arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۰۵۷۶
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۳ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۹
فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران:

احتمال ابتلای مجدد سنین بالای 75 سال به کرونا پس از بهبودی / افرادی که زیر دو هفته ترخیص می‌شوند، ممکن است ناقل بیماری باشند

دکتر علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران، احتمال ابتلای مجدد به ویروس کووید-۱۹ در سنین بالای ۷۵ سال را بیشتر از سنین کمتر از ۷۵ سال اعلام کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دکتر علیرضا زالی در خصوص زمان بازگشت کشور به حالت عادی، گفت: وقتی در تهران وضعیت این بیماری به ثبات می رسد که میزان مراجعین رشد نزولی داشته باشد و میزان بهبودیافتگان نسبت به افراد پذیرش شده به تراز مثبتی برسد؛ در این زمان می‌توان اعلام کرد وضعیت به رو به روال است.

وی با بیان اینکه بازتاب خطری که امروز ما را تهدید می‌کند در بستری بیمارستانی بین ۵ تا ۱۴ روز بعد و مرگ و میر بین ۱۸ روز تا یک ماه بعد خود را نشان می‌دهد، نسبت به تداوم سیر شتابان بار ارجاعی با توجه به عدم افزایش محدودیت‌ها، هشدار داد.

فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران، در خصوص احتمال ناقل بودن افراد مرخص شده از بیمارستان، عنوان کرد: همه چیز به مدت زمان بستری و زمان سپری شده از آغاز علائم بالینی بستگی دارد. اگر از شروع علائم بالینی ۱۴ روز بگذرد، احتمال اینکه فرد ویروس را منتقل کند بسیار ناچیز است، اگرچه بهترین اقدام در این خصوص گرفتن تست در زمان ترخیص است.

زالی با بیان اینکه افرادی که زیر دو هفته ترخیص می‌شوند، ممکن است ناقل بیماری باشند، گفت: ترجیح ما این است که این افراد به نقاهتگاه بروند یا در منزل با رعایت حداکثری نکات بهداشتی، قرنطینه شوند. این افراد نباید در محل کار و محیط های اجتماعی حضور پیدا کنند و اگر کارمند یا کارگر هستند حتما باید ۲ هفته به آنها استعلاجی داده شود. همچنین مراقبین سلامت فرد ترخیص شده را متناسب با حوزه‌ای که سکونت دارد، ارزیابی و در رصد بهداشتی قرار می دهند.

وی با اشاره به اعلام اثربخشی داروی فاویپیراویر در درمان بیماری کرونا، تصریح کرد: به طور کلی درمان اصلی ایجاد یک مراقبت جامع سلامت و استفاده از تمام ظرفیت‌های درمانی به خصوص در مورد بیماران بدحال در محیط های بیمارستانی است. بنابراین یک پکیج درمانی درست و علمی نتیجه بخش خواهد بود که بخشی از آن داروست. تاکنون در عرصه جهانی اثربخشی داروهایی که در درمان بیماری‌هایی از جمله مالاریا و ابولا موثر هستند، به اثبات رسیده است. این دارو نیز برای آنفولانزا تولید شده و جزو پروتکل درمانی است. در همین راستا این دارو در اختیار برخی بیمارستان‌های کشور که در یک تریال بالینی مشترک قرار گرفته‌اند، گذاشته شده است.

به گفته زالی، ۲۵ تریال بالینی در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاهی وجود دارد که در آنها کار به خوبی پیش می رود.

وی در پایان با اشاره به اهمیت غربالگری در کشور به ویژه در تهران، اظهار کرد: افراد می توانند با مراجعه به سامانه salamat.gov.ir فرم خوداظهاری را پر کرده و با مراقبین سلامت که مسئولیت پیگیری وضعیت هموطنان را بر عهده دارند، همکاری های لازم را انجام دهند.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان