arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۰۶۹۳
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۲۱ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۹
مجمع جهانی اقتصاد بررسی کرد:

آیا آفریقا توانایی خنثی سازی بمب COVID-۱۹ را پیش از انفجار دارد؟

سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی آفریقا همزمان با تشدید موارد کرونا ویروس تحت فشار قرار می‌گیرند. در شرایطی که کشور‌هایی مانند ایالات متحده نمی‌توانند تجهیزات محافظ شخصی را برای کارمندان مراقبت‌های بهداشتی خود تأمین کنند، آفریقا امید چندانی به پشتیبانی از کادر درمانی ندارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی آفریقا همزمان با تشدید موارد کرونا ویروس تحت فشار قرار می‌گیرند. در شرایطی که کشور‌هایی مانند ایالات متحده نمی‌توانند تجهیزات محافظ شخصی را برای کارمندان مراقبت‌های بهداشتی خود تأمین کنند، آفریقا امید چندانی به پشتیبانی از کادر درمانی ندارد.


به گزارش سرویس خواندنی‌های انتخاب به نقل از وب سایت مجمع جهانی اقتصاد، در لیبریا اولین مورد COVID-۱۹ شخصی بود که این بیماری را از سوئیس آورده بود. فرد بعدی نیز یک آشپز در لیبریا بود؛ بنابراین به نظر می‌رسد این بار داستان بیماران در آفریقا از کلیشه‌های رایج فاصله گرفته و دیگر شاهد این نیستیم که بیماری ابتدا طبقه کارگر در زاغه‌های یک کشور غیر صنعتی را درگیر کند. این بار کلیشه‌ها معکوس شده اند و کشور‌های صنعتی یک بیماری تمام عیار مسری را به کشور‌های ضعیف‌تر صادر کرده اند.


شاید بد نباشد به شیوع ابولا در غرب آفریقا فکر کنیم. هفت مورد از ۲۸.۶۴۶ مورد مشکوک در سه سال و نیم از قاره آفریقا فرار کردند و با این حال جهان صنعتی در یک وحشت تمام عیار قرار گرفته بود. امروز، این دنیای صنعتی است که یک بیماری عفونی را به دیگر نقاط جهان صادر می‌کند. COVID-۱۹ اگرچه به اندازه ابولا کشنده نیست، اما بسیار مسری‌تر است.


آفریقا با داشتن سیستم مراقبت‌های بهداشتی دیرپای خود درست در وضعیت مواجهه با یک بمب است که فقط منتظر منفجر شدن آن است. ده‌ها مورد ابتلا به عفونت COVID-۱۹ در ماه مارس تشخیص داده شد، اما احتمالاً ویروس هفته‌ها یا ماه‌ها قبل از آن به وجود آمد. در آفریقا، مرگ و میر ناشی از COVID-۱۹ ممکن است بسیار فراتر از آنچه جهان در حال حاضر شاهد آن است باشد مگر اینکه اقدامات اساسی انجام شود. اما هنگامی که کشور‌هایی مانند ایالات متحده نتوانند تجهیزات صحیح محافظت شخصی (PPE) را به درستی به کارمندان مراقبت‌های بهداشتی ارائه دهند، بنابراین آفریقا به حمایت مالی جدی تری نیاز دارد.

آیا آفریقا توانایی خنثی سازی بمب COVID-۱۹ را پیش از انفجار دارد؟
با وجود این ویروس خطرناک، جامعه جهانی باید به همه کشور‌هایی که به کمک نیاز دارند توجه کند. افزون بر این‌ها باید از ایالات متحده تا لیبریا و هرجای دیگر سرمایه گذاری کند، زیرا در غیر این صورت ممکن است این بیماری مسیر خود را ادامه داده و قربانیانی را در سراسر جهان اسیر کند. کشور‌های جنوب صحرای آفریقا به طور نامتناسب تحت تأثیر بیماری‌های واگیر مانند HIV / AIDS، مالاریا و سل قرار دارند. بیماری‌های غیر واگیر از جمله حملات قلبی و سرطان نیز رو به افزایش است. افزون بر این ها، کشور‌های مذکور با عود مکرر بیماری‌هایی مانند ابولا، سرخک، مننژیت و مواردی مشابه رو به رو می‌شوند. سیستم‌های بهداشتی این کشور‌ها به شدت مورد چالش قرار می‌گیرند. آن‌ها دارو‌های کافی و استاندارد، تجهیزاتی مثل دسترسی کامل به برق و مواردی مشابه را ندارند. به همین دلیل است که کشور‌های آفریقایی اغلب آمار‌هایی بسیار منفی از نرخ مرگ و میر مادر و کودک دارند.


در آفریقا نیروی زیادی برابر COVID-۱۹ وجود ندارد. این بیماری یکی از سریعترین و سخت‌ترین ضربه‌های عالم گیر در تاریخ بشریت است. این یک تهدید فراگیر برای بیش از ۱.۲ میلیارد نفر در قاره آفریقا است. کشور‌هایی که هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی زیادی را در کل قاره آفریقا دارند دارند و باید با کرونا نیز مبارزه کنند.


اگرچه سیستم مراقبت‌های بهداشتی لیبریا توانست دو مورد اول بیماری و مخاطبین آن‌ها را شناسایی کند، اما پس از تشدید موارد ابتلا، حتی بهترین سیستم‌ها نیز با مشکل مواجه می‌شوند و اگر نتوانیم همه موارد ابتلای ناشی از ویروس کرونا را ریشه کن کنیم بسیاری از کشور‌ها در موقعیتی خطرناک قرار می‌گیرند. در ضمن فراموش نکنیم که این مشکل محدود به آفریقا نیست. ویروس کرونا ثابت کرده مرز نمی‌شناسد و در صورت بی توجهی جامعه جهانی به بمب ابتلا در آفریقا، شاهد یک فاجعه خواهیم بود.


همه ما با هم در این سیاره زندگی می‌کنیم و اگر بخشی از ما نتوانند بیماری‌هایی مانند COVID-۱۹ و ابولا را خنثی کنند، همه ما در خطر خواهیم بود. اگر بخواهیم این بیماری عالم گیر را پشت سر بگذاریم باید با فراهم کردن پشتیبانی از مناطق فقیرنشین جهان، فرصت جهش‌های مکرر را از ویروس کرونا سلب کنیم.

برچسب ها: خواندنی ها ، کرونا
نظرات بینندگان