arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۰۶۸۶
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۲۰ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۹
سی ان ان:

رمزگشایی از یک پرسش بزرگ: چرا ویروس کرونا برخی از جوانان را نیز به کام مرگ می‌کشد؟

دکتر سانجای گوپتا، مسئول ارشد بخش پزشکی سی ان ان در گزارشی به روند بیماری یک جوان ۳۰ ساله پرداخته و سعی کرده به این سوال پاسخ دهد که علی رغم گفته اغلب پزشکان که معتقدند ویروس کرونا افراد کهنسال یا دارای بیماری‌های زمینه‌ای را درگیر می‌کند، چرا برخی جوانان نیز توسط این ویروس به کام مرگ کشیده می‌شوند. در بخشی ابتدایی این مقاله می‌خوانیم: وقتی بن لودر ۳۰ ساله احساس بیماری کرد، چندان تعجب آور نبود. فقط چند روز قبل، آزمایش کرونای همسرش، برندی مثبت شده بود، اما این زوج نگرانی خاصی نداشتند. دمای بدن همسرش نسبتا پایین بود. درجه‌ای که پزشکان حتی آن را تب نمی‌دانستند و کمی گرفتگی بدن و درد عضلات داشت، اما در حال بهبود بود. بنابراین طبیعی بود که بن نگران نباشد. چرا که او و همسرش جوان و سالم بودند، با این حال علائم بن به سرعت وخیم شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دکتر سانجای گوپتا، مسئول ارشد بخش پزشکی سی ان ان در گزارشی به روند بیماری یک جوان ۳۰ ساله پرداخته و سعی کرده به این سوال پاسخ دهد که علی رغم گفته اغلب پزشکان که معتقدند ویروس کرونا افراد کهنسال یا دارای بیماری‌های زمینه‌ای را درگیر می‌کند، چرا برخی جوانان نیز توسط این ویروس به کام مرگ کشیده می‌شوند. در بخشی ابتدایی این مقاله می‌خوانیم: وقتی بن لودر ۳۰ ساله احساس بیماری کرد، چندان تعجب آور نبود. فقط چند روز قبل، آزمایش کرونای همسرش، برندی مثبت شده بود، اما این زوج نگرانی خاصی نداشتند. دمای بدن همسرش نسبتا پایین بود. درجه‌ای که پزشکان حتی آن را تب نمی‌دانستند و کمی گرفتگی بدن و درد در عضلات داشت، اما در حال بهبود بود. بنابراین طبیعی بود که بن نگران نباشد. چرا که او و همسرش جوان و سالم بودند، با این حال علائم بن به سرعت وخیم شد.


به گزارش سرویس خواندنی‌های انتخاب در ادامه این مقاله می‌خوانیم: این زوج در منطقه مدرسه کلیفیدس پارک در نیوجرسی کار می‌کردند، هر دو نفر از معلمان آموزش ویژه بودند و بن یک بازیکن بیسبال حرفه‌ای در دوران دبیرستان بود که اکنون نیز به مربی تیم بیسبال تبدیل شد بود. با این حال، علائم وی به سرعت شدیدتر شد. او تنگی نفس شدیدی داشت و تا آخرین جمعه ماه مارس، به برندی گفت: وقت آن است که به اورژانس برویم. برندی می‌گوید: «او واقعاً نگران بود و احساس خطر می‌کرد.» در بیمارستان، بن اکسیژن دریافت کرد و به خوبی به درمان جواب داد. کادر درمانی به او مایعات و تیلنول دادند و سپس در همان شب او را به خانه فرستادند. آن‌ها گفتند: «درخانه از خودت پرستاری کن و سعی کن در قرنطینه بمانی.»


همسرش می‌گوید، روز یکشنبه بعد، او احساس بهتری داشت و نشانه‌هایی از پیشرفت را نشان می‌داد. او از رختخواب خارج شد و برای اولین بار پس از چند روز شام خورد. برندی گفت: «یکشنبه یک روز عالی بود. او تحرک داشت و با ما صحبت می‌کرد و به نظر می‌رسید که بن در مسیر بهبودی بود. با این حال در طول شب علائم او بازگشت، شدیدا تب داشت و نفس کشیدن برای او بسیار سخت بود.»


برندی مرتب علائم تنفس همسر خود را چک می‌کرد. او آخرین بار ساعت ۲ نیمه شب تنفس همسرش را که به سختی انجام می‌شد بررسی کرد و سپس به خواب رفت، هنگامی که او ساعت ۶ صبح از خواب بیدار شد، شوهر ۳۰ ساله خود را بی جان در تخت خواب یافت. برندی از دیدن چنین فاجعه‌ای شوکه شد. او می‌دانست که شوهرش بیمار است، اما چگونه ممکن بود که یک جوان ۳۰ ساله سالم و بدون شرایط بیماری قبلی به این سرعت به کام مرگ کشیده شود؟


داستان بن لودر یکی از مواردی است که مقامات بهداشتی در سرتاسر جهان با آن رو به رو هستند. چرا برخی جوانان تا این حد ناگهانی بیمار می‌شوند و به سرعت می‌میرند؟ درست است که به نظر می‌رسد Covid-۱۹ به طور جدی روی افراد سالخورده تأثیر می‌گذارد، به ویژه افرادی که دارای شرایط مزمن مانند بیماری قلبی، بیماری ریه و دیابت هستند. (شرایطی که ممکن است سیستم ایمنی یک فرد مسن نتواند از پس این بیماری برآید و ویروس راحت‌تر می‌تواند تکثیر شود، بدن را تحت الشعاع قرار دهد و باعث نارسایی سیستم عملکرد اندام حیاتی شود.) با این حال، وقتی بررسی عمیق تری می‌کنیم، داستان‌های بیشتری را می‌شنویم و آشکار می‌شود که افراد زیادی مانند بن و افراد جوان‌تر هستند که می‌میرند.

رمزگشایی از یک پرسش بزرگ: چرا ویروس کرونا برخی از جوانان را نیز به کام مرگ می‌کشد؟
مدتی است که می‌دانیم این بیماری جدید، Covid-۱۹، نه تنها افراد کهنسال، بلکه افراد جوان و سالم را نیز درگیر می‌کند و این افراد به هیچ وجه از این بیماری مصون نیستند و می‌توانند به اندازه‌ای بیمار شوند که نیاز به بستری شدن داشته باشند. در بررسی‌های اولیه مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، از بین ۲۴۴۹ بیمار که سن آن‌ها مشخص بود، ۱۸ ٪ بین ۴۵ تا ۵۴ سال و ۲۹ ٪ بین ۲۰ تا ۴۴ سال سن داشتند و افراد جوانتر به مراتب کمتر از دنیا می‌رفتند، اما الگویی غیرمعمول وجود دارد که به نظر می‌رسد در حال ظهور است.

همانطور که دکتر آنتونی فاوچی به من گفت: این همان چیزی است که باعث می‌شود ویروس کرونا به یک "بیماری غیرمعمول" تبدیل شود. بنابراین، چه چیزی می‌تواند پشت آن باشد؟ دانشمندان و محققان این سوال را می‌پرسند که آیا این پاسخ می‌تواند در ژن‌های ما باشد و شروع به تلاش کرده اند تا بفهمند چه چیزی افراد جوان بهبودیافته را از کسانی که می‌میرند متمایز می‌کند. یک احتمال تغییر ژن در ژن ACE۲ است. ACE۲ آنزیمی که به سطح بیرونی سلول‌های ریه‌ها و همچنین قلب متصل می‌شود. در مقاله‌ای در مجله ساینس، ایمونولوژیست مشهور، دکتر فیلیپ مورفی از انستیتوی ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی گفت: «تغییرات در ژن ACE۲ که گیرنده را تغییر می‌دهد می‌تواند ورود ویروس به سلول‌های ریه را آسانتر یا سخت کند.»

 

همچنین ممکن است به یک ماده حساس مهم تولید شده توسط بدن، معروف به سورفکتانت مرتبط باشد، که اجازه می‌دهد ریه‌ها بهتر منبسط و منقبض شوند، این ماده در برخی از بیماران آلوده به کرونا کاهش یابد. اگر ریه‌های خود را به عنوان یک اسفنج تصور کنید، ماده پاک کننده سورفکتانت باعث نرم شدن و افزایش قابلیت انعطاف می‌شود. با این حال، بدون سورفکتانت، ریه شما سفت و سخت می‌شود و ممکن است به همین دلیل باشد که برخی از بیماران حتی در دستگاه ونتیلاتور جان می‌دهند.


راه دیگری که دنبال می‌شود، درک بهتر نحوه پاسخ دهی سیستم ایمنی بدن در وهله اول به ویروس‌ها و باکتری‌ها است. در بعضی از افراد جوان و سالم، یک سیستم ایمنی بسیار واکنشی می‌تواند به طوفان التهابی گسترده منجر شود که در نهایت  ریه‌ها و ارگان‌های دیگر را تحت الشعاع خود قرار می دهد. در چنین مواردی، سیستم ایمنی پیر یا ضعیف نیست بلکه مشکل واکنش شدید است. برخی از پزشکان خط مقدم مبارزه با کرونا حدس زده اند که به همین دلیل استروئید‌ها (یک سیستم سرکوب کننده سیستم ایمنی) در برخی افراد سودمند است.


شاید دلیل دیگر  این باشد که برخی از افراد جوانتر با سالم تر، فکر می‌کنند در برابر این بیماری آسیب پذیر نیستند و فاصله اجتماعی را رعایت نکرده اند. برای تعریف بهتر آسیب شناسی زمینه‌ای هنوز هم ممکن است ماه‌ها زمان لازم باشد و مهم نیست که سن بیماران متغیر باشد. در حال حاضر، بدون توجه به سن و شرایط شما، توصیه‌ها همان است که می‌دانید. یعنی در خانه بمانید، دستان خود را بشویید و میزان ویروس خود را تا حد ممکن کاهش دهید. حتی اگر علائم خفیفی نیز داشته باشید، بهتر است در خانه بمانید تا بهبود یابید.


اما اگر مشکل شدید در تنفس، درد مداوم یا فشار در قفسه سینه و سردرگمی ناگهانی یا عدم توانایی در انجام امور روزمره را دارید، هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنید.

نظرات بینندگان