arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۳۹۴۸
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۹ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹

افزایش بی سروصدای قیمت کالا‌های اساسی از زمان شیوع کرونا / وزیر صنعت پس از ابتلا به کرونا، چه کار مفیدی برای رفع گرانی‌ها انجام داده؟ / آقای روحانی! اگر وزیر صنعت شما به هر دلیلی از عهده ساده‌ترین انتظارات مردمی برنمی آید، چرا او را تغییر نمی‌دهید؟

با گذشت دو ماه از تایید ورود کرونا به ایران، قیمت کالا‌های اساسی در کشور بی سروصدا افزایش یافته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

افزایش بی سروصدای قیمت کالا‌های اساسی از زمان شیوع کرونا / وزیر صنعت پس از ابتلا به کرونا، چه کار مفیدی برای رفع گرانی‌ها انجام داده؟ / آقای روحانی! اگر وزیر صنعت شما به هر دلیلی از عهده ساده‌ترین انتظارات مردمی برنمی آید، چرا او را تغییر نمی‌دهید؟

سرویس اقتصادی «انتخاب»: با گذشت دو ماه از تایید ورود کرونا به ایران، قیمت کالا‌های اساسی در کشور بی سروصدا افزایش یافته است.

در یکی از آخرین نمونه ها، گزارش شده است که قیمت حبوبات حدود ۴۰ درصد افزایش یافته. بر اساس گزارش رسانه ها، قیمت هر کیلو لوبیا قرمز ۸ تا ۹ هزار و ۵۰۰، عدس ۷ تا ۸ هزار و ۵۰۰، نخود ۸ تا ۹ هزار، لپه ۱۰ تا ۱۰ هزار و ۵۰۰، لوبیا سفید ۱۰ تا ۱۱ هزار، لوبیا چیتی ۱۳ تا ۱۴ هزارو لیموعمانی ۲۷ تا ۳۵ هزارتومان است.

احتکار
بر اساس گزارش ها، علت اصلی این افزایش قیمت، احتکار حبوبات و نبود نظارت بر این موضوع و در نتیجه رها شدن بازار است. با این حال، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی در پاسخ به این سوال که آیا اظهارات فروشگاه‌ها و مغازه داران مبنی بر افزایش ۴۰ درصدی قیمت حبوبات را قبول دارید، گفته است: «این موضوع صحت ندارد و بنده نمی‌دانم که برچه مبنایی برخی فروشگاه‌ها این اظهارات را مطرح می‌کنند.»

محمد آقاطاهر موضوع احتکار را هم رد کرد و گفت: «با توجه به آنکه حبوبات به اندازه کافی وارد شده است، موضوع احتکار صحت ندارد.» او واردات را هم با ارز دولتی دانسته و گفته «با وجود اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات اقلام خوراکی مورد نیاز از جمله حبوبات، تنها شاهد نوسان جزئی در این بخش بوده ایم.»

با این حال، او هم افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی قیمت را تایید کرده؛ به گفته رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی، «طی هفته‌های اخیر قیمت حبوبات داخلی در تمامی اقلام ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش داشته است.»

گزارش های میدانی

با این وجود، گزارش‌های میدانی افزایش قیمت‌ها را کاملا تایید می‌کند.

۳۱ فروردین، یک رسانه با بررسی میدانی، از افزایش ۲۲ درصدی قیمت کالا‌های مصرفی خانوار از ماه رمضان سال گذشته تا ماه رمضان امسال خبر دادند.

به نوشته نود اقتصادی، مدت یکسال اخیر از ۲۳ کالای مصرفی منتخب، ۱۴ قلم افزایش قیمت و ۹ قلم نیز کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند. همچنین در بین کالا‌هایی که قیمت آن‌ها افزایش یافته، چای خارجی با ۷۱ درصد افزایش رکورددار افزایش قیمت‌ها است. پس از آن هم لوبیا با ۵۵ درصد، عدس با ۵۰ درصد، ماست با ۴۸ درصد، شیر با ۲۸ درصد، گوجه فرنگی با ۲۴ درصد، پنیر با ۲۳ درصد، تخم‌مرغ با ۲۱ درصد، برنج با ۱۵ درصد و گوشت گوسفندی نیز با ۱۱ درصد، بیشترین افزایش قیمت را داشته‌اند.

البته افزایش قیمت‌ها نه صرفا به حبوبات محدود است و نه گزارش‌های میدانی تنها موید آن است.

افزایش ۳۵ درصدی قیمت اجناس

۱۹ فروردین ماه، یک عضو اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی ایران گفت: شیوع ویروس کرونا در کشور به صورت میانگین منجر به افزایش ۳۰ تا ۳۵ درصدی قیمت اجناس در بازار شد.

خبر بدتر اینکه او حتی گفت که باید انتظار افزایش بیشتر قیمت‌ها بعد از تاثیر گران‌تر شدن دالار را هم داشته باشیم. کیوان کاشفی اظهارداشت: «این افزایش قیمت‌ها بدون اعمال افزایش قیمت ارز است که انتظار می‌رود این افزایش نیز در آینده بر روی قیمت‌ها اعمال شود.»

به گفته او، «مبلغ یک میلیارد یورو برداشت از صندوق توسعه ملی مبلغ کمی بود و باید پنج میلیارد یورو تامین می‌شد.»

آمار رسمی
۲ اردیبهشت نیز جزئیات تورم سبد معیشت خانوار در فروردین ماه به صورت رسمی اعلام و افزایش قیمت میوه و حبوبات تایید شد.

بر این اساس، نرخ تورم فروردین ماه سال ۹۹ از سوی مرکز آمار ایران ۳۲.۲ درصد اعلام شد.

جزئیات شاخص قیمت کالا‌ها و خدمات در فروردین ماه نشان می‌دهد قیمت میوه، خشکبار و حبوبات نسبت به اسفند بیش از ۱۳ درصد گران شده است.

بر این اساس، ۱۲ شاخص اصلی قیمت کالا و خدمات نشان می‌دهد در بخش خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها ۱۰.۷ درصد افزایش قیمت به نسبت مدت مشابه سال قبل و ۵.۲ درصد نسبت به ماه قبل داشته است. یعنی قیمت این بخش در فروردین نسبت به اسفند گرانتر شده است.

در بخش خوراکی و آشامیدنی بالاترین افزایش قیمت به نسبت مدت مشابه سال قبل برای «چای، نوشابه، قهوه و سایرخوراکی ها» و پس از آن «شیر، پنیر و تخم مرغ» به ثبت رسید.

«پوشاک و کفش» ۲۸.۳ درصد، «مسکن آب و برق و گاز» ۲۰.۴ درصد، «حمل و نقل» ۴۷.۴ درصد، «تفریح و فرهنگ» ۲۵.۶ درصد افزایش قیمت داشته اند.

بیشترین افزایش قیمت ماهانه نسبت به اسفند ماه نیز برای میوه و خشکبار با ۱۹ درصد و پس از آن سبزی و حبوبات با ۱۳.۶ درصد در بخش خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها ثبت شد.

وزیر صنعت کجاست؟
روز ۲۰ اسفند سال گذشته العام شد که رضا رحمانی، وزیر صنعت به کرونا مبتلا شده، و پس از بستری شدن در بخش آی سی یو، از بیمارستان مرخص شده و در منزل دوران نقاهت را می‌گذراند.

از آن پس تاکنون کمتر خبری از وزیر صنعت و پاسخگویی او درباره چرایی گرانی‌ها و نیز برنامه‌های این وزارتخانه برای رفع این مشکل شنیده شده. رحمانی ۷ فروردین اعلام کرد که «مردم به هیچ وجه نگران کمبود اقلام غذایی مورد نیاز خود نباشد، زیرا ذخایر کالایی به حد کافی بوده و هست.» او روز دوم اردیبهشت ماه هم به اعضای کمیسیون صنایع مجلس درباره مشکلات کرونا در نظام تولید گزارش داد. با این حال، روند افزایش قیمت‌ها متوقف نشده و به نظر می‌رسد «ذخیره کافی» کالا‌ها که وزیر صنعت از آن صحبت می‌کند نتوانسته جلوی گرانی‌ها را بگیرد.

فارغ از این موضوع، هیچ یک از بخش‌های این وزارتخانه از حوزه‌های نظارتی تا پشتیبانی نتوانسته اند از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کنند. آن هم در شرایطی که با گسترش کرونا، مسئولان مدام از مردم می‌خواهند که تا حد ممکن در خانه بمانند. مشاغل پرریسک همچنان تعطیل است و مشاغل کم ریسک و با ریسک متوسط هم با محدودیت مواجه شده.

در چنین شرایطی، حداقل انتظارمردم، کنترل قیمت ه. کالا‌های اساسی است. چنین هدفی محقق نمی‌شود مگر با یک مدیریت قاطع و مدبرانه در راس این وزارتخانه. اگر رضا رحمانی به دلیل شرایط خود پس از ابتلا به کرونا یا هر دلیل دیگری توان این کار را ندارد، چرا حسن روحانی، رئیس جمهور از فرد دیگری استفاده نمی‌کند تا این انتظار ساده مردم محقق شده و دست کم تامین مایحتاج اولیه از این دشوار‌تر نشود و اندکی به حفظ سلامت جامعه کمک کند؟

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۳۱
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
0
20
قیمت کالاهای وارداتی با وجود افزایش حدود ۱۵ درصدی قیمت دلار از اواسط اسفند گذشته حدود ۴۰ درصد بالا رفته. واقعا درک نمیکنم چرا
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
0
13
این نفس مردم رو بریده
یک ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
16
6
مشکل ما وزیر صنعت نیست اگه بی عرضه هست ولی خائن نیس
مشکل وزارت خارجه نفت و معاونت زنان و امثال این‌است که کشور بیچاره کردن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
2
16
وزارت هزارفامیل آقای وزیر پدر وزارت و شهرکهای صنعتی کشور بخصوص استانهای قم تهران و البرز را دراورده
با همین روند منتظر ورشکستگی و رکود تولید و اشتغال در شهرکهای صنعتی تین استاکها باشید.
شواف و عوام آفرینی تخصص آنهاست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
0
18
اشتباه نوشتید!:
لپه و لوبیا حدود 28 هزارتومان شده است. بقیه حبوبات هم گرانترازچیزی است که نوشته اید. خودتان قیمت بگیرید
امین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
0
12
ممنون از شما بابت اطلاع رسانیتون که اوضاع وحشتناکه افزایش قیمت ها رو مطرح کردین
قیمت ب نحوی بالا می ره انگار اصلا کشور رها شده و همه چیز شده اخبار کرونا!!
داود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
0
5
من خودم سال‌ها پیش سنگ‌های روحانی و جهانگیری و نوبخت و واعظی رو به سینه می‌زدم و پای صندوق رای، مثل خیلی‌های دیگه رفتم و رفتیم.
ولی الان این دولت آخرهای کارشه وانگهی نمی‌تونه خودش رو اصلاح کنه؛ مخصوصا توی این اوضاع که مملکت گرفتار عفونت کرونا هم شده.
چه انتظاری داری انتخاب؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
0
11
چقدر ساده هستیم که فکر میکنیم اقایان بفکر مرد بوده و هستند!!!!!
ناامید
|
Russian Federation
|
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
0
1
متاسفانه همینطوره گرانفروشی هرکی هرکی حصیر ۶۰ ت رو ۷۰ خریدم چون میگفت ۸۰ و مثلا ۱۰ت کم کرد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
1
11
اصولا وزای صنعت فقط دغدغه خودروسازان رو دارن شاید اسمش رو بذارن وزیر ایران خودرو- سایپا بهتر باشه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
0
7
کلید آقای رییس جهمور هیچ قفلی رابازنمیکند ....
مسولین محترم درحرف زدن درجه یک...واگه ی قروون بخواهند بمردم هم بدهند جان مردمو تا نگیرند نمیدهند...
یک فروشنده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
0
18
به نظر میرسد گزارشگر محترم قیمت 6 ماه پیش حبوبات را ارئه کرده الان عدس کیلوئی 19هزار لوبیا چیتی25هزار قرمز26هزار لپه25هزار تومان به فروش می رود و مردم هم با نارضایتی کامل می خرند و بد و بی را میگویند . لطفا گزارش روز به مردم بدهید .لطفا توهین نکنید.
نظرات بینندگان