arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۱۲۱۲
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۲۲ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۹

معاون وزیر کشور: هر تاکسی با احتساب راننده، باید سه نفر سرنشین داشته باشد / استفاده از اتوبوس های بین شهری در درون شهرها

معاون عمرانی وزیر کشور و رئیس شورای عالی ترافیک اعلام کرد: به منظور کمک به اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند در زمینه مدیریت بیماری کرونا، ضمن استفاده از اتوبوس های بین شهری در درون شهرها، سرویس ادارات بار دیگر برقرار می شود و ساعت طرح ترافیک نیز در تهران تغییر خواهد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«مهدی جمالی نژاد» معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور پس از برگزاری نشست عصر امروز شورای عالی ترافیک به خبرنگاران گفت: به منظور مدیریت تقاضای سفر، با وزارت راه و شهرسازی توافق کردیم با توجه به عدم انجام سفرهای بین شهری در مدت اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی و هوشمند، اتوبوس‌های این ناوگان در مسیرهای معادل مسیرهای پرتراکم مترو و خطوط اتوبوس‌های درون شهری استفاده شود.

وی افزود: همچنین مقرر شد دستگاههای اجرایی و نهادهای عمومی دولتی، غیردولتی و خصوصی از جمله کارخانجات و واحدهای بزرگ تولیدی از ابتدای اردیبهشت تا پایان زمان اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی و هوشمند نسبت به برقراری سرویس کارکنان مطابق با دستورالعمل قانون هوای پاک اقدام کنند.

رئیس شورای عالی ترافیک کشور خاطرنشان کرد: به منظور مدیریت تقاضای حمل و نقل عمومی درون شهری، خودروهای ون و همچنین اتوبوس های خطوط کم تردد نیز در نقاط پرتردد کلانشهرها به کار گرفته خواهند شد.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، جمالی نژاد گفت: همچنین در راستای کاهش ازدحام در سامانه های حمل و نقل عمومی، شورای ترافیک شهر تهران تصویب کرده است ساعات طرح ترافیک در صبح و بعد از ظهر به نحوی برنامه ریزی شود که ساعات اوج تردد کارکنان دولت مدیریت شود.

وی افزود: علاوه بر این، قرار است به ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا که روز شنبه با حضور رئیس جمهوری برگزار می شود، پیشنهاد مشخصی در خصوص ساعت آغاز فعالیت ادارات ارایه شود.

معاون عمرانی وزیر کشور همچنین از بازنگری در پروتکل های بهداشتی مقابله با بیماری کرونا در حوزه تاکسی، اتوبوس و مترو با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ظرف دو روز آینده خبر داد.

وی گفت: برخی از این پروتکل‌ها نواقصی دارد و به سختی قابل اجرا است. به عنوان مثال، در آن نوشته شده است که هر تاکسی با احتساب راننده باید سه نفر سرنشین داشته باشد.

جمالی نژاد افزود: مشروط بر اینکه محل نشستن رانندگان تاکسی با کاورهای بهداشتی از مسافران جدا شود، پروتکل مربوطه به گونه ای اصلاح خواهد شد که یک مسافر دیگر به ظرفیت پروتکل فعلی تاکسی ها اضافه و به ۳ مسافر برسد.

وی تصریح کرد: این اقدام باعث خواهد شد تا ضمن کمک به حفظ سلامت عمومی، مسائل معیشتی و اقتصادی تاکسیرانان آسیب کمتری ببیند.

رئیس شورای عالی ترافیک همچنین از ارایه پیشنهادهایی از سوی این شورا به ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا به منظور کمک به اجرای پروتکل های بهداشتی و مدیریت سفرها خبر داد.

جمالی نژاد گفت: از آنجا که تصمیم گیری در خصوص عوامل مؤثر در مدیریت تقاضای سفر در اختیار ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا است، بایستی به گونه ای برنامه ریزی کنیم که ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری بتواند متناسب با ظرفیت و امکانات خود، تقاضاهای سفر را مطابق با پروتکل های بهداشتی پوشش دهد.

وی با تاکید بر لزوم توجه به مسائل معیشتی و اقتصادی رانندگان خاطرنشان کرد: در حال حاضر، حدود نیمی از ناوگان حمل و نقل عمومی در اختیار بخش خصوصی است و همه تاکسیرانان هم از بخش خصوصی هستند. در نتیجه، با اجرای پروتکل های بهداشتی و کاهش میزان مسافر آنها به دلیل رعایت فاصله گذاری اجتماعی، معیشت شان به شدت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

معاون وزیر کشور افزود: به همین دلیل، به ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا در جلسه روز شنبه پیشنهاد خواهیم کرد که ارایه بسته های معیشتی برای آنها پیش بینی شود.

وی بازنگری در نرخ بلیت‌ها یا ارایه امکانات و تسهیلاتی از سوی دولت به رانندگان بخش خصوصی ناوگان حمل و نقل عمومی را از دیگر راهکارهای پیشنهادی برای جبران خسارتهای آنان در مدت اجرای طرح فاصله گذاری بیان کرد.

جمالی نژاد با اشاره به محدودیت های موجود در اجرای طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کشور، گفت: قرار شد از ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا بخواهیم کمک کند تا اتوبوس های جدیدی خریداری و به حمل و نقل عمومی بویژه در کلانشهرها افزوده شود.

معاون وزیر کشور ضمن تقدیر از تلاشهای همه فعالان حوزه سلامت عمومی، از کارکنان اجرایی بخش های خدمات شهری و همچنین، غسالها، پاکبانها و ناوبران حمل و نقل عمومی نیز به عنوان افرادی یاد کرد که در خط مقدم مقابله با بیماری کرونا قرار دارند و باید برای حفظ سلامت آنها تدابیر لازم اتخاذ شود.

وی در این زمینه از جان باختن ۱۴ تاکسیران و ابتلای ۱۲۲ تن دیگر به بیماری کرونا در هفته های اخیر خبر داد.

رئیس شورای عالی ترافیک کشور گفت: ما از ستاد ملی، وزارت بهداشت و وزارت صنعت، معدن و تجارت می خواهیم وسایل اولیه ایمنی کارکنان بخشهای یادشده را تامین کنند و هزینه های آن را شهرداری ها پرداخت خواهند کرد.

جمالی نژاد، انجام اقدامات لازم به منظور رفع مشکل تهویه خطوط ۶ و ۷ متروی تهران، تعطیلی غرفه‌های تجاری ایستگاههای خطوط مترو و تداوم ممنوعیت فعالیت دستفروشان در مترو را از دیگر مصوبات امروز شورای عالی هماهنگی ترافیک برشمرد.

وی همچنین ضمن قدردانی از تلاشهای رسانه ها بویژه رسانه ملی در زمینه فرهنگسازی و مقابله با ویروس کرونا از همه مردم خواست خودشان مراقبت های لازم را در این زمینه داشته باشند و هنگام سوار شدن به خودروهای شخصی و عمومی حتما از ماسک، دستکش و دیگر تجهیزات لازم برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری استفاده کنند.

وی تاکید کرد: شورای عالی ترافیک مصمم است همه تلاشهای خود را برای مهار این بیماری به کار گیرد و اقدامات خود را در چارچوب رویکرد جدید ستاد ملی مقابله با کرونا مبتنی بر حفظ توامان سلامت و اقتصاد مردم برنامه ریزی می کند.

بر اساس این گزارش، در این نشست سه ساعته که یکصد و پنجاه و هفتمین جلسه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور و نخستین جلسه آن در سال ۱۳۹۹ بود، دکتر «علی رضا رئیسی» معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان مهمان ویژه، گزارشی از روند شیوع و درمان بیماری کرونا در ایران، راهبردهای دولت برای مهار آن و روند تهیه و اجرای پروتکل های بهداشتی در این زمینه ارایه کرد.

همچنین مسئولان ذیربط در وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، نیروی انتظامی و شهرداری تهران در این نشست گزارشهایی از اقدامات و پیشنهادهای خود برای مدیریت سفرها در چارچوب طرح فاصله گذاری اجتماعی ارایه کردند و اعضای شورا از نهادها و دستگاههای مختلف به طرح دیدگاههای خود در این زمینه پرداختند.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان