arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۱۱۴۷
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۷ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۹
سازمان جهانی بهداشت:

استفاده از ماسک تضمینی برای عدم ابتلا به کرونا نیست / ماسک زدن احساس امنیت غلط ایجاد می‌کند

سازمان جهانی بهداشت در پیامی جدید اعلام کرده است که استفاده از ماسک صورت به تنهایی نمی‌تواند تضمین کننده سلامت افراد باشد. درواقع بررسی شواهد سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد که پوشیدن ماسک در خارج  از خانه مانع ابتلا به کرونا نمی‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سازمان جهانی بهداشت در پیامی جدید اعلام کرده است که استفاده از ماسک صورت به تنهایی نمی‌تواند تضمین کننده سلامت افراد باشد. درواقع بررسی شواهد سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد که پوشیدن ماسک در خارج  از خانه مانع ابتلا به کرونا نمی‌شود.

 

به گزارش سرویس خواندنی‌های انتخاب،  سازمان جهانی بهداشت پس از ارزیابی شواهد جدید که، توصیه نکرده است که مردم ماسک صورت را در سطح شهر بپوشند. سازمان جهانی بهداشت با توجه به داده‌های هنگ کنگ، موضع خود را در مورد ماسک‌ها بررسی کرد و نشان داد که استفاده گسترده ماسک در جامعه ممکن است باعث کاهش شیوع کرونا در برخی مناطق شود، اما این موضوع قطعیت ندارد.

 

در راهنمایی‌های به روز شده که در روز دوشنبه منتشر شد، این سازمان اظهار داشت که در حالی که ماسک‌ها می‌توانند به محدود کردن شیوع بیماری کمک کنند، اما به تنهایی کافی نبودند. هیچ مدرکی مبنی بر پوشیدن ماسک در جامعه وجود ندارد که افراد سالم را از ابتلا به عفونت‌های تنفسی از جمله کرونا مصون نگه دارد.

 

پروفسور دیوید هیمن، از دانشکده بهداشت و پزشکی گرمسیری لندن که ریاست گروه مشاوره علمی و فنی سازمان جهانی بهداشت را درمورد خطرات عفونی برعهده دارد، گفت: «در شرایطی که افراد در زمینه‌های مراقبت‌های بهداشتی مشغول به کار باشند، ماسک‌ها موثرند. ماسک‌ها فقط  برای محافظت از دیگران نیستند بلکه برای محافظت از خود نیز عمل می‌کنند.»

 

هیمن تصدیق کرد که ویروس توسط افرادی که علائم ندارند نیز می‌توانند منتقل شوند، اما گفت: «این ویروس هنوز از طریق قطرات یا سطوح آلوده پخش می‌شود، که فاصله فیزیکی و شستشوی دست با هدف به حداقل رساندن آن انجام می‌شود.» طبق توصیه‌های به روز شده، افرادی که علائم کروناویروس دارند، باید ماسک صورت بپوشند، خود را قرنطینه کنند و به محض شروع احساس بیماری، مشاوره پزشکی بگیرند. پرستاران نیز باید هنگام قرار گرفتن در اتاق بیماران از ماسک صورت استفاده کنند.

 

به نظر می‌رسد که راهنمایی سازمان جهانی بهداشت در مورد افراد سالم که ماسک دارند و در ملاء عام حضور دارند صدق می‌کند و برخلاف توصیه‌های اخیر مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده است که از مردم آمریکا خواسته است تا در داروخانه ها، فروشگاه‌های مواد غذایی و سایر مکان‌های عمومی که در آن فاصله فیزیکی دشوار است، از پوشش صورت پارچه‌ای استفاده کنند.

 

هیمن می‌گوید ماسک‌ها می‌توانند احساس غلط امنیتی ایجاد کنند و در نهایت ممکن است افراد را در معرض خطر بیشتری قرار دهد. حتی با وجود  پوشش کامل دهان و بینی، ویروس هنوز هم می‌تواند از چشم وارد بدن شود. وی گفت: «مردم فکر می‌کنند وقتی که ماسک می‌زنند کاملا از آن‌ها محافظت می‌شود. کارمندان بهداشت و درمان علاوه بر ماسک، برای محافظت از چشم، از عینک محافظ نیز استفاده می‌کنند.»

 

ویلیام کیویل، استاد بهداشت و درمان زیست در دانشگاه ساوتهمپتون، گفت: «دولت‌ها احساس می‌کنند که تحت فشار قرار می‌گیرند که کاری را انجام ندهند، حتی اگر این کار‌ها اتلاف وقت و منابع ارزشمندی باشد. ماسک‌های پارچه‌ای و ماسک‌های جراحی با کیفیت پایین، قطرات تنفسی را به خوبی فیلتر نمی‌کنند و مطمئناً ذرات همیشه معلق در هوا نیستند.»

دکتر ایلین شوو فنگ، اپیدمیولوژیک در دانشگاه آکسفورد، از موضع ایالات متحده در مورد ماسک صورت حمایت می‌کند و گفت: برای افرادی که ممکن است در معرض ویروس قرار داشته باشند، به دلیل خطر انتقال ویروس، استفاده از ماسک خارج از خانه اقدامی معقول است. اگر افراد پرخطر  مانند سالمندان  و افراد دارای بیماری‌های مزمن ماسک صورت را بپوشند بسیار مفید است به خصوص اگر نتوانند از حضور در مناطق شلوغ جلوگیری کنند. با این حال ماسک صورت نمی‌تواند افراد سالم را به شکل کامل از ابتلا به Covid-۱۹ نگهداری کند.

برچسب ها: خواندنی ها ، کرونا
نظرات بینندگان