arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۰۷۹۸
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۲ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۹
معاون درمان وزارت بهداشت:

تکمل ظرفیت ۴۰۰۰ تخت ICU ویژه بیماران کرونا / خطر پیک های دیگر کرونا در صورت هر گونه رفتار اجتماعی اشتباه تشدید خواهد شد

معاون درمان وزیر بهداشت ضمن اعلام کاهش مراجعات سرپایی به بیمارستان ها و بخش های بستری، در عین حال از ماندگاری بیماران بدحال در بیمارستان ها خبر داد و گفت: به همین دلیل ظرفیت تخت های ICU در بیمارستان ها پُر است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دکتر قاسم جان بابایی در ارتباط ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران، گفت: خوشبختانه در حال حاضر به دلیل زحمات همه دوستان و مراعات مردم که در خانه ماندند، شرایط مان بهتر است و مراجعات سرپایی بیمارستانی ما به طرز قابل قبولی کاهش یافته است، اورژانس‌های بیمارستانی ما نسبتا خلوت شده و بخش‌های بستری که برای بیماران قرار داده بودیم، نزدیک به ۵۰ درصد تخت های بیمارستانی ما ظرفیت خالی دارد که این نشان دهنده این است که مردم مراقبت‌های درستی را انجام دادند. در عین حال به دلیل مراقبت‌هایی که در بیمارستان‌ها انجام شده، میزان ماندگاری بیماران بدحال در بیمارستان‌ها بیشتر شده است؛ به طوری که ظرفیت تخت‌های آی‌سی‌یو ما پر است.
تکمل ظرفیت ۴۰۰۰ تخت ICU ویژه بیماران کرونا

وی با بیان اینکه البته ما ۴۰۰۰ تخت آی‌سی‌یو برای بیماران کرونایی در نظر گرفته بودیم که تقریبا تمام این تخت‌ها پر است، گفت: علت اصلی آن این است که بیماران مراقبت می‌شوند و از آنجایی که میزان مرگ‌ و میرمان کاهش یافته، میزان ماندگاری بیماران بدحال را افزایش دادیم. در کنار کاهش نسبی مراجعات به بیمارستان‌ها روند ترخیص ما رو به افزایش است که علامت بسیار خوبی است.
خطر پیک های دیگر کرونا در صورت هر گونه رفتار اجتماعی اشتباه

وی گفت: مجموعا تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها، بازار و ایجاد فاصله گذاری و همراهی مردم کمک کرد که به سمت مهار بیماری حرکت کنیم، البته تا زمان مهار کامل، هنوز زمان داریم و هر گونه رفتار اجتماعی اشتباه می‌تواند پیک‌های دیگری از بیماری ایجاد کند.

جان‌بابایی ادامه داد: خوشبختانه در کشور ما، نگرانی که برخی کشورهای اروپایی در بستری بیماران در آی‌سی‌یو دارند، نداریم. در همین مدت کوتاه حدود ۳۰۰ تخت آی‌سی‌یو با دستور وزیر بهداشت به ظرفیت تخت‌ها ما اضافه شده و توسعه دستگاه‌های بخش‌های ویژه را هم داشتیم. در کنار آن با کمک همه سازمان‌ها و خیرین نگرانی عمده‌ای برای لوازم حفاظتی برای کادر پزشکی نداریم و تقریبا همه جا تامین است. حضور خیرین در بیمارستان‌ها باعث افتخار ماست که با اشکال مختلف در بیمارستان‌ها حاضر شده‌اند. حتی برخی گروه‌های جهادی که در بیمارستان‌ها مستقر شدند که جوانانی هستند که در کنار بیماران قرار گرفتند و کارهای خدماتی برای بیماران انجام می‌دهند که برای ما جای افتخار دارد.


توسعه تخت های ویژه و ایزوله منفی در اولویت وزارت بهداشت

معاون درمان وزارت بهداشت تاکید کرد: بنا داریم با درس آموخته‌هایی که از این بحران گرفتیم بتوانیم جاهایی را که نیاز به سرمایه‌گذاری دارد، با کمکی که از طریق صندوق ذخیره ارزی در اختیارمان قرار می‌گیرد، تقویت کنیم. توسعه تخت‌های ویژه و بخش‌های ایزوله منفی جزو اولویت‌های ماست تا بتوان بیماری‌های واگیردار را مدیریت کرد. در عین حال ایجاد زیرساخت‌هایی مانند دستگاه‌های اکسیژن ساز و تاسیسات گرمایشی و... را تقویت کنیم. پروژه‌های بیمارستانی که امسال در مرحله بهره‌برداری داریم که حدود ۶۰۰۰ تخت بیمارستانی است که امیدواریم زودتر به بهره برداری برسد تا به چرخه ارائه خدمت وارد شوند. روزهای سخت، اما پر افتخاری داشتیم که دلیل اصلی آن همراهی مردم و خیرین بزرگی بود که در کشور در کنار ما قرار گرفتند و سازمان‌هایی که در این روزها ما را همراهی کردند.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان