arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۱۸۳۵
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۰ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۹

سفیر ایران در بغداد: هر شخصیتی که در فرآیند قانونی و با رای اعتماد پارلمان نخست‌وزیر عراق شود مورد حمایت ماست

سفیر ایران در بغداد با بیان اینکه ایران به قانون و نظام سیاسی عراق احترام می‌گذارد، عنوان کرد: هر شخصیتی که در فرآیند قانونی و با رای اعتماد پارلمان این کشور به نخست وزیری انتخاب شود مورد حمایت ماست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«ایرج مسجدی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد در پی تحولات داخلی اخیر در عراق و معرفی الکاظمی به عنوان نخست‌وزیر جدید این کشور در صفحه توئیترش نوشت: «جمهوری اسلامی ایران به قانون و نظام سیاسی عراق احترام می‌گذارد و هر شخصیتی که در فرآیند قانونی و با رای اعتماد پارلمان این کشور به نخست وزیری انتخاب شود مورد حمایت ماست.»

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز (پنجشنبه) ۲۱ فروردین ماه در موضعی در خصوص معرفی نخست‌وزیر جدید عراق گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره از استقلال، حاکمیت ملی، یکپارچگی ارضی و ثبات سیاسی در کشور عراق حمایت کرده و اتفاق نظر تمامی جریانات سیاسی عراق از طریق روندهای دموکراتیک را تنها مسیر برای حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات می‌داند. از همین رو جمهوری اسلامی ایران از توافق امروز گروه‌های سیاسی در عراق که نتیجه آن معرفی آقای مصطفی الکاظمی به عنوان نخست وزیر جدید بود، استقبال می‌کند و آن را گامی صحیح در مسیری درست می داند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران همچون گذشته آمادگی کامل خود را برای همکاری با دولت عراق به منظور عبور آن کشور از مشکلات و نیل به اهداف عالی مردم و مرجعیت عراق اعلام می‌کند.(جزییات بیشتر)

به گزارش فارس، «برهم صالح» رئیس جمهور عراق روز (پنجشنبه) طی نطقی مامور شدن «مصطفی الکاظمی» به تشکیل کابینه جدید این کشور را اعلام کرد.

پس از ماه‌ها جنجال سیاسی، سرانجام احزاب سیاسی پارلمان عراق بر سر گزینه‌ای به نام «مصطفی الکاظمی» برای تشکیل کابینه جدید این کشور توافق کردند.

«مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر مأمور به تشکیل کابینه عراق فرد کمتر شناخته شده‌ای در عرصه سیاسی این کشور به شمار می‌رود. بیشتر عمر او به نویسندگی گذشته و تنها چند سال است که در مناصب عالی‌رتبه دیده می‌شود.(بیشتر بخوانید)

«مصطفی الکاظمی» ۲۲ فروردین طی سخنانی گفت که حق حاکمیت این کشور خط قرمز بوده و هرگز از کرامت عراقی‌ها کوتاه نخواهیم آمد.ملت عراق هنوز آرزوها و رؤیاهای خود را محقق نکرده و هدف ما تشکیل دولتی است که به مردم خدمت کند.

الکاظمی عنوان کرد: «در اسرع وقت کابینه خود را تشکیل خواهم داد و کابینه آتی با عمل و نه به حرف در خدمت ملت خواهد بود و تمام تلاش خود را برای مقابله با ویروس کرونا و حمایت از عراقی‌ها به کار خواهیم بست.»

منبع: فارس
نظرات بینندگان