arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۰۶۲۰
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۶ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۹
گاردین:

دبیر کل مجمع تنوع زیستی سازمان ملل اعلام کرد: بازار‌های فروش حیوانات وحشی برای مبارزه با عالم گیری کرونا تعطیل می‌شود

با توجه به این که نابودی طبیعت به عنوان عاملی فزاینده و اصلی در توسعه شیوع بیماری‌های خطرناک شناخته می‌شود، در نتیجه دبیر کل مجمع تنوع زیستی سازمان ملل اعلام کرده است که باید یک ممنوعیت جهانی در بازار‌های حیوانات وحشی زنده از جمله در ووهان، چین اجرایی شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

با توجه به این که نابودی طبیعت به عنوان عاملی فزاینده و اصلی در توسعه شیوع بیماری‌های خطرناک شناخته می‌شود، در نتیجه دبیر کل مجمع تنوع زیستی سازمان ملل اعلام کرده است که باید یک ممنوعیت جهانی در بازار‌های حیوانات وحشی زنده از جمله در ووهان، چین اجرایی شود.


به گزارش سرویس خواندنی‌های انتخاب به نقل از گاردین، اعتقاد بر این است که نقطه شروع شیوع ویروس کرونا، بازار‌های محلی بوده است و بنابراین برای جلوگیری از بیماری‌های عالم گیر بعدی، باید فعالیت بازار‌های فروش حیوانات وحشی محدود شوند.


الیزابت ماروما مرما، دبیر اجرایی کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد تنوع زیستی، گفت که کشور‌ها باید با ممنوعیت بازار‌هایی که حیوانات زنده و مرده را برای مصرف انسان به فروش می‌رسانند، مانع از بروز عالم گیری‌های بعدی شوند. وی نسبت به عواقب ناخواسته این فعالیت‌ها هشدار داده است.


چین ممنوعیت موقت را در بازار‌های فروش حیواناتی مانند گاو، سگ‌های گرگی و پنگولین‌ها اعمال کرده است که در قفس‌های کوچک در حین فروش زنده نگهداری می‌شوند و این شرایط غالباً منجر به شیوع بیماری‌های مختلف اپیدمیک می‌شود. بسیاری از دانشمندان از پکن خواستند که این ممنوعیت را دائمی کند.


با تکیه بر تجربه ابولا در غربمرکزی آفریقا و ویروس نیپا در شرق آسیا، مرما گفت: «بین نابودی طبیعت و بیماری‌های جدید انسانی پیوند‌های روشنی وجود دارد»؛ و نسبت به رویکرد ارتجاعی نسبت به بیماری عالم گیر Covid-۱۹ هشدار داد. وی گفت: «پیامی که می‌گیریم این است که اگر از طبیعت مراقبت نکنیم، از ما مراقبت نمی‌کند.»


وی ادامه دامه داد: «خوب است که چین و برخی کشور‌ها ممنوعیت خرید حیوانات زنده را اعلام کرده اند. اما ما همچنین باید به خاطر داشته باشیم که جوامعی همچنان به این کار ادامه می‌دهند. به ویژه مناطق کم درآمد روستایی در آفریقا، که برای حفظ معیشت میلیون‌ها انسان به حیوانات وحشی وابسته اند. "بنابراین، اگر به دنبال این گزینه‌ها برای جوامع خود بگردیم، ممکن است خطر تجارت غیرقانونی حیوانات وحشی وجود داشته باشد که هم اکنون ما را در آستانه انقراض برخی از گونه‌ها قرار می‌دهد.»


شیوع کرونا ویروس در سرتاسر جهان، توجه بیشتر بر چگونگی نابودی طبیعت به دست بشر برای کنترل شیوع بیماری‌های جدید را برجسته کرده است. جینفنگ ژو، دبیرکل بنیاد حفاظت از تنوع زیستی چین و بنیاد توسعه سبز، از مقامات خواست تا ممنوعیت بازار‌های حیات وحش را دائمی کنند تا بیماری‌های هشدار دهنده مانند Covid-۱۹ دوباره ظاهر نشود.


ژو گفت: «من موافقم که باید ممنوعیت جهانی در بازار‌های زنده وجود داشته باشد، این امر به حفاظت از حیوانات وحشی و محافظت از خود در برابر تماس‌های نادرست با حیوانات وحشی کمک می‌کند. بیش از ۷۰ ٪ از بیماری‌های انسان از حیات وحش گرفته شده است و بسیاری از گونه‌ها با خوردن آن‌ها در معرض خطر هستند.»


مرما در خصوص اهمیت حفظ اکوسیستم‌های دست نخورده و تنوع زیستی گفت: «حفاظت از محیط زیست به ما کمک می‌کند تا شیوع برخی از این بیماری‌ها را کاهش دهیم؛ بنابراین، نحوه کار ما، نحوه استفاده از خاک، نحوه محافظت از اکوسیستم‌های ساحلی و نحوه برخورد با جنگل هایمان، آینده را خراب می‌کند یا برعکس به زندگی طولانی‌تر ما کمک خواهد کرد.»

نظرات بینندگان