arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۰۵۷۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۳ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۹
عضو ستاد ملی مدیریت کرونا:

کاهش شدت اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی، دوره اپیدمی و تعداد مرگ و میر را افزایش می دهد/ دو رویکرد تجربه ی کشورهای موفق، سرعت عمل در اقدامات و دیگری شدت عمل در اقدامات است / میزان بیماری زایی به ازای هر نفر بیش از ۱.۲ است / رها سازی مردم فاجعه بار است

عضو ستاد ملی مدیریت کرونا هشدار داد که بازگشت مشاغل و کاهش شدت اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی و تردد مردم در اماکن عمومی، ویروس کرونا را در کشور پراکنده و منتشر می کند و دوره اپیدمی و تعداد مرگ و میر را افزایش می دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

حمید سوری روز دوشنبه  افزود: روند اپیدمی کرونا در کشور همچنان صعودی است و در هیچ استانی به پیک و نمودار پلاتو یا سطح افقی نمودار اپیدمی کرونا نرسیده ایم. در برخی شهرها وضعیت اپیدمی تا حدی بهبود پیدا کرده که البته شکننده است اما در کل کشور و اکثر استانها و شهرها همچنان نمودار اپیدمی صعودی و وضعیت نگران کننده است.


متخصص ایپدمیولوژی ادامه داد: در بسیاری از استانها مثل استان خراسان رضوی، آذربایجان غربی، بوشهر، خوزستان، کرمانشاه، سمنان یا حتی تهران همچنان روند افزایشی داریم، بنابراین هنوز هیچ اتفاق خاصی نیفتاده است و باید مداخلات موثر با شدت عمل انجام شود.


وی گفت: طرح جدید دولت مبنی بر بازگشایی مشاغل ابهامات زیادی دارد و با مفروضات زیادی ممکن است احتمال موفقیت داشته باشد. بنده به عنوان کارشناس اپیدمیولوژی از این کار و بازگشایی مشاغل بسیار نگران هستم و معتقدم هزینه و بار هنگفتی را به جامعه تحمیل می کند، امیدوارم اشتباه بکنم اما با این کار شانس موفقیت در کنترل اپیدمی کرونا بسیار کم می شود.


سوری ادامه داد: تجربه کشورهای دیگر که موفق عمل کرده اند نیز نشان می دهد که دو رویکرد مهم داشته اند، یکی سرعت عمل در اقدامات و دیگری شدت عمل در اقدامات است و جای تأسف است که ما در ایران این دو اصل مهم را به صورت نیم بند داشته ایم، نه سرعت عمل خوبی داشته ایم و نه شدت عمل مناسب بوده است.


این متخصص اپیدمیولوژی افزود: در ایام نوروز به رغم اینکه سفرها ممنوع شده بود. در بسیاری از مناطق کشور این ممنوعیت ها نادیده گرفته شد و به مردم اجازه داده شد، به سفر بروند و ویروس کرونا به بسیاری از مناطق کشور گسترش داده شد. وضعیت موجود مناسب نیست.


وی گفت: تحلیل هایی که در ماههای گذشته درباره زمان رسیدن به پیک کرونا و شروع روند نزولی ارائه می شد همگی مشروط به رعایت یکسری اقدامات محدود کننده بود که متاسفانه به خوبی اجرا نشده است.


سوری افزود: هیچ کدام از اقداماتی که برای کنترل اپیدمی کرونا مد نظر کارشناسان بود به موقع و با شدت عمل کافی اجرا نشد. مثلا زمانی که اپیدمی شروع شده بود، می شد با اقدامات محدود کننده در ترددها جلوی انتشار بیماری را گرفت اما اکنون تقریبا هیچ جایی در کشور نداریم که پاک باشد یا آلوده نشده باشد و این باعث شده اپیدمی سخت تر کنترل شود. اگر این وقت و انرژی که اکنون می گذاریم را دو یا سه هفته قبل می گذاشتیم قطعا شانس موفقیت بیشتر بود اما تا حد زیادی زمان را از دست داده ایم.


وی ادامه داد: وضعیت اپیدمی کرونا در کشور نگران کننده است. البته دولت حتما معذوراتی در حوزه اقتصادی، سیاسی یا حتی امنیتی دارد که الزاما با دغدغه های متخصصان حوزه سلامت ممکن است همسو نباشد.


عضو ستاد ملی مدیریت کرونا گفت: با توجه به وضعیت اپیدمی کرونا هیچ کس نمی تواند آینده این اپیدمی را پیش بینی کند که چه زمانی به نقطه پیک می رسیم، زیرا داده ها بسیار متغیر و دارای نوسان است. میزان بیماری زایی به ازای هر نفر بیش از ۱.۲ است و هنوز میزان بیماری زایی به زیر یک نفر به ازای هر نفر نرسیده و همچنان روند صعودی اپیدمی کرونا را خواهیم داشت.


وی افزود: تا زمانی که ۶۰ درصد جمعیت کشور مصونیت پیدا نکنند، همچنان روند صعودی ایپدمی کرونا را خواهیم داشت. مصونیت ۶۰ درصد جمعیت کشور زمانی اتفاق می افتد که یا ۶۰ درصد واکسینه شوند یا ۶۰ درصد جمعیت مبتلا و مصون شوند.


رها سازی مردم فاجعه بار است
سوری گفت: واکسنی برای مصونیت علیه کرونا نداریم بنابراین دو روش بیشتر نمی ماند یا اجازه دهیم ۶۰ درصد جمعیت مبتلا شوند که هزینه سنگینی خواهد داشت و در بدبینانه ترین حالت با رها کردن کال بیماران شاید ۴۰۰ هزار نفر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در کشور جان خود را از دست بدهند، یا اینکه با فاصله گذاری شدید اجتماعی نوعی قرنطینه عمومی برقرار کنیم.


وی ادامه داد: به هرحال اگر هیچ کاری هم انجام ندهیم، این اپیدمی خاموش می شود اما با هزینه اقتصادی و تلفات جانی خیلی زیاد این دوره سپری می شود.


سوری گفت: اگر طرح فاصله گذاری به صورت شدید، همان طور که روز ۱۳ فروردین اجرا شد، حداقل دو هفته ادامه پیدا می کرد، می توانستیم در زمان خیلی زودتری اپیدمی کرونا را در کشور کنترل کنیم. اما اکنون هیچ پیش بینی درباره آینده این اپیدمی و زمان رسیدن به مرحله پیک این اپیدمی نمی توانیم داشته باشیم.


وی افزود: هر یک از افرادی که با بازگشایی مشاغل وارد خیابان می شوند می توانند مثل بمب خوشه ای دیگران را مبتلا کنند. واقعا نمی دانم پیش فرض هایی که باعث شده که چنین تصمیمی برای بازگشت مردم سر کار گرفته شود، چه بوده است اما به نظر می رسد بیشتر ملاحظات اقتصادی مد نظر بوده است.


این متخصص اپیدمیولوژی ادامه داد: برآورد اولیه این بود که در صورت نبود مداخلات موثر و روند مصونیت گله ای بین ۳۰ تا ۶۰درصد جامعه به این بیماری مبتلا می شوند. برآوردی که اکنون وجود دارد این است که حدود ۵۰۰ هزار نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده اند و هنوز کمتر از یک درصد جمعیت مبتلا شده اند اما این آمار دقیق نیست زیرا بیماران کم علامت و خفیف شناسایی نشده اند و این یکی از اشکالات اساسی اقدامات بهداشتی در کشور است.


وی گفت: عمده تست هایی انجام شده از مراجعات بیمارستانی بوده است بنابراین نمی توان بر اساس داده های موجود میزان همه گیری کرونا را در کشور برآورد کرد.


سوری افزود: در کره جنوبی روزانه از ۲۰ هزار نفر تست گرفته شد و طی یک ماه حدود ۶۰۰ هزار نفر را تست گرفتند، بنابراین می توانستند با تعمیم این آمار میزان شیوع کرونا را در کشورشان برآورد کنند. یکی از اشکالات اساسی در کشور ما این است که چنین برآوردی نداریم و بیماریابی در کشور ضعیف بوده است و منتظر بودیم افراد علامت پیدا کنند و به بیمارستان مراجعه کنند بعد تست بگیریم.


وی گفت: البته غربالگری در معاونت بهداشتی انجام می شود اما بر اساس تست نیست بلکه بر اساس خوداظهاری است و دقیق نیست. ابهامات زیادی درباره مدیریت کرونا در کشور وجود دارد بنابراین با این وضعیت احتمالا تا چند ماه آینده همچنان درگیر این بحران خواهیم بود و شانس موفقیت برنامه های فعلی خیلی کم است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
0
0
ملت باید نامه جمع کنند و خواستار عزل سریع روحانی بشن....
این تنها خواسته ما از رئیسی است: محاکمه روحانی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
0
0
اشد مجازات روحانی برای ابتلای اجباری جامعه تنها خواسته ماست او را عزل و محاکمه کنید مالمونو نابود کرد جانمونو داره میگیره
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
0
0
حرفهای ایشون باید تیتر بشه و رسانه ها روش کار کنن تا مردم باور کنن ماجرا را نه حرفهای ریییس جمهور که میخواد عادی سازی کنه
نظرات بینندگان