arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۱۴۸۹
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۵ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۹

جهانپور: صدور گواهی فوت مبتلایان کرونا براساس تست، سی تی اسکن و علایم / گرفتن تست کرونا توسط آزمایشگاه‌های خصوصی برای برگزاری مهمانی، شیادی و کاسب کاری است / رپید تست‌های فعلی مورد تایید نیست / طرح ترافیک یکی از دغدغه‌های اصلی است

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: گواهی فوت بیماران مبتلا به کرونا هم براساس تست و هم شرح حال و هم علایم و هم سی‌تی‌اسکن و توسط پزشک در بیمارستان‌ها صادر می‌شود و وزارت بهداشت هم به همان گواهی فوت صادره استناد می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کیانوش جهانپور روز جمعه در نشست خبری ویدیو کنفرانس درباره اساس درج علت فوت ناشی از ویروس کرونا افزود: قبل از آنکه معیار تشخیص موارد ابتلا به سمت تشخیص بالینی و تست برود، از همان هفته اول اسفند ابلاغ شد که برای جلوگیری از سرگردانی خانواده‌ها، علاوه بر شرح علائم، سیتی اسکن هم می‌تواند مبتلا به کووید ۱۹ را تایید کند. در نتیجه گواهی فوت برای ابتلا به ویروس کرونا بر اساس شرح حال، علائم و سی تی اسکن صادر می‌شود. تست آزمایشگاهی نیز می‌تواند ملاک باشد.

وی ادامه داد: گواهی فوت هم در هر بیمارستان جداگانه صادر می‌شود. وزارت بهداشت مسئول نوشتن گواهی فوت نیست و هرچه پزشک بنویسد ملاک عمل خواهد بود. حتی نسبت موارد فوت به کل اگر در هفته‌های اول کمی بالاتر بود به این علت بود که همه موارد تشخیصی به تست منوط شده بود، اما در مورد فوتی‌ها این موضوع مطرح نبود.

جهانپور گفت: اگر بیمار بیش از ۲۴ ساعت در بیمارستان بستری باشد، گواهی فوت توسط پزشک صادر می‌شود که این گواهی هم بر اساس تست و هم بر اساس شرح حال و علائم و سی تی اسکن می‌تواند صادر شود و اطلاعات وزارت بهداشت نیز بر اساس گواهی فوت صادر شده استخراج می‌شود.

گرفتن تست کرونا توسط آزمایشگاه‌های خصوصی برای برگزاری مهمانی

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در مورد انجام تست کرونا توسط آزمایشگاه‌های خصوصی با هزینه‌های بالا جهت برگزاری مهمانی‌های خصوصی اظهار کرد: اصل مهمانی برگزار کردن در این شرایط خلاف است و بعد در این مهمانی‌ها کارهای خلاف هم انجام می‌شود. حالا آزمایشی هم در این مهمانی‌ها انجام می‌شود و حتی اگر جواب قابل وصول باشد و حتی این تست‌ها صحیح باشد، بعید است که این اقدام به درستی اتفاق بیفتد. این آزمایش‌ها هیچ ارزشی ندارد و پاسخ آن به سرعت آماده نمی‌شود. فرد یک ساعت بعد می‌تواند به ویروس آلوده شود و این نوع آزمایش‌ها هیچ ارزشی ندارد.

جهانپور گفت: اگر قرار باشد تستی انجام شود باید تست الایزا سلولوژیک انجام شود که نشان دهد افراد سابقه ایمنی نسبت به این بیماری دارند. بقیه موارد شیادی و کاسب کاری است و هیچ کاربردی ندارد. گاهی از بیمار مشکوک تست گرفته می‌شود و گاهی کاسبی راه انداخته شده که می‌خواهد به افراد اعتماد به نفس کاذب بدهد.

رپید تست‌های فعلی مورد تایید نیست

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا وزارت بهداشت اظهار کرد: رپید تست‌های موجود فعلی که گفته می‌شود ۷۰ درصد خطا دارند، تایید شده نیستند و بیش از یک ماه است که شرکت‌های مختلف پیشنهاد می‌دهند و از روز اول هم انستیتو پاستور این کیت‌ها را تایید نکرده است.

وی افزود: هیچ آزمایشگاهی این تست‌ها را ندارد و این رپید تست‌ها بدون مجوز هستند و ضریب خطای آنها بالاست.

اجرای فاصله گذاری هوشمند

جهانپور درباره ضمانت اجرایی طرح فاصله گذاری هوشمند گفت: فاصله گذاری هوشمند، مرحله سوم بسیج مقابله با کرونا و گام دوم مداخلات حاکمیتی است و تداوم بسیاری از محدودیت‌های قبلی را خواهیم داشت. با استفاده از فناوری اطلاعات و ارزیابی ریسک مستمر و افزایش تعداد تست‌های PCR و تست الایزا یا سلولوژیک اجرایی می‌شود. شناسایی خوشه‌های امن و نا امن و بازگشت تدریجی و مرحله‌ای مشاغل با اولویت مشاغل ضروری در این مرحله در دستور کار است.

وی ادامه داد: مشاغلی که ضروری هستند در مرحله اول باید پروتکل‌هایی را رعایت کنند که ابلاغ شده است. سرعت این مرحله به ارزیابی خطر و ثبت اطلاعات بستگی دارد و برای آن نمی‌توان جدول دقیق زمانی پیش بینی کرد. ارزیابی خطر به طور روزانه و هفتگی انجام می‌شود و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا حرکت خواهیم کرد.

طرح ترافیک یکی از دغدغه‌های اصلی است

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا وزارت بهداشت بیان کرد: طرح ترافیک یکی از دغدغه‌های اصلی است. بخشی از کارمندان از فردا در شهرستان‌ها و از ۳۰ فروردین در تهران تردد خواهند داشت. رفت و آمد کارکنان دولت یکی از دغدغه‌هاست و موضوع استفاده از وسیله شخصی می‌تواند به فاصله گذاری فیزیکی کمک کند. به نظر می‌رسد شهرداری تهران این موضوع را لحاظ کرده و ساعت‌هایی که کارمندان به کار می‌روند و بر می‌گردند را لحاظ کرده است.

وی ادامه داد: برقراری طرح ترافیک در ساعت‌هایی که کارمندان تردد ندارند می‌تواند به کاهش مراودات کمک کند.

وزارت بهداشت وظیفه ضد عفونی اداره‌ها را بر عهده ندارد

جهانپور در پاسخ به سوالی درباره ضد عفونی اداره‌های خارج از وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت نمی‌تواند هزینه داخل مکان‌های اداری را تامین کند. وزارت بهداشت پروتکل‌ها را ابلاغ می‌کند و بخش دولتی یا خصوصی باید خودش این کار را انجام بدهد. وزارت بهداشت به جز مراکز اداری و بیمارستان‌ها وظیفه گندزدایی و ضد عفونی سایر مکان‌ها را بر عهده ندارد.

آخرین وضعیت داروهای کرونا

جهانپور در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت داروها برای درمان کرونا اظهار کرد: در دنیا طرح‌های تحقیقاتی زیادی در مورد داروها و شیوه‌های درمانی کرونا وجود دارد. از هفته‌های اول این موضوع ادامه دارد و در ایران نیز تعداد طرح‌ها و کارآزمایی‌های بالینی بیش از ۷۳ طرح تحقیقاتی برای موضوع کرونا طراحی شده است. عمده این موارد در مورد درمان و برخی در مورد تشخیص و پیشگیری است. نتایج این تحقیقات می‌تواند برای ما در مسیر مقابله با کرونا سودمند باشد.

وی افزود: تا امروز هیچ داروی خاص اختصاصی برای کووید ۱۹ وجود ندارد. برخی داروها بر اساس مطالعات اولیه نشان داده که کمک‌هایی به بیمار در مسیر درمان انجام می‌دهد. این داروها نیز در کشور تولید می‌شود و ماده موثره بخش عمده آنها هم در کشور در حال تولید است. هیچ داروی موجود در پروتکل و توصیه شده وجود ندارد که دسترسی عام نسبت به آن فراهم نباشد.

پیامک امروز را وزارت بهداشت ارسال نکرد

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره پیامک صادر شده امروز مبنی بر گزارش کودک آزاری به سامانه ۱۲۳ گفت: پیامک صادر شده امروز در مورد کودک آزاری مربوط به وزارت بهداشت نبود. این پیامک احتمالا از طرف سازمان بهزیستی و با هماهنگی وزارت ارتباطات ارسال شده است. موضوع کودک آزاری هم در حوزه بهزیستی است.

هزینه تست الایزا کمتر است

جهانپور درباره تست‌های الایزا اظهار کرد: هزینه تست با تکنیک الایزا حتی یک دهم تست PCR است. البته موارد کاربرد آن بیشتر از PCR است. زیرا نشان دهنده ابتلای قبلی و فعال بودن فعلی بیماری و کاربردهای دیگر است. زمانی که برای این نوع تست صرف می‌شود هم کمتر خواهد بود و در روزهای آینده بیشتر در این رابطه حرف خواهیم زد.

وی ادامه داد: موضوع دیگری هم با تکنیک‌های نانو مطرح شده که به تست‌های سریع سلولوژیک دست پیدا کنند. این روش می‌تواند ظرف پنج دقیقه مشخص کند که فرد سابقه ابتلا به بیماری یا مصونیت در برابر بیماری دارد یا خیر.

میزان مراجعه به بیمارستان‌ها

رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت درباره میزان مراجعه به بیمارستان‌ها گفت: نسبت ورودی به خروجی بیمارستان‌ها کمتر شده است. البته در روزهای اخیر ممکن است افزایش نسبی در مراجعه کنندگان در تهران، فارس، آذربایجان غربی، کرمانشاه، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان اتفاق افتاده باشد.

وی ادامه داد: دیروز یکی از بیمارستان‌های کشور که مخصوص مبتلایان به کرونا بود، فقط دو نفر بستری داشت. همه این موارد به علت اجرای فاصله گذاری اجتماعی یا فیزیکی است. این وضعیت مدیریت شده، اما شکننده است. باید به درک مشترک برسیم که این وضعیت به شدت شکننده است و پایدار نیست و کوجک‌ترین تغییر رفتار می‌تواند این وضعیت را از فاز مدیریت شده خارج کند. امروز که تعداد مبتلایان نسبت به دیروز هم اضافه شده، باز هم در فاز مدیریت شده هستیم و آی سی یوها پر نشده یا بیمارستان‌ها تخت خالی بستری دارند.

انجام تست کرونا از مادران باردار

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره گرفتن تست کرونا قبل از زایمان اظهار کرد: اگر این تست انجام می‌شود، منافاتی با پروتکل‌های ابلاغی در حال حاضر ندارد. این کار برای حفاظت پرسنل هم مفید است. در حال حاضر تعداد تست در کشور افزایش یافته و دیگر مثل هفته‌های گذشته نیست و گرفتن تست از مادر باردار روی تخت بیمارستان منافاتی با پروتکل‌های ابلاغی ندارد.

درمان از طریق پلاسمای بهبود یافتگان

جهانپور در پاسخ به سوالی درباره موارد مطرح شده مبنی بر استفاده از پلاسمای بهبود یافتگان برای مبتلایان به کووید ۱۹ گفت: روش استفاده از پلاسمای بهبود یافتگان تکنیک جدیدی نیست، اما برای این بیماری در هفته‌های اخیر در قالب مطالعات بالینی استفاده شده است. در گزارش‌های اولیه اثربخشی نسبی دیده شده است. این کار در بیمارستان‌های مختلفی در حال انجام است. تکنیک جدید نیست، اما کاربرد آن برای بیماران مبتلا به کرونا تا زمان فراهم شدن فناوری‌های دیگر می‌تواند اثر نسبی داشته باشد. روش کم خطری است و در جاهای مختلفی از آن استفاده می‌کنند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان