پاسخ به سوالی عنوان کرد: ما شاهد تناقض و سردرگمی در گفتار و رفتار مقامات آمریکایی هستیم. آنچه برای ایران مهم است غیرقانونی بودن این تحریم‌هاست. هر گونه که بوده به گوش دنیا و مقامات آمریکایی رساندیم که این تحریم‌ها غیرقانونی و ظالمانه است و باید کل تحریم‌ها برداشته شود و در شرایط کرونایی اگر کمک نمی‌کنند مانع کمک رسانی دولت‌ها و کشورهای دیگر نشوند.

وی افزود: از همه کشورهای متمدن دنیا می‌خواهیم به این تحریم‌های غیرانسانی٬ غیرقانونی و ظالمانه وقعی ننهند و به قلدری آمریکا گوش ندهند و تنها انتظار ما این است این تحریم‌ها را اجرا نکنند تا با کمک آنها این مشکل را برطرف کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره اظهارات ترامپ عنوان کرد: درخواست عمومی و رسمی است که مقامات ما٬ رئیس جمهور و وزیر خارجه ما بیان می‌کنند. ما این تحریم‌ها را نمی‌پذیریم. وزیر خارجه به همتایان خود در این زمینه نامه نوشت. رای موقت دیوان بین‌المللی دادگستری آمریکا را مکلف کرده تحریم‌های غیرانسان دوستانه را بردارد. ایران به زبان‌های مختلف درخواست خود را مطرح کرده ولی با خوی زورگویی آمریکا همه این درخواست‌ها و اظهارات رسمی نادیده گرفته شده و دنبال بهانه‌جویی جدید هستند. دولت و ملت ایران اعتمادی به این حرف‌ها ندارند و انتظار کمکی از آنها نداریم. به خیرشان امیدی نداریم ولی شر ننرسانند.

وی درباره اولین تراکنش مالی اینستکس هم عنوان کرد: اینستکس مقدمه‌ای است که کشورهای اروپایی به سایر تعهداتشان عمل کنند. اینستکس فی نفسه تعهدی نیست٬ آنها اینستکس را ایجاد کردند که راهی باشد برای اجرای تعهدات ۱۱ گانه‌ای که بعد از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام داده بودند. چندین بار به تعویق افتاد و یک سال و نیم طول کشید. اخیرا تراکنش را با چند صد هزار یورویی انجام دهند و آن هم با دارو و تجهیزات پزشکی انجام دهند. انتظار ایران این است که بقیه تعهدات را انجام دهند و این مبادلات و ارتباطات می‌تواند از طریق اینستکس باشد.

موسوی افزود: راه‌اندازی اینستکس را به فال نیک می‌گیریم٬ ولی همه تعهدات اروپایی‌ها نیست.

سخنگوی وزارت خارجه اظهار داشت: کمترین توقعی که از جامعه جهانی و کشورهای مستقل و کشورهایی که ادعای تمدن دارند این است که تحریم‌هایی که یک قلدر براساس قوانین داخلی خود وضع کرده و پشتوانه‌ای ندارد و قطعنامه ۲۲۳۱ آنها و این قلدر را موظف کرده کار تجاری با ایران را تسهیل کنند همین را مدنظر قرار داده و تحریم‌های بی مبنا را رعایت نکنند.

این دیپلمات ارشد کشورمان گفت: این کشورها کمک کنند به منابعی که متعلق به ملت ایران و در جاهای دیگر است دسترسی یابیم و تحریم‌های آمریکا را رعایت نکنند.

موسوی در پاسخ به سوالی گفت: ضمن اینکه ما تحریم هستیم و کشور ما تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار داد و علیرغم ادعاهای آمریکایی که اقلام بشردوستانه٬ دارو و تحریم نیست ولی راه ورود اینها را به کشور ما بستند. ما سال‌هاست با تحریم روبرو هستیم ولی اقتصاد ما درون زاست و تلاش کردیم منتظر رفع تحریم‌ها در این زمینه نباشیم و با تکیه بر منابع داخلی خود و ستاد ملی کرونا سعی کردیم با استفاده از نیرو و منابع داخلی تا جایی که امکان دارد بر این تهدید غلبه کنیم.

وی یادآور شد: از طرفی هم قابل انکار نیست که اگر بتوانیم منابع دیگری که در خارج از کشور داریم به کشور وارد کنیم و یا کشورهای دیگری که می‌خواهند کمک کنند این کمک‌ها برسد قطعا به توان داخلی ما افزوده خواهد شد و زودتر و بهتر می‌توانیم این مرحله را پشت سر بگذاریم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره هزینه درمان خارجیان در ایران که به کرونا مبتلا شدند نیز گفت: دو دسته خارجیان ممکن است دچار بیماری شده باشند یک دسته که توریستی و زیارتی قبل از کرونا وارد ایران شده باشند و بیمار شده باشند که اینها به مراکز درمانی مراجعه و درمان می‌شوند. گروه دوم خارجیانی که مقیم ایران هستند از جمله اتباع افغانستان که اگر به مراکز درمانی ما مراجعه کنند پزشکان و کادر درمانی ما بدون تبعیض اقدام به درمان آنها می‌کنند. اتباع بسیاری از کشورهایی که موقت وارد ایران شده و بعد از کرونا نتوانستند به کشورشان بازگردند با تلاش جدی و فراوان برخی کشورهایشان همکاری نمی‌کردند که این افراد بازگردند.

وی افزود: سعی کردیم اتباع خودمان که هر جا هستند و مایل بودند بازگردند با دولت‌های آن کشورها بازگردانیم و افراد دیگر کشورها را نیز اجازه دهیم بازگردند.

موسوی همچنین عنوان کرد که درمان کرونا در ایران رایگان است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین ابراز امیدواری کرد که شرایط کنونی و جهان پساکرونایی دولت‌ها و ملت‌های منطقه ما را وادار کند که متوجه شوند نه تنها برای غلبه بر چنین ویروسی و همچنین برای غلبه بر ویروس خشونت و تروریسم با هم همکاری داشته باشیم.

نظرات بینندگان