arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۷۶۸۱
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۵ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹

سوئیس: کانال تجاری با ایران کندتر از حد انتظار بوده است

دولت سوئیس اعلام کرد که کانال تجاری‌ای که با تائید آمریکا و به منظور تسهیل در تجارت کالاهای اساسی با ایران ایجاد شده بود، کندتر از حد انتظار بوده و نتیجه خاصی در بر نداشته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تارنمای خبری آمریکایی دیلی بیست امروز در گزارشی اختصاصی به نقل از دولت سوئیس خبر داد که این کانال «بشردوستانه» که دولت ترامپ بنای آن را برای صادرات دارو و دیگر اقلام به ایران نهاده بود، در واقع به تبادلات خاصی منجر نشده است.

فابیان ماینفیش (Fabian Maienfisch) یکی از سخنگویان دبیرخانه دولتی امور اقتصادی سوئیس که بر این کانال نظارت می‌کند، به دیلی بیست گفت: هیچ تراکنشی انجام نشده است. متاسفانه کل این فرآیند به دلیل شیوع جهانی بیماری کووید ۱۹ کندتر از حد انتظار بوده است.

یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به این خبر به دیلی بیست گفت: تاسف آور است که دولت ایران پیشنهاد کمک بشردوستانه ما برای بیماری کووید ۱۹ را رد کرد. این پیشنهاد هنوز روی میز است.

وی افزود: آمریکا و سوئیس به موفقیت «توافق تجارت بشردوستانه سوئیس» کماکان متعهد بوده و انتظار داریم که تبادلات به زودی ادامه یابند. روحانی رئیس جمهوری ایران نیز تائید کرده که تحریم‌های آمریکا واکنش ایران به کووید ۱۹ را مختل نکرده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا چندی پیش اعلام کرد ساز وکار جدید مبادله کالاهای کشاورزی و دارو میان سوئیس و ایران به طور کامل عملیاتی شده است.

آمریکا تلاش کرده است تا از طریق این ساز وکار که آن را «تمهید تجاری انسان‌دوستانه سوئیس» می‌نامد چهره‌ای بشردوستانه برای خود ایجاد کند. این در حالی است که تحریم‌های ظالمانه واشنگتن علیه ایران دارو و کالاهای کشاورزی را نیز شامل شده و شرایط دشواری را ایجاد کرده است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان