arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۰۶۰۶
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۵ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۹
گاردین:

آیا گرمای تابستان می‌تواند به مهار کرونا کمک کند؟

دانشمندان معتقدند که هوای گرم می‌تواند بینش تازه‌ای برای مهار ویروس کرونا ایجاد می‌کند. روز‌های گرم کم کم فرا می‌رسند و پیش بینی دما در برخی مناطق به بالاتر از ۲۰ درجه سانتیگراد خواهد رسید. آب و هوای گرم باعث می‌شود که بسیاری از پزشکان و مقامات امیدوار باشند که بتوانند کرونا را با موفقیت بیشتری مهار کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دانشمندان معتقدند که هوای گرم می‌تواند بینش تازه‌ای برای مهار ویروس کرونا ایجاد می‌کند. روز‌های گرم کم کم فرا می‌رسند و پیش بینی دما در برخی مناطق به بالاتر از ۲۰ درجه سانتیگراد خواهد رسید. آب و هوای گرم باعث می‌شود که بسیاری از پزشکان و مقامات امیدوار باشند که بتوانند کرونا را با موفقیت بیشتری مهار کنند.


به گزارش سرویس خواندنی‌های انتخاب به نقل از گاردین، برخی از دانشمندان بر این باورند که هوای گرم می‌تواند با نشان دادن این که آیا نسبت به زمستان، تفاوتی در شیوع کرونا وجود دارد یا خیر، بینش جدیدی در مورد ویروس ایجاد کند. عالم گیری‌های آنفولانزا با پایان زمستان از بین می‌روند و سوال مهم این است که آیا به همین ترتیب آفتاب می‌تواند بر رفتار ویروس کرونا و گسترش آن تأثیر بگذارد؟ این یک سؤال اساسی است و اپیدمیولوژیست‌ها از نزدیک مراقب تغییرات هستند.


مطالعات اولیه روی سایر بیماری‌های مشابه و انواع متداول سرماخوردگی در انگلستان یک الگوی فصلی را نشان می‌دهد که اغلب نقطه اوج شیوع ویروس‌ها در طول زمستان دیده می‌شوند و در بهار و تابستان ناپدید می‌شوند. به طرز جالب توجه، این الگو‌ها با شیوع آنفولانزا تطابق دارند.


هفته گذشته دانشمندان دانشگاه کالج لندن، یک مطالعه کلیدی در مورد ویروس‌های مشابه کرونا، HCoV-NL۶۳، HCoV-OC۴۳ و HCoV-۲۲۹E انجام دادند. آن‌ها با تجزیه و تحلیل نمونه‌های جمع آوری شده از چند سال قبل، در ماه فوریه میزان بالای عفونت‌های کروناویروس را نشان دادند، در حالی که الگوی شیوع در تابستان بسیار کم بودند. مطالعات دیگر نیز نشان داده اند که کروناویروس‌ها از نظر فصلی در رفتار در آب و هوای معتدل شیوع کمتری دارند.


با این حال، نویسنده اصلی تحقیق، راب آلدریج، یادداشتی محتاطانه می‌نویسد: «ما می‌توانیم سطح کروناویروس‌ها را در فصل تابستان اندک ارزیابی کنیم، اما اگر هنوز جمعیت مستعد زیادی در نقطه ابتلا وجود داشته باشد، ممکن است در زمستان روند معکوس شود و با توجه به اینکه این یک ویروس جدید است، ما نمی‌دانیم که الگوی فصلی در تابستان با توجه به سطح بالای حساسیت در جمعیت وجود خواهد داشت یا خیر. به همین دلیل، بسیار مهم است که همه ما هم اکنون پیروی از توصیه‌های بهداشت فعلی را ادامه دهیم.»


این نکته مورد تأکید سایر دانشمندان است، که هشدار می‌دهند ویروس Covid-۱۹ یک عامل عفونی کاملاً جدید است و بنابراین هیچ فرصتی برای جمعیت برای ایجاد ایمنی وجود ندارد. در نتیجه، به احتمال زیاد علی رغم شروع تابستان، همچنان با نرخ‌های فعلی گسترش خواهد یافت.


مایکل اسکینر، ویروس شناس، در امپریال کالج لندن گفت: «من مطمئن هستم که تغییرات فصلی در رفتار ویروس و گسترش آن نقش دارند. تأثیر ما با فاصله اجتماعی، تأثیر بسیار ناچیزی خواهد بود. این ممکن است برخی از اثرات حاشیه‌ای را ایجاد کند، اما این‌ها جایگزینی برای قرنطینه نمی‌شود»


بن نومن از دانشگاه ریدینگ تأکید بیشتری بر قدرت ویروس دارد و می‌گوید: «این ویروس در شرایط نزدیک به انجماد در چین آغاز شد و در ایسلند و استوا در برزیل و اکوادور به سرعت در حال رشد است. با پایان زمستان و شروع بهار، رشد ویروس در سرتاسر جهان سرعت یافته است. این جنگ جهانی نیست و هیچ اطمینانی برای کاهش سرعت نشر بیماری نیست. ما باید خودمان ویروس را مهار کنیم.»


با این وجود رسیدن بهار تنها بر رفتار ویروس تأثیر نمی‌گذارد. محققان دیگر خاطرنشان کردند: «این ویروس همچنین تغییراتی در سیستم ایمنی بدن انسان ایجاد می‌کند». ایمونولوژیست و مدرس دانشگاه، ناتالی ریدل در این خصوص گفت: «سیستم ایمنی بدن ریتم روزانه خود را نشان می‌دهد، اما آنچه کمتر شناخته شده است این است که چگونه شرایط از فصلی به فصل دیگر متفاوت است.»


برای فهمیدن این موضوع، ریدل و سایر محققان دانشگاه‌های سوری و کلمبیا در فصول مختلف و زمان‌های مختلف روز در حال مطالعه تغییرات ایمنی در انسان هستند. نمونه‌های بیولوژیکی از داوطلبان در زمستان و تابستان و بهار و پاییز گرفته شد. یافته‌های اولیه نشان می‌دهد که زیر مجموعه‌ای از گلبول‌های سفید که نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن دارند در بعضی از روز‌ها در روز زیاد می‌شوند و این موضوع نشان می‌دهد که این سیستم در زمان‌های مختلف پاسخ متفاوتی می‌دهد. به عنوان مثال، سلول‌های B. که آنتی بادی تولید می‌کنند در شب افزایش یافته است.

 

رهبر این مطالعه، میکلا مارتینز، از دانشگاه کلمبیا، افزود: «با این وجود، تأثیر فصول بر ریتم سلولی هنوز در دست بررسی است.» وی افزود که نتایج از اهمیت قابل توجهی برخوردار خواهند بود.

نظرات بینندگان