arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۵۵۷۴
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹

صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / ساخت واکسن کرونا با استفاده از حشرات / موافقت رهبر معظم انقلاب اسلامی با آزادسازی سهام عدالت / کنکور سراسری چه زمانی برگزار می‌شود؟ / آغاز موج جدید بارش‌ها در کشور از پنج‌شنبه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / ساخت واکسن کرونا با استفاده از حشرات / موافقت رهبر معظم انقلاب اسلامی با آزادسازی سهام عدالت / کنکور سراسری چه زمانی برگزار می‌شود؟ / آغاز موج جدید بارش‌ها در کشور از پنج‌شنبه

زیر پوست اخبار: دیروز -سه‌شنبه- همانند تمامی چند وقت اخیر کانون اصلی اخبار معطوف به کرونا بود. خوشبختانه همانند روزهای بعد از 26 فرودین، همچنان تعداد جان باختگان کرونایی دو رقمی باقی ماند و به تعداد 71 نفر رسید. در  کنار این روند، اخبار خوشی از تحقیقات جدید کرونا اعلام شد؛ به ویژه احتمال ساخت واکسن کرونا با استفاده از حشرات اما در میان این روند مثبت از تحقیقات علمی، انتشار تحقیقی توسط دانشمندان چینی نشان می‌دهد کرونا از آن‌چه که تصور می‌کردیم، در محیط‌های بسته فاقد تهویه مناسب بیشتر در هوا باقی می‌ماند. با این اوصاف، با وجود افزایش امیدها برای یافتن درمان این ویروس خطرناک، همچنان می‌‌توان گفت، ناچار هستیم با این بیماری همزیستی داشته باشیم، آن‌هم برای مدت زمانی نامعلوم. موافقت رهبر معظم انقلاب با آزادسازی سهم عدالت، یکی از مهمترین خبرهایی است که شاید دهک‌های پایین جامعه و خانوارهای آسیب‌پذیر این روزها شنیده باشند؛ زیرا متعاقب موافقت ایشان، دولت موظف خواهد بود سهم مردم از سهام خود را به سرعت واگذار کند که این خود در وضعیت کرونایی می‌تواند اثرگذار باشد. در سطح منطقه‌ای نیز به نظر می‌رسد در نهایت جناح‌های سیاسی شیعه پیرامون ایجاد تشکیل دولت و خروج از بحران چند ماهه برای تعیین جانشین عادل عبدالمهدی خارج شده و پیرامون نخست‌وزیری مصطفی الکاظمی به توافق رسیده‌اند. این رخداد می‌توان پایان بخش تعلیق چند ماهه سیاتدر کشور عراق باشد.

با نظر به این مقدمات، در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

ساخت واکسن کرونا با استفاده از حشرات: یک شرکت داروسازی ژاپنی موسوم به "شیونوگی" (Shionogi) اعلام کرده که در حال ابداع واکسن کروناویروس با کمک حشرات است و قصد دارد آزمایش‌های بالینی آن را در سال جاری آغاز کند. شرکت "یوام‌ان فارما" (UMN Pharma) که از زیرمجموعه‌های شرکت شیونوگی است، به همکاری با وزارت بهداشت ژاپن پرداخته تا واکسن را برای آزمایش‌های بالینی آماده کند. انتظار می‌رود که نهایتا ۱۰ میلیون دوز از این واکسن تولید شود.

موافقت رهبر معظم انقلاب اسلامی با آزادسازی سهام عدالت: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور ابلاغیه‌ای ضمن موافقت با درخواست رییس‌جمهور برای آزادسازی سهام عدالت و با اشاره به نقش سهام عدالت در گسترش عدالت اجتماعی و توانمندسازی خانواده‌های کم درآمد، موارد سه‌گانه‌ای را به عنوان امور لازم الرعایه در این واگذاری‌ها مورد تأکید قرار دادند و خاطرنشان کردند: دولت هر چه زودتر اقدامات مقتضی را به عمل آورد تا مردم سریعتر از منافع سهام خود بهره‌مند شوند.

کنکور سراسری چه زمانی برگزار می‌شود؟: دکتر خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش در نشست مجازی معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها، از برگزاری کنکور سراسری ۲۰ روز پس از پایان امتحانات نهایی دوره متوسطه و همچنین برگزاری آزمون‌های تحصیلات تکمیلی پس از ماه مبارک رمضان خبر داد.

آغاز موج جدید بارش‌ها در کشور از پنج‌شنبه: سازمان هواشناسی ضمن اعلام ادامه بارش‌ها در نوار شمالی کشور از بارش باران در بیشتر نقاط کشور از روز پنج‌شنبه به جز سیستان و بلوچستان و هرمزگان خبر داد. بر اساس اعلام سازمان هواشناسی از وضعیت کشور، برای امروز رگبار و رعد و برق در نوار شمالی کشور و بارش پراکنده و وزش باد در دامنه‌های زاگرس مرکزی پیش‌بینی می‌شود.

ذرات ویروس کرونا می‌تواند مدت طولانی‌تری در هوا بماند: تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ذرات ویروس کرونا ممکن است در مدت طولانی‌تری در هوا و به ویژه در مکان‌هایی که تهویه مناسب ندارند، باقی بماند. به گزارش تارنمای هیل، این تحقیقات روز دوشنبه در مجله تحقیقاتی نیچر منتشر شد و محققان دانشگاه ووهان چین غلظت مواد ژنتیکی را در دو بیمارستانی که مبتلایان به کووید-۱۹ در آن درمان می شدند، آزمایش کردند. این تحقیقات نشان داد که ویروس کرونا، اندکی در هوای بخش های نگهداری بیماران، سوپرمارکت ها و ساختمان های مسکونی باقی می ماند در حالیکه ذرات معلق بیشتری در حمام ها و محل هایی که جمعیت زیادی در محیط های بسته وجود دارد.

احتمال افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در خرداد: مصطفی سالاری مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در نشست همفکری و اخذ نظرات نمایندگان تشکل‌های بازنشستگان و مستمری بگیران این سازمان، اعلام کرد: به زودی پیشنهاد سازمان تأمین اجتماعی برای اعمال افزایش سنواتی حقوق بازنشستگان مستمری بگیر به هیأت دولت ارسال می‌شود. وی گفت: تلاش می‌کنیم که افزایش حقوق امسال را طی ماه آینده اجرایی کنیم.

۱۱۱۲ ابتلا و ۷۱ فوتی جدید کرونا در کشور: کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت، با اشاره به کاهش بروز این بیماری و همچنین کاهش مراجعه به بیمارستان‌ها، گفت: از دیروز تا امروز ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۱۱۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد. وی گفت: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۹۲۵۸۴ نفر رسید. وی همچنین گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۷۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند. به این ترتیب مجموع جان باختگان این بیماری به ۵۸۷۷ نفر رسید. وی افزود: خوشبختانه تا کنون ۷۲۴۳۹ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده اند.

درمان ایدز با کمک یک مولکول نادر: پژوهشگران "دانشگاه استنفورد" (Stanford University) در بررسی جدید خود نشان دادند که امکان درمان ایمن و بی‌خطر ایدز، با کمک یک مولکول نادر وجود خواهد داشت. پژوهشگران سعی دارند راهبردهای درمان سرطان، ایدز و آلزایمر را با کمک نوعی بی‌مهره دریایی بهبود ببخشند. آنها بررسی خود را بر یک ارگانیسم دریایی موسوم به" Bugula neritina" متمرکز کردند که یک مولکول موسوم به "بریوستاتین" (Bryostatin) را تولید می‌کند. این مولکول می‌تواند فعالیت سلولی را با روش‌های کنترل شده‌ای اداره کند.

قطعی شدن نخست‌وزیری مصطفی الکاظمی در عراق: متعاقب نشست جناح‌های سیاسی شیعه در منزل هادی العامری، رهبر ائتلاف «الفتح» در پارلمان عراق، گزارش‌های میدانی حاکی از آن هستند که پیرامون نخست‌وزیر مصطفی الکاظمی، توافق حاصل شده است. به گزارش «انتخاب» به نقل از کانال تلویزیونی «روداو» (RUDAW) اقلیم کردستان عراق، منابع آگاه به خبرنگار این رسانه اطلاع داده‌اند که فراکسیون‌های شیعه در منزل هادی العامری، رهبر ائتلاف «الفتح» در پارلمان عراق، پیرامون انتخاب مصطفی الکاظمی به عنوان نخست‌وزیر آینده عراق به توافق رسیدند.

 

نظرات بینندگان