arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۵۹۴۸
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۲۳ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹

یادداشت‌های علم، دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۵۱: شاهنشاه کسل بودند، معلوم شد روزنامه توفیق که تعطیل شده بود، چاپ شده!

بر خلاف دیروز که سر حال بودند، امروز کسل بودند. بعد معلوم شد روزنامه توفیق – که روزنامه فکاهی بسیار خوبی بود – که به علت ارتباط مدیران آن با [...] تعطیل شده بود، از چاپ بیرون آمده و شاهنشاه از این حیث عصبانی بود
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شاهنشاه کسل بودند، معلوم شد روزنامه توفیق که تعطیل شده بود، چاپ شده!

سرویس تاریخ «انتخاب»؛ امروز به مناسبت تولد حضرت رسول اکرم تعطیل بود، با وصف این شاهنشاه کار کردند. من شرفیاب شدم، مقدار زیادی کارهای جاری و عقب‌افتاده را عرض کردم. بر خلاف دیروز که سر حال بودند، امروز کسل بودند. بعد معلوم شد روزنامه توفیق – که روزنامه فکاهی بسیار خوبی بود – که به علت ارتباط مدیران آن با [...] تعطیل شده بود، از چاپ بیرون آمده و شاهنشاه از این حیث عصبانی بود و مسئولین را بازخواست کرده‌اند ولی به من چیزی نفرمودند.

اجازه خواستم برای مسافرت همایونی به سوئیس... سفرای شاهنشاه را در آن‌جا احضار کنم، اجازه دادند. فرمودند: «خودت از علیاحضرت بپرس که به انگلیس می‌آیند یا نه؟ به من که گفته‌اند نمی‌آیم...» من حضور شهبانو، بعد که مرخص شدم، تلفن کردم. فرمودند: «نمی‌آیم.» فوری به شاهنشاه گزارش دادم... ساعت ۳ بعدازظهر سر ناهار بودم، شهبانو مجددا تلفن فرمودند. با خنده فرمودند: «می‌آیم»! خیلی باعث تعجب من شد. باز هم به شاهنشاه گزارش عرض کردم. فرمودند: «می‌دانم، فردا صحبت می‌کنیم.»

امروز سفیر اسرائیل را خواستم. گفتم: «پیش از آمدن نیکسون، ما با شما کاری نداریم ولی اگر شما کار و عرایض دارید، می‌تواند گلدامایر، نخست‌وزیر، یا ابان، وزیر خارجه، بیاید. اما محرمانه نگاه داشتن کار مطلقا با شماست.»

بعد سفیر پاکستان را خواستم. گفتم: «ده هزار مسلسل که خواسته‌اید، ما نمی‌توانیم به شما بدهید، به علاوه حالا که جنگی ندارید، اسلحه برای چه می‌خواهید؟» گفت: «برای مقابله با عوامی لیگ پاکستان غربی، یعنی تقریبا بلوچ‌ها و پختون‌ها که وسیله عوامی لیگ پاکستان شرقی و روس‌ها و افغان‌ها تحریک می‌شوند...»

نظرات بینندگان